يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 11704
تاریخ انتشار: 15 خرداد 1394 08:51
روایت واشنگتن‌تایمز از اقدامات سفارت مجازی آمریکا در ایران

هدف؛ برقراری ارتباط بین دولت آمریکا و مردم ایران قبل از روابط دیپلماتیک


 به گزارش نامه‌نیوز به نقل از واشنگتن تایمز در حالیکه ارتباط دیپلماتیک کامل با ایران هنوز هم یک رویای دور از دسترس برای مقامات دولت اوباما به شمار می‌آید، گروه کوچکی از مقامات آمریکایی از سه سال قبل بی سر و صدا و به آرامی صفحه ای با عنوان "سفارت مجازی ایالات متحده در تهران" تشکیل می دهند که در حال حاضر این صفحه حدود نیم میلیون فالوور در فیس بوک دارد. آنها همچنین ادعا کرده اند پست های منتشر شده در این صفحه توسط برخی از تندروهای جمهوری اسلامی نیز دنبال می شود.



این صفحه توسط یک دیپلمات حرفه ای آمریکا به تنهایی و سه پیمانکار دیگر در داخل دفتر مرکزی وزارت امور خارجه آمریکا در واشنگتن شکل گرفته و از زمان شروع به کار در سال 2011 تا کنون چندین پیج کاربری با نام آنها در صفحات اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام-گوگل پلاس و توییتر تشکیل شده است که پا به پای صفحه فارسی زبان فیس بوک آنها پیش رفته و فالوورهای خود را یافته اند.


واشنگتن تایمز در ادامه می نویسد؛ محتوای این پیج و مطالب ارسالی از سوی آنها بدون شک طرفدار ایالات متحده است. لیکن  مقامات وزارت امور خارجه ادعا می کنند که  در این ماموریت آنها بیشتر از اینکه به دنبال اهداف تبلیغاتی باشند به سادگی در تلاش هستند تا قبل از شروع روابط این دو کشور به صورت واقعی بتوانند روابط تعاملی کارسازی با شهروندان ایرانی برقرار کنند.


یکی از این مقامات که پذیرفته است در صورتی که نامش فاش نشود صادقانه در مورد این ماموریت صحبت کند می گوید " ماموریت ما ایجاد یک ارتباط مستقیم بین دولت ایالات متحده و مردم ایران است."


واشنگتن تایمز در ادامه می نویسد اکثریت قریب به اتفاق آنچه که نوشته می شود خوش خیم است – از قبیل ویدئوهای کوتاه از مصاحبه با شهروندان موفق ایرانی و آمریکایی یا مطالبی در مورد دیدار والیبالیست های ایرانی از آمریکا در هفته گذشته- با این وجود بدون شک مقامات ایرانی برخی از این مطالب را بحث برانگیز می دانند.


ایران با جمعیتی نزدیک به 76 میلیون نفر بیشترین کاربران اینترنت را در منطقه دارد . به طوریکه حدود 40 درصد از خانواده های ایرانی به اینترنت دسترسی دارند که این میزان به مراتب بالاتر از رقبای عرب آنها نظیر عربستان سعودی می باشد.


یکی از این مقامات در گفتگو با روزنامه واشنگتن تایمز می گوید مدتی است که ما از طریق فیس بوک پیام های خصوصی از شهروندان ایرانی دریافت می کنیم، آنها از ما می پرسند" آیا صفحه شما حقیقی است؟ ما واقعا با دولت آمریکا در تماس هستیم؟ ایا ما می توانیم به شما اعتماد کنیم؟" و ما در پاسخ آنها می نویسیم "بله این صفحه حقیقی دولت آمریکاست و شما می توانید به ما اعتماد کنید!" وی در ادامه می افزاید " ما مطئن هستیم که بیش از نیمی از دنبال کننده های ما به طور فیزیکی در ایران به سر می برند".


 این مقام آمریکایی در ادامه گفتگویش می گوید" یک بار ما تصاویری از ملاقات وزیر امور خارجه جان کری با وزیر امور خارجه ایران را با عنوان فارسی در صفحه فیس بوک خودمان منتشر کردیم. به فاصله کوتاهی متوجه شدیم که یک روزنامه تندرو ایرانی از همان تصاویر در مطالب منتشره خودشان استفاده کرده اند! " وی در ادامه با لحنی مشتاقانه می افزاید " این یکی از مخاطبین ما بود که در ابتدای راه اندازی این صفحه اجتماعی به هیچ عنوان  فکر نمی کردیم که آنها نیز ممکن است مطالب ما را دنبال کنند! این فوق العاده است! ما توسط آنها لایک شدیم! ادامه دهید و از عکس های ما استفاده کنید.!!"


واشنگتن تایمز می نویسد این سفارت مجازی نقشی کلیدی در انتشار نظرات رسمی دولت آمریکا در قبال مسائل حساسی از قبیل مذاکرات هسته ای پرمخاطره بین این دو کشور دارد.


ترجمه از: بهاره استیری

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر