دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 12509
تاریخ انتشار: 09 تير 1394 06:54
با امضای تفاهمنامه همکاری سازمان صنایع کوچک با مرکز ملی فرش مطرح شد؛

شناسایی ۲۲ خوشه صنعتی فرش دستباف




فرشته فریادرس – گروه صنعت: تفاهمنامه همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با مرکز ملی فرش ایران با حضور سیدمحمدعلی سیدابریشمی، معاون وزیر و رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان و حمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش ایران و مسئولان سازمان صنایع کوچک با هدف ارتقا و توسعه خوشه فرش دستباف در استان‌های مختلف کشور به امضا رسید.
شناسایی ۲۲ خوشه صنعتی فرش
سیدمحمدعلی سیدابریشمی، معاون وزیر و رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هدف از امضای این تفاهمنامه را ارتقا و توسعه صنعت فرش ایران عنوان کرد و گفت: بافندگان فرش ایران از اقشار ضعیف جامعه هستند و در این سال‌ها متحمل شرایط سختی شده‌اند، با این حال این صنعت همواره چه در داخل و چه در خارج از مرزهای کشور، باعث افتخار کشور بوده و تلاش آنها در بسیاری از موزه‌ها قابل رویت است. وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با مرکز ملی فرش بتوانیم در ارتقای این صنعت گام برداشته و حمایت از تولیدکنندگان این صنعت ارزشمند را در سراسر کشور در دستور کار قرار دهیم.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هدف از این همکاری مشترک را ایجاد خوشه‌های صنعتی در حوزه فرش عنوان و تصریح کرد: درحال‌حاضر ۲۲ خوشه صنعتی فرش در استان‌های مختلف شناسایی شده و حدود ۶ خوشه به مرحله اجرا رسیده و بقیه خوشه‌ها نیز مراحل پیشرفت را طی می‌کنند.
محورهای تفاهمنامه
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت توسعه همکاری‌ها و حمایت از فرش دستباف را از اهداف این تفاهمنامه عنوان کرد و افزود: حمایت از اجرای پروژه‌های توسعه خوشه‌های صنعتی فرش دستباف، حمایت از اجرای پروژه‌های تکمیل حلقه‌های گمشده زنجیره ارزش خوشه‌های فرش دستباف، حمایت از توسعه بازارهای هدف صادراتی، حمایت از شکل‌گیری و توسعه ارائه‌کنندگان خدمات و توسعه کسب‌وکار فرش (مانند طراحی، بازاریابی و صادرات)، حمایت و تقویت پیوند بین خوشه‌های همسان فرش در سراسر کشور، استفاده مشترک از منابع و توانمندی‌های دوطرف در زمینه دوره‌های آموزشی، تامین مواد اولیه، تامین مالی و توسعه بازار در خوشه‌های صنعتی فرش دستباف کشور، حمایت از شکل‌گیری و توسعه واحدهای طرح و نقشه فرش و صنایع جانبی و تکمیلی آن و تولید تجهیزات استاندارد مورد نیاز برای تولید فرش دستباف و همچنین فراهم کردن بستر لازم برای احداث کارگاه‌های فرشبافی در نواحی شهرک‌های صنعتی کشور ازجمله محورهایی است که با همکاری هر دو مجموعه پیگیری خواهد شد. ابریشمی با اشاره به اینکه در چارچوب این محورها تفاهمنامه‌ای بین دو سازمان به امضا خواهد رسید، خاطرنشان کرد: امید است که این همکاری دوجانبه به ارتقای صنعت فرش کشور بینجامد و سال آینده بتوانیم به ارزیابی عملکرد بپردازیم و شاهد نتایج مثبت این همکاری مشترک باشیم.
اشتغالزایی و ارزآوری بالای فرش‌دستباف
همچنین حمید کارگر، سرپرست مرکز ملی فرش ایران در ادامه با تاکید بر انتظار تحولی مثبت در حوزه فرش دستباف با شکل‌گیری و ورود چند ساله خوشه‌های فرش به این حوزه گفت: فرش دستباف ایران از جنبه‌های مختلفی قابل توجه است. از این‌رو برای حضور پررنگ تاریخی، فرهنگی و اقتصادی این صنعت مایلیم از هر توان و نیرویی به نفع فرش دستباف کشور استفاده کنیم و وقتی فرش را هنر - صنعتی ملی می‌خوانیم، طبیعی است که امیدواریم توان و انگیزه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در سطح کشور به خدمت فرش درآید. کارگر با بیان اینکه فرش دستباف اشتغالزایی و ارزآوری بالایی دارد، عنوان کرد: فرش دستباف به سرمایه اندکی نیاز دارد اما در عین حال اشتغالزایی و ارزآوری بالایی به همراه خواهد داشت.
تولید فرش دستباف با حداقل سرمایه
سرپرست مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه در شرایط اقتصاد مقاومتی فرش دستباف به عنوان یک صنعت بومی و ملی در مقایسه با سایر صنایع می‌تواند قابل اتکا باشد، اظهار کرد: فرش دستباف نیاز به واردات و سرمایه‌گذاری خارجی ندارد و با حداقل سرمایه ایجاد شغل می‌کند و دانش و مهارت فنی آن نیز در داخل وجود دارد.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران تاکید کرد: صنعتی با این ویژگی‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و روی فرهنگ‌سازی و بازاریابی آن نیز کار شود.
کارگر تصریح کرد: یکی از اتفاقات و برگ برنده ما در حوزه فرش، سنتی بودن فرآیند تولید و توزیع این صنعت است. اگرچه تولید انبوه و تجاری نداریم، اما تعداد اندک تولید منحصربه‌فرد است. از سوی دیگر همین موضوع در سفارش انبوه و تجارت برای مشتریان عمده بین‌المللی به یک نقطه ضعف تبدیل می‌شود. درنتیجه تولیدکنندگان فرش دستباف ارتباط خوبی با بازار برقرار نمی‌کنند.
هم‌افزایی بین دستگاه‌های مربوط
کارگر گفت: توانایی که به همت سازمان صنایع کوچک در خوشه‌های فرش ایجاد شده، می‌تواند این حلقه‌های گمشده را پیدا کرده و کمک‌کننده مرکز ملی فرش باشد تا نبض بازار به بخش تولید برسد.وی ادامه داد: خوشبختانه خوشه‌های صنعتی فرش در برخی مناطق فعال هستند و برای اینکه از این توان استفاده و هم‌افزایی ایجاد شود و در عین حال موازی‌کاری بین بخش‌های مختلف فرش نباشد، لازم است مرکز ملی فرش به این حوزه ورود کند. کارگر خاطرنشان کرد: با رایزنی‌های انجام‌شده تلاش بر این است تا با همکاری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به فصل جدیدی در فعالیت خوشه‌های صنعتی فرش دست یابیم و الگویی برای بقیه ارکان زنجیره تامین فرش که خارج از خوشه‌های صنعتی در سایر مناطق کشور فعال هستند، تشکیل شود.
توسعه براساس مزیت‌های منطقه‌ای
در ادامه غلامرضا سلیمانی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اعلام آمادگی برای عقد تفاهمنامه‌ای با مرکز ملی فرش ایران عنوان کرد: از زمان توسعه خوشه صنعتی در کشور حدود ۸ سال می‌گذرد که در این مدت سعی کرده‌ایم برنامه توسعه‌ای خوشه را براساس مزیت‌های منطقه‌ای عملیاتی کنیم و از طریق امکان‌سنجی در مناطق مختلف کشور، ظرفیت‌های موجود را به کار گرفته و فرآیند توسعه خوشه‌ای را انجام دهیم. وی با اشاره به شناسایی ۲۱ منطقه برای ایجاد خوشه فرش گفت: هم‌اکنون در ۱۱ استان کشور این برنامه اجرا شده و در۶ استان نیز در مراحل توسعه قرار دارد و در ۵ استان مراحل عقد قرارداد برای توسعه خوشه و امکان‌سنجی انجام شده است.
سلیمانی همچنین با اشاره به رویکرد شبکه‌ای و توسعه‌ای در فعالیت خوشه‌های کسب‌وکار گفت: هنرـ‌صنعت فرش دستباف باید به ثروت تبدیل و این ثروت به بافنده‌ها تزریق شود.
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه نسل جدید به‌دنبال تولید فرش دستباف نمی‌رود، عنوان کرد: به‌دلیل مشکلاتی که در سال‌های گذشته گریبانگیر صنعت فرش دستباف کشور شده، این صنعت ارزش‌افزوده چندانی برای صاحبان و بافندگان فرش به همراه نداشته است، از این‌رو نسل جدید تمایلی به انجام این کار ندارد. سلیمانی ابراز امیدواری کرد با همکاری صندوق کارآفرینی امید و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک بتوان این اقدام مشترک را انجام داد.
قصد موازی‌کاری نداریم
معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه گفت: قصد موازی‌کاری با دیگر نهادها را نداریم بلکه براساس یک مدل توسعه که در بسیاری از کشورها نیز به کار گرفته شده، کار خود را آغاز کرده‌ایم، همانگونه که کشور هندوستان و ایتالیا توانستند روی صنایع‌دستی خود کار کنند و در این زمینه موفق هم بوده‌اند.وی با بیان اینکه در حال‌حاضر شاهد بیکاری و توسعه نامتوازن در کشور هستیم، اظهار کرد: استعداد بافت فرش در ۲۱ استان کشور وجود دارد، از این رو با همکاری صندوق کارآفرینی امید و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک کار مشترکی را آغاز کردیم که همه این موارد ابزار مناسبی برای ارائه تسهیلات هستند به‌طوری‌که هم‌اکنون نزدیک به ۱۱میلیارد تومان تسهیلات برای طراحی و مجتمع‌های تولیدی توسعه صنعت فرش دستباف ایلام مصوب شد.سلیمانی پیگیری حلقه‌های گمشده را نمود فیزیکی این روند دانست و عنوان کرد: چشم‌انداز مشترک سند ملی فرش باید بررسی شود تا بتوان توسعه بازار داخلی و خارجی را رقم زد. معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران خاطرنشان کرد: فرش را باید به بازار بین‌الملل پیوند زد و برای این کار آموزش مهارت‌های انسانی لازم است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر