دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 11378
تاریخ انتشار: 06 ارديبهشت 1393 18:23
همه در انتظار واكنش بازار ارز، طلا و بورس به آغاز فاز 2 هدفمندي؛

روحاني سرانجام پايش را روي پوست خربزه نهاد!


در اين راستا، بنزين همچنان دونرخي باقي ماند و نرخ سهميه‌اي آن 75درصد افزايش يافت كه با اظهارات قبلي مسوولان دولت مبني بر شيب آرام افزايش قيمت‌ها تناقض داشت. گرچه يكي از مشاوران اقتصادي دولت گفته است كه منظور از شيب آرام در مقايسه با افزايش 300درصدي آن در سال 1385 (كه قيمت بنزين از 100 تومان به 400 تومان افزايش يافت)، بوده است اما به نظر نمي‌رسد اين اظهارنظر بتواند افكار عمومي را قانع كند زيرا جامعه ايران مدت‌هاست هر افزايش قيمت «بنزين» را توام با اثرات مخرب شديد بر اقتصاد كشور خصوصا در ابعاد تورمي آن مي‌داند كه البته با توجه به تجارب تاريخي آن تحليل بي‌راه و بي‌جايي هم نيست.


«بنزين» سال‌هاست ماده زيربنايي اقتصاد ايران شده و افزايش 75درصدي قيمت آن (كه حتي اگر دولت بتواند از تمام اهرم‌هاي نظارتي خود براي كنترل بار تورمي آن در تمام كالاها و خدمات جامعه استفاده كند) در خوشبينانه‌تـرين حالت شوك تورمي را در بازار توليد و خدمات همراه خواهد داشت. از سوي ديگر، تيم اقتصادي دولت روحاني بر اين عقيده است كه ثابت نگه داشتن قيمت بنزين در طول 7 سال گذشته (از سال 1385تاكنون) براي اجراي فاز دوم هدفمندي كه مجلس اجراي آن را براي دولت اجباري و به قانون تبديل كرد امكان‌پذير نمي‌باشد.

در همين راستا به عقيده تيم اقتصادي دولت يازدهم، با وجودي كه حيثيت و آبروي دولت روحاني در اولين سال فعاليت خود با افزايش 75درصدي نرخ بنزين در نزد افكار عمومي مخدوش خواهد شد؛ اما ناچارا بايد تاوان بي‌مسووليتي‌هاي 8-7 ساله دولت قبلي را پذيرفته و به نوعي از ايستگاه «پوپوليسم» (عوام‌فريبي) عبور نمايد.

با همه اينها و با توجه به فضاي سياسي تخريبي‌اي كه توسط اقتدارگرايان و افراطيون عليه دولت يازدهم راه يافته و حتي برگزاري يك جشن ساده (مولودي) توسط همسر رئيس‌جمهور به مجلس كشيده شده و در طول 9-8 ماه اخير بيشترين اخطارها، تذكرات و تهديد به استيضاح‌ها در تاريخ مجلس به وزيران دولت روحاني داده شده، برخي اخبار تائيد نشده حكايت از دست‌هاي پنهان برخي جريانات ضددولت در افزايش بي‌رويه نرخ دلار در بازار طي روزهاي اخيرحكايت مي‌كند.

اين ماجرا نشان مي‌دهد كه اگر دولت روحاني نتواند به خوبي صحنه را مديريت نمايد يقينا با چالش‌هاي عمده‌‌اي مواجه خواهد شد كه برون‌رفت ازآن بسيار دشوار خواهد بود. امروز(شنبه) واكنش بازار ارز و طلا به افزايش نرخ بنزين اولين سيگنال‌ها نسبت به «ميزان» اين چالش و خطر را نشان خواهد داد. به هر حال، دولت يازدهم پايش را بر پوست خربزه‌اي كه از دولت احمدي‌نژاد مقابلش جا نهاده بود و بسياري از فعالان اقتصادي، نسبت به پا گذاشتن روي آن به او هشدار داده بودند گذاشته و همه خطرات و تبعات آن را پذيرفته است. روحاني و تيمش آيا از اين آزمون سربلند بيرون خواهند آمد؟
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر