دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 11284
تاریخ انتشار: 29 فروردين 1393 00:27



روسیه و اوکراین روز پنجشنبه در حالی در یک مذاکرات تحت حمایت غرب به منظور کاهش بحران در این جمهوری سابق شوروی بر سر یک میز نشستند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مقامات در کیف را متهم کرد در حال سوق دادن این کشور به سمت پرتگاه هستند.

به گزارش راه مردم، پوتین در آغاز سخنرانی مهم خود در تلویزیون روسیه افزود تنها گفتگو و اقدامات دموکراتیک است که می تواند به حل بحران اوکراین کمک کند و نه استفاده از نیروی مسلح ، تانک و هواپیما.

وی تصریح کرد بسیار مهم است که امروز به چگونگی خارج شدن از وضع کنونی فکر کنیم و یک راه حل واقعی را در اختیار افراد قرار دهیم.

پوتین تاکید کرد به عقیده وی نشست چهارجانبه روز پنجشنبه بین روسیه ، اوکراین ، آمریکا و اتحادیه اروپا می تواند گامی بسیار مهم به منظور حل این بحران باشد.

وی با متهم کردن مقامات اوکراین که ویکتور یانوکوویچ را از ریاست جمهوری سرنگون کردند به سوق دادن این کشور به سمت پرتگاه ، ابراز امیدواری کرد آنها متوجه شوند به چه سمتی می روند.

پوتین همچنین از دولت کیف به علت آغاز عملیات نظامی علیه فعالانی که ساختمان های دولتی را در جنوب شرق اوکراین اشغال کرده اند انتقاد کرد و گفت این یکی از جنایات مقامات کنونی کیف است.

وی افزود :« ادعای اینکه نیروهای روس در شرق اوکراین سرگرم عملیات هستند « بیهوده » است و همه آنهایی که در این اعتراض ها نقش دارند شهروندان محلی هستند. در شرق اوکراین هیچ نیروی روس وجود ندارد. آنها همگی شهروندان این مناطق هستند.»

با این حال پوتین با صراحت اذعان کرد نیروهای روس قبل و بعد از همه پرسی در شبه جزیره کریمه که منجر به انضمام این منطقه به روسیه شد ، عملیات انجام دادند.

وی تصریح کرد :« هدف ما فراهم کردن شرایط برای برگزاری یک رای گیری آزاد در این منطقه بود.»

ولادیمیر پوتین تاکید کرد بسیار امیدوار است مجبور نشود به اوکراین که در بخش شرقی آن نیروهای مسلح اوکراینی و شورشیان طرفدار روسیه در برابر هم قرار گرفته اند، نیرو اعزام کند.

وی گفت :« من لازم است یادآوری کنم که شورای فدراسیون روسیه ( مجلس علیای پارلمان روسیه) به رئیس جمهوری این اختیار را داده است که از نیروهای مسلح در اوکراین استفاده کند. من بسیار امیدوارم که مجبور نشوم از این حق استفاده کنم.»


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر