شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 12786
تاریخ انتشار: 21 تير 1394 09:49
به گزارش راه امروز، قطار مذاکرات هسته ای بار دیگر بر روی ریل پیشرفت قرار گرفته است و گمانه زنی های رسانه ای از بلند شدن دود سفید از دودکش هتل کوبرگ طی چند ساعت آینده حکایت می کند؛ جواد ظریف نیز بار دیگر به بالکن هتل محل مذاکرات آمد و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه هوای مذاکرات هم مانند هوای وین خوب است؟ گفت: بله.

مهلت مذاکرات هسته که برای سومین بار پیاپی طی دو هفته اخیر تمدید شده بود فردا دوشنبه به پایان می رسد و به گفته دیپلمات های حاضر در مذاکرات هسته ای، جو مذاکرات مثبت و خبرهای خوبی در راه است؛ فابیوس فرانسوی برخلاف سنگ اندازی های گذشته با لحن خوشایندتری سخن می گوید و تاکید دارد که اکنون زمان تصمیم گیری است. یک مذاکره کننده غربی هم می گوید توافق نزدیک است.

یک تحلیلگر سیاست خارجی نیز بر این باور است که توافق نزدیک است و امشب توافق هسته ای امشب اعلام می شود در غیر اینصورت ایران و 1+5 فرصت مثبت کنونی را نیز از دست خواهند داد.

علی خرم، نماینده ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در گفت وگو با خبرنگار نامه نیوز گفت: زیاده خواهی آمریکایی ها در روند مذاکرات هفته گذشته باعث شد روند مذاکرات کند شود و در نهایت مانع از توافق هسته ای شدند؛ بنابراین با تمدید مجدد مذاکرات به نظر می رسد که در چند روز اخیر طرف های گفت وگو توانسته باشند مذکرات را جمع بندی کنند و مذاکرات را امشب به نتیجه برسانند.

دیپلمات سابق کشورمان در ادامه با بیان اینکه توافق هسته ای امشب اعلام می شود، افزود: تنها موضوع باقی مانده در مذاکرات بحث تحریم های موشکی است که همچنان بر سر آن توافقی صورت نگرفته است و ایران و 1+5 همچنان در حال گفت وگو و مذاکره برای حل و فصل این موضوع هستند.

وی درباره جزئیات مورد اختلاف بر سر این موضوع نیز گفت: آمریکایی ها معتقدند که دوره لغو تحریم های تسلیحاتی باید 10 تا 15 سال باشد در صورتی که تیم ایرانی بر این باور است که این دوره زمانی باید کمتر از 10 سال باشد.

خرم با بیان اینکه ایران و 1+5 باید تا امشب به نتیجه برسند در غیر اینصورت باید مذاکرات را تا اوایل سپتامبر رها بکنند، تاکید کرد: اگر ایران و 1+5 امشب و فردا صبح به توافق نهایی نرسند باید مذاکرات را تا زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تعویق بیندازند که اقدامی منفی به حساب می اید.

وی تاکید کرد: اگر مذاکرات برای یک دوره زمانی دیگر تمیدید شود شرایط برای مخالفان مذاکرات و توافق هسته ای مانند اسرائیل و عربستان فراهم خواهد شد تا بتوانند علیه مذاکرات فعالیت کنند و همین شرایط مثبت کنونی نیز از بین خواهد رفت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر