شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 12246
تاریخ انتشار: 01 تير 1394 06:26
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تشکیل اتاق مدیران زن در کشور خبر داد:

کریدور تسهیلات برای کارآفرینان



فرشته فریادرس - گروه صنعت: سهیلا جلودارزاده در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه درباره دومین نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار با بیان اینکه امسال اتفاق مهمی را به نام «رویداد ۹۴» برای جامعه زنان برنامه‌ریزی کرده‌ایم، عنوان کرد: این برنامه در راستای مشارکت مطلوب زنان در اقتصاد است چراکه به طور قطع تا سال ۱۴۰۴ مشارکت اقتصادی زنان در جامعه نسبت به وضعیت امروز که حدود ۳۰ درصد است، افزایش خواهد یافت.وی با بیان اینکه «رویداد ۹۴» گام مهمی به سمت این هدف است، افزود: با توجه به وظیفه دولت‌ها مبنی بر ایجاد بستر مناسب برای آحاد مختلف جامعه، وزارتخانه‌هایی که نقش موثری در توسعه پایدار دارند باید در این عرصه حضور جدی داشته باشند تا زمینه فعالیت و حرکت زنان در مشارکت اقتصادی فراهم شود.جلودارزاده با اشاره به بخش‌های مختلف این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه شامل چند بخش مختلف بوده که نمایشگاه‌هایی با شرکت زنان کارآفرین برگزار می‌شود. بخش دیگر نیز به برگزاری همایشی با موضوع کارآفرینی و اشتغال مربوط می‌شود که در دو روز برگزار خواهد شد. همچنین در این نمایشگاه بانوی برتر کارآفرین در سال ۹۴ انتخاب می‌شود.
راه‌اندازی کریدور تسهیلات
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از راه‌اندازی کریدور تسهیلات برای کارآفرینان خبرداد و گفت: با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت فهرستی از زنان برای تصدی پست‌هایی در هیات مدیره‌ها، مجامع و سازمان‌های توسعه‌ای تهیه خواهد شد.جلودارزاده با بیان اینکه دسترسی زنان به اطلاعات یکی از معضلات این روزهای بانوان کارآفرین است، تصریح کرد: این در حالی است که درحال‌حاضر، برخی موسسات حتی حمایت‌های مالی از کارآفرینان انجام می‌دهند که در این میان موسساتی هستند که از ایده‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کنند.جلودارزاده در ادامه بیان کرد: ۴۷ درصد از نیروی کارشناس وزارت صنعت، معدن و تجارت را زنان تشکیل می‌دهند که در سطوح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در وزارت صنعت، معدن و تجارت مشغول به کار هستند.
مشارکت ۷ درصدی زنان در مدیریت صنعت، معدن و تجارت
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۷ درصد سطوح مدیریتی وزارت صنعت، معدن و تجارت به زنان اختصاص دارد و وضعیت این وزارتخانه نسبت به سایر وزارتخانه‌ها بهتر است، عنوان کرد: به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از تعیین استراتژی‌های مدیریتی، نقشه راهی تهیه شد که در آن، جایگاه زنان دیده شده است. بر این اساس افرادی که می‌توانند مدیر باشند، شناسایی می‌شوند تا دوره آموزشی و کارآموزی ویژه‌ای برای آنها برگزار شود. وی تاکید کرد: تلاش داریم با استعدادسنجی، زمینه حضور زنان در پست‌های مدیریتی وزارت صنعت، معدن و تجارت را فراهم کنیم، این در حالی است که هم‌اکنون ۴ مدیرکل وزارت صنعت، معدن و تجارت زن هستند، ضمن اینکه تعدادی از زنان نیز برای تصدی پست‌هایی در هیات مدیره‌ها، مجامع و سازمان‌های توسعه‌ای انتخاب خواهند شد. جلودارزاده با بیان اینکه موسسات مالی در بخش اشتغال خانگی، تعاونی و حتی واحدهای تولیدی و صنعتی حاضر به حمایت مالی از کارآفرینان هستند، افزود: بر این اساس تلاش داریم تا با راه‌اندازی کریدور تسهیلات از بعد مشاوره، زمینه حل مشکلات اولیه، تعیین برنامه عملیاتی و نقشه راه آنچه کارآفرینان نیاز دارند را فراهم کنیم. مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: برخی موسسات با بهره ۴ درصد و حتی بانک کشاورزی با بهره ۱۳ درصد، تسهیلات را در اختیار کارآفرینان قرار می‌دهد که در این زمینه بانک صنعت و معدن نیز امکاناتی برای کارآفرینان در نظر گرفته است. وی اظهارکرد: درحال‌حاضر ۱۰۰۰ کارآفرین برجسته در کشور وجود دارد که در صنایع کوچک و متوسط فعال بوده و قرار است در همین راستا یک بانوی کارآفرین نیز در شهریورماه امسال انتخاب شود. جلودارزاده ادامه داد: با توجه به اینکه وظیفه دولت‌ها و حکومت‌ها زمینه‌سازی و ایجاد بستر مناسب برای فعالیت‌های مردم است، وزارتخانه‌هایی که در امر توسعه پایدار و متوازن نقش دارند، تصمیم گرفته‌اند در بخش زنان فعالیت‌هایی داشته باشند تا راه برای حرکت زنان باز شود. بر این اساس، «رویداد ۹۴» متشکل از ۴ بخش همایش و نمایشگاه با شرکت همه زنان کارآفرین در کشور تشکیل می‌شود، ضمن اینکه مدل موفقیت ۲۰۰ کسب و کار نیز در قالب کتابی منتشر خواهد شد.
تغییر از اقتصاد دولتی به اقتصادی متوازن
مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که تعداد زنان کارآفرین در سال گذشته به چه میزان بوده و برآورد امسال به چه اندازه خواهد بود، تصریح کرد: در سال گذشته اطلاعات ۵۰۰ کارآفرین زن ثبت شد و امسال نیز پیش‌بینی می‌شود تا هزار کارآفرین در بانک اطلاعات به ثبت برسند. جلودارزاده مهم‌ترین برنامه این وزارتخانه را رشد بخش خصوصی و تسهیل در امور عنوان کرد و گفت: در این راستا مهم‌ترین اقدام دولت، کوتاه کردن مسیرها از طریق کاهش بوروکراسی اداری با هدف ترغیب سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری بوده است. جلودارزاده با تاکید بر اینکه باید از اقتصاد دولتی عبور کنیم، افزود: سعی داریم از اقتصاد دولتی به اقتصادی متوازن تغییر شکل دهیم. وی با بیان اینکه روزهای پس از تحریم روزهای رقابت خواهد بود، عنوان کرد: ایران از بزرگترین منابع نفت و گاز دنیا به شمار می‌رود که به همین دلیل همواره مورد توجه و تهدید غربی‌ها بوده، بنابراین لازم است با توجه به این شرایط با درایت و تعامل با جهان بتوانیم فرصتی برای توانمندسازی محیطی ایجاد کنیم. به گزارش صمت، نمایشگاه نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار ۲۴ شهریورماه در محل دائمی «نمایشگاه بین‌المللی» برگزار می‌شود. همچنین ۲۵ و ۲۶ شهریورماه، همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار و ۲۷ شهریورماه نیز بانوی برتر کارآفرین انتخاب می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر