يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 12929
تاریخ انتشار: 28 تير 1394 08:22
به دنبال تمایل صنعتگران آلمان برای تقویت روابط با ایران مطرح شد؛

آمادگی صنعت برای میزبانی از ژرمن های میلیاردر



فرشته فریادرس - گروه صنعت: با توجه به اینکه «آلمان» یکی از بزرگترین کشورهای صنعتی دنیاست و روابط ایران و آلمان به‌صورت همکاری‌های اقتصادی و صنعتی با محوریت تجارت و صدور تجهیزات صنعتی دارای سابقه دیرینه‌ای است، انتظار می‌رود با توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ شاهد از سرگیری روابط تجاری و به‌ویژه صنعتی آلمان با کشورمان باشیم. البته از سوی دیگر با توجه به بزرگی بازار ایران، ژرمن‌ها می‌توانند جایگاه قبلی خود را در صنعت ایران بازیابند. از این‌رو به نظر می‌رسد دولت ایران با توجه به بهبود شرایط و فرصت ایجاد شده، زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران و توسعه صنعت را فراهم کند. این درحالی است که تنها ساعاتی پس از اعلام توافق ایران با ۶ قدرت جهانی، خبر سفر معاون صدراعظم آلمان به ایران روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت. زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان که معاون آنگلا مرکل نیز است در بیانیه‌ای اعلام کرد که صنایع آلمان علاقه شدیدی به عادی‌سازی و تقویت روابط اقتصادی با ایران دارند به همین دلیل سفر به ایران در آینده نزدیک مدنظر قرار گرفته است. گفته می‌شود این سفر روز یکشنبه انجام می‌شود. در همین حال اتحادیه صنایع آلمان نیز پیش‌بینی کرده که در چند سال آینده، صادرات آلمان به ایران ۴ برابر شود.



بنیان صنعتی آلمان در کشور
مسعود دانشمند، عضو اتاق مشترک ایران و آلمان با بیان اینکه همکاری صنعتی ایران و آلمان به بیش از ۷۰ سال پیش برمی‌گردد به صمت گفت: بیشتر بنیان‌های صنعتی، ماشین‌آلات صنعتی، خط تولید و نیروگاه‌های برق ایران محصول کشور آلمان است، همچنین بخش عمده‌ای از صنعت برق و صنعت نساجی مربوط به کشور آلمان است.
به اعتقاد او قبل از انقلاب که صنعت در ایران به شکل مدرن پایه‌گذاری شد، این بخش با همکاری آلمان‌ها در ایران ایجاد شده است. همچنین تمایل نداشتن به برقراری ارتباط با روس‌ها در آن زمان، ایران را به همکاری صنعتی بیشتر با آلمان سوق داد. دانشمند با بیان اینکه درحال‌حاضر نیز بنیان‌های صنعتی آلمان در کشور وجود دارد، تصریح کرد: آلمان شریک اول تجاری و صنعتی ایران تلقی می‌شود. از این رو به نظر می‌رسد با بهبود شرایط، به ویژه با توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱+۵ دوباره آلمان بتواند همان جایگاه خود را در کشور پیدا کند و به دنبال آن شاهد حضور بیشتر صاحبان صنایع آلمان و ورود ماشین‌آلات صنعتی این کشور به ایران باشیم.عضو اتاق مشترک ایران و آلمان با بیان اینکه اکنون شرایط برای ادامه همکاری‌ها و حرکت‌های جدید آماده است، عنوان کرد: ایران و آلمان در زمینه صنعت، پیوند محکمی دارند، از این‌رو به نظر می‌رسد آلمان‌ها در نظر دارند دوباره به برنامه‌های توسعه و نوسازی صنعتی ایران دسترسی پیدا کنند.دانشمند در پاسخ به این پرسش که آلمان یک کشور صنعتی مطرح در دنیا به شمار می‌رود و با توجه به ساختار صنعتی موجود، این کشور بیشتر در چه بخش‌هایی از صنعت قادر به ورود خواهد بود؟ گفت: شرایط ورود آلمان به صنایعی که پیش از این نیز در آنها حضور داشت، بیشتر فراهم است. به‌طور مثال در صنعت برق، صنعت شیمیایی، دارویی و نساجی شرایط ورود آلمان‌ها مهیاتر است. آلمان‌ها در صنایع زیربنایی، سخت‌افزاری و ماشین‌آلات صنعتی از جایگاه خوبی برخوردارند و می‌توانند در بازار ایران جای خود را باز کنند. عضو اتاق مشترک ایران و آلمان با بیان اینکه با افزایش همکاری‌ها می‌توان خطوط تولید آلمان را وارد کشور کرد، اظهار کرد: درحال‌حاضر با بررسی خطوط تولید کره جنوبی خواهیم دید که بیشتر آنها آلمانی هستند، اما محصولی که تولید می‌کنند با نشان کره‌ای است. از این‌رو می‌توان ماشین‌آلات نساجی، ریسندگی و بافندگی را از کشور آلمان وارد کرد. دانشمند با بیان اینکه واردکردن خط تولید از کشور صنعتی آلمان به‌طور قطع منجربه توسعه صنعتی کشور خواهد شد، تصریح کرد: با توجه به اینکه خط تولید آلمان مورد تایید صنعتگران ایرانی است، به‌طور قطع واردات خط تولید نهایی از «آلمان» به نفع صنعت و تولید کشور خواهد بود تا اینکه بخواهیم خط تولید را از کشورهای ناشناخته صنعتی نظیر «چین» خریداری کنیم.وی با بیان اینکه همکاری صنعتی دانشگاهی بین ایران و آلمان از قبل انقلاب مطرح بوده است، گفت: در سال ۵۴ و از زمان هلموت اشمیت، صدراعظم سابق آلمان، توافقی با ایران درباره تاسیس دانشگاه صنعتی در رشت مطرح شد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. اما در هر صورت مشارکت با آلمانی‌ها و تاسیس دانشگاه صنعتی آلمانی زبان در ایران می‌تواند به سود ایران و آلمان باشد. عضو اتاق مشترک ایران و آلمان ادامه داد: با توافق انجام شده، فصل جدیدی از روابط، پیش‌روی ۲ کشور قرار گرفته که در آسان‌سازی روابط و برنامه دولت جدید حائز اهمیت است.



ایرانی‌ها صنعت آلمان را باور دارند
داریوش مهاجر، دبیرکل کنفدراسیون صنعت نیز در پاسخ به این پرسش صمت که ظرفیت ایران برای سرمایه‌گذاری آلمان‌ها در صنعت در چه بخش‌هایی خواهد بود؟ اظهار کرد: آلمان در برهه‌ای از زمان بزرگترین اقتصاد دنیا بود اما هم‌اکنون چهارمین اقتصاد بزرگ دنیا و بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپایی است با این حال آلمان همچنان دارای فناوری برتر و بسیار پیشرفته است. مهاجر معتقد است: ایرانی‌ها به‌طور سنتی از دوران قبل از انقلاب، آلمان‌ها و محصولات صنعتی تولید این کشور را باور داشته‌اند به طوری که اگر از یک ایرانی پرسیده شود بهترین ماشین از نظر شما چیست؟ اغلب ماشین بنز را نام خواهد برد که نشان می‌دهد ایرانی‌ها ماشین‌آلات صنعتی و فناوری آلمانی را باور دارند.



نیاز به سرمایه‌گذاری جدید خارجی
دبیرکل کنفدراسیون صنعت با بیان اینکه مردم ایران نسبت به صنعت و خطوط تولید و فناوری آلمان دید مثبتی دارند، ادامه داد: با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه ایران و تشدید آن از سال ۹۰ کشور در حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه صنعت با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود که بر این اساس هم‌اکنون در بخش‌های مختلف اقتصادی و صنعتی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد و سرمایه‌گذاری جدید خارجی از ۲۰ میلیارد دلار به بالاتر برآورد می‌شود. مهاجر با اشاره به اجرایی شدن توافقنامه بین ایران وکشورهای ۱+۵ و برداشتن شدن تحریم‌ها تصریح کرد: با توجه به بزرگی بازار ایران و همچنین با وجود اینکه نزدیک به ۳ دهه صنعت به دلیل تحریم‌ها از فناوری‌ها و صنایع جدید محروم بوده است، سرمایه‌گذار این نیاز را احساس کرده و به‌طور قطع اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران خواهد کرد. از این‌رو کشور باید شرایط را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد سرمایه‌گذاری‌های جدید فراهم کند.



زمینه ورود میلیاردها دلار سرمایه آلمانی
مهاجر با تاکید بر اینکه آلمان با توجه به پیشینه صنعتی و برخورداری از فناوری‌های برتر می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای ورود به صنعت کشور باشد، خاطرنشان کرد: پیش از اعمال تحریم‌ها با آلمان‌ها حدود ۴ میلیارد دلار مراوده تجاری داشتیم که بعد از محدودیت‌های به وجود آمده این رقم به ۲ میلیارد دلار تقلیل یافت بنابراین با توجه به چنین سابقه‌ای، این زمینه وجود دارد که میلیاردها دلار سرمایه آلمانی وارد کشور به‌ویژه در بخش صنایع شود. وی گفت: البته ورود این سرمایه‌ها می‌تواند در بخش‌هایی از صنعت به‌طور مثال صنعت خودرو یا قطعه‌سازی کشور و یا در صنعت نساجی که نیاز به سرمایه جدید دارد، اتفاق بیفتد. به اعتقاد دبیرکل کنفدراسیون صنعت، آلمان‌ها راحت‌تر می‌توانند در صنعت نفت و گاز ایران ورود کنند این درحالی است که با توجه به نیازی که اتحادیه اروپا به گاز دارد و از سویی به دلیل مشکلات اوکراین، روسیه نیز در تحریم قرار دارد، بنابراین یکی از امیدهای اروپایی‌ها دسترسی به گاز ارزان ایران است. دبیرکل کنفدراسیون صنعت در ادامه افزود: آلمان همچنین در صنایع تجهیزات پزشکی، فناوری اطلاعات و دیگر صنایع می‌تواند سرمایه‌های خود را به همراه فناوری وارد کشور کند. مهاجر با تاکید بر اینکه ایران از لحاظ علمی به‌ویژه در بحث تئوری وضعیت مطلوبی دارد، بیان کرد: خوشبختانه ایران از نظر آمار مقالات علمی و مقالات «ای اس ای» مقام دوم را در منطقه دارد اما متاسفانه تبدیل علم به فناوری رخ نداده که در صورت وقوع این اتفاق می‌توان امیدوار بود کشور وارد مرحله توسعه صنعتی شده است. بنابراین اگر روابط علمی و پژوهشی بین دانشگاه‌های ایران و آلمان در چارچوپ واقعی خود رخ دهد، اتفاق مبارکی است و صنعتگران و دلتمردان نیز از آن استقبال خواهند کرد. این در حالی است که باید بیاموزیم چگونه علم را تبدیل به فناوری و به دنبال آن تبدیل به ثروت کنیم. براساس این گزارش، با نزدیک‌شدن به توافق هسته‌ای شاهد تکاپوی دوباره برای همکاری‌های صنعتی بین ایران و کشورهای اروپایی ازجمله آلمان هستیم. از این‌رو به نظر می‌رسد دولت ایران باید شرایط و زیرساخت‌های لازم برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه در حوزه صنعت را فراهم کند.



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر