شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 11420
تاریخ انتشار: 09 ارديبهشت 1393 14:14

 سخنگوی وزارت امور خارجه صدور حکم اعدام برای اعضای اخوان‌المسلمین را مغایر اصل تساهل و تسامل تاریخی - سیاسی و فرهنگی مصر عنوان کرد.

به گزارش «انتخاب»، مهم‌ترین محورهای سخنان مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری بدین شرح است:

- تهران و لندن در روند گام به گام روابط قرار دارند، طی سفر مدیر کل سیاسی وزارت خارجه انگلیس به ایران فرصتی برای دیدار وی با مقامات سیاسی کشور فراهم شد.

- متاسفانه کسانی که در مالزی به اعدام محکوم شده‌اند، به دلیل اطلاع نداشتن از قوانین کشور مقصد است، افرادی بخاطر حمل مواد مخدر در مالزی دستگیر شده‌اند که شش نفر آنان زن بوده‌اند، به دنبال تخفیف این حکم از دولت مالزی هستیم.

- پیگیری‌ها برای آزادی دیپلمات ربوده شده در یمن ادامه دارد، در صورت شرایط مناسب آقای امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه به این کشور سفر می‌کند.

- سفر آقای امیرعبداللهیان به عربستان کماکان در دستور کار است که پس از طی مراحل مقدماتی این سفر انجام می‌شود.

- در حال جمع آوری اطلاعات در خصوص زندانی شدن 272 ایرانی در ترکمنستان هستیم. اینکه پسر سفیر سابق ایران در ترکمنستان جزو زندانی ها است احتمالا خبرسازی رسانه‌ای است

- بنیاد علوی یک بنیاد خیریه مستقل است و وابستگی به جمهوری اسلامی ندارد؛ اقداماتی که علیه این بنیاد صورت گرفته نقض قوانین بین‌المللی است.

- اینکه طرفین مذاکرات هسته‌ای در جلسات خود پیش نویسی داشته باشند امری عادی است اما داشتن پیش نویس به معنای ارائه پیش نویس نهایی مذاکرات نیست.

- نخست وزیر پاکستان طی هفته های آینده به ایران سفر می‌کند.

- مقامات کانادایی باید در سیاست‌هایشان در مورد ایران به واقعی بینی برگردند.

- موضوع آقای ابوطالبی را ازطریق سازوکارهای سازمان ملل پیگری میکنیم.

- وزارت امور خارجه مسوول انجام اقدام خاصی درباره دفن ریچارد فرای نبوده است و ما هم اقدام ویژه‌ای در این زمینه نداشته‌ایم. وزارت خارجه مسئولیتی در این خصوص ندارد و بنا ندارد به این قضیه ورود کند.

- هیأت فرانسوی اذعان کردند که چهره واقعی ایران در رسانه های جهان نمایش داده نمی‌شود.

- تقویت گروه های فلسطینی کمکی به احقاق حقوق آنها است ما معتقد به وحدت گروه های فلسطینی هستیم

- (صدور حکم علیه برخی اعضای اخوان المسلین مصر) مغایر اصل تسامح و تساهل تاریخی این کشور است و دشمنان مصر را مستعد دامن زدن به شرایط این کشور می‌کند.

- ایران به تحقق مطالبات مردم مصر و رفتار مبتنی بر مساوات برای حفظ اقتدار مصری ها تاکید دارد.

- انتخابات سوریه فرصتی برای صلح در سوریه است.

{در مورد روسیه} تحریم ها را محکوم می کنیم ، اروپا و آمریکا باید متوجه باشند که این روش ها ناکارآمد بوده و نباید از موضع برتری جوئی با کشورها برخورد کنند. تحریم یک تجربه ناکارآمد مبتنی بر روحیه برتری جوئی است و معتقدیم بحران ها باید از طریق گفتگو و راههای مسالمت آمیز حل و فصل شود.

{در واکنش به اظهارات اخیر دستیار معاون وزیر آمریکا}این گونه اظهارات برای منحرف کردن افکار عمومی نسبت به طیفی از اشتباهات ، تهدیدات و اقدامات دوگانه آمریکا در منطقه است. مسئولین آمریکا با توجه به اینکه آمریکا دوجنگ باهزینه های انسانی را در این منطقه به راه انداخته فاقد مشروعیت برای هرگونه اظهار نظر هستند. تقویت روابط و اعتماد متقابل با همسایگان اولویت دولت است و همسایگان ما هم اهمیت حسن همجواری و لزوم همکاری سازنده را بخوبی درک می کنند. پیشرفت نظامی و موشکی ایران هیچگونه تهدیدی برای همسایگان و منطقه نیست راهبرد دفاعی ماتضمین صلح و امنیت و ثبات است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر