شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 11542
تاریخ انتشار: 03 خرداد 1394 07:43


به گزارش نامه نیوز به نقل از بیزینس اینسایدر، شبه نظامیان گروه تروریستی داعش، الرمادی مرکز استان الانبار عراق را در روزهای آخرِ هفته گذشته تصرف کردند؛ شهر تاریخی پالمیرا در سوریه را روز چهارشنبه گذشته تصرف کردند و از سوی دیگر نیز وارد زادگاه دیکتاتور معمر قذافی در لیبی شدند.

اکنون آمریکا با معمای پیچیده ای مواجه شده است، چگونه باید با پیشرفت های اخیر گروه تروریستی داعش در منطقه مواجه شد.

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه در همین رابطه در وال استریت ژورنال نوشت که آمریکا در قبال داعش سه گزینه روی میز دارد: مقابله با آنچه آنها اکنون در حال انجام هستند، تشدید مبارزه  یا تسلیم شدن. در حالی که هیچ یک از این گزینه ها اکنون به کار گرفته نمی شود.

مقام ارشد سابق وزارت دفاع آمریکا که اکنون در مرکز مطالعات استراتژیک و بین الملل فعالیت می کند در این باره گفت: باید رک گفت که شما جهنمی از گزینه های فراوان را در اختیار ندارید.

این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا خواستار متعهد شدن برای اعزام نیروهای زمینی برای مبارزه با داعش نیست اما حمایت از مبارزات مستحکم تر از نیروهای حاضر در عراق از جمله نیروهای شیعه مورد حمایت ایران بخشی از مشکلات واشنگتن در این باره است.

نیروهای شیعه مانند سازمان بدر در زمان اشغال عراق از سوی امریکا و متحدانش نیروهای امریکایی را به قتل می رساندند و کارشناسان غربی ادعا می کنند که اجازه دادن به انها برای حضور در درگیری های علیه داعش در مناطق سنی نشین مانند رمادی تنها به تشدید تنش های قومیتی در این مناطق منجر خواهد شد.

از سوی دیگر اما، امریکا نمی تواند به نیروهای عراقی اجازه دهد که تنها وارد جنگ شوند.

بنابراین آمریکا با یک استراتژی بینابینی باقی خواهد ماند، متمرکز شدن بر حملات هوایی برای هدف قرار دادن اهداف داعش، موضوعی که اما کافی نیست.

برخی دیگر از کارشناسان اما معتقدند که قدرتمند کردن اهل تسنن برای دفاع از شهرهایشان می تواند بهترین گزینه پیش روی باشد، گزینه ای که بدون کمک و حمایت بغداد موفق نخواهد بود.


در نهایت به نظر می رسد که آمریکا به طور فزاینده ای به چرخش به سمت گروههای شیعه برای جنگ علیه داعش تمایل دارد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر