شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 11153
تاریخ انتشار: 22 فروردين 1393 00:10
همه چيز به هفته پايانی ليگ رسيد؛

روز واقعه نزدیک است!

 به گزارش راه مردم، شاید فدراسیون فوتبال در هیچ برهه ای از زمان این قدر برای تهیه جام قهرمانی به مشکل برنخورده است؛ در شرایطی که 5 تیم شانس قهرمان شدن در لیگ برتر را دارند فدراسیون باید جام قهرمانی به 4 شهر بفرستد و تا آخرین لحظه منتظر بماند و ببیند جام به چه تیمی می رسد.


در واقع تیم های اول تا پنجم جدول رده بندی برای دو هدف مهم با یکدیگر رقابت می کنند؛ اولی به دست آوردن عنوان قهرمانی است و دومی هم گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعد. اصولا روز جمعه روزی است که اشک ها و لبخندها در فوتبال ایران به معنای تام مشخص می شود چون علاوه بر جنگ قهرمانی در بالای جدول نزاع برای سقوط به دسته پایین تر در انتهای جدول هم داغ است.


سپاهان – نفت تهران

بدون تردید سرنوشت سازترین بازی هفته است؛ نفت، پیشتاز فعلی لیگ برتر با شکست دادن سپاهان جام قهرمانی را بالای سر می برد. شاگردان یحیی که بدون ادعا فوتبال بازی کردند تا بالا بردن جام قهرمانی یک گام بیشتر فاصله ندارند. البته آنها به همراه تیم فولاد 54 امتیازی هستند ولی تفاضل خوبی که دارند حاشیه امنیت خاصی برایشان به وجود آورده تا از گزند سایر رقبا در صورت بردن در این دیدار در امان باشند.


اما بدشانسی نفت در این دیدار این است که رقیب، شانس قهرمانی دارد؛ در واقع سپاهان با 51 امتیاز در رتبه پنجم جدول رده بندی ایستاده است و اگر تیم های اول تا چهارم جدول همگی نتیجه لازم را نگیرند سپاهان جام قهرمانی را بالای سرمی برد؛ اتفاقی که بعید به نظر می رسد ولی غیرممکن نیست. از این گذشته سپاهان و البته کرانچار اگر قرار باشد فصل خود را نجات بدهد باید سه امتیاز این دیدار را بگیرد و امیدوار باشد که سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در فصل بعد را بگیرد. همین موارد باعث می شود تا دیدار سپاهان و نفت مهمترین بازی هفته سی ام باشد.


گسترش فولاد – فولاد اهواز

نبردی تمام فولادی با انگیزه متفاوت؛ اهوازی ها که قهرمانی در مشتشان بود با شکست برابر استقلال کاری کردند تا سرنوشت قهرمانی از دستشان خارج شود؛ در واقع شاگردان فرکی اگر برابر استقلال حداقل یک مساوی هم می گرفتند حالا با یک برد خفیف می توانستند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.


اما شکست معادلات را به هم زده و فولاد برای قهرمان شدن باید در انتظار رقم خوردن دو اتفاق مهم باشد؛ اولین حالت این است که نفت برابر سپاهان سه امتیاز کامل را نگیرد و آنگاه با یک پیروزی خفیف قهرمان می شود. مورد دوم البته کمی دشوارتر است؛ فولادی ها اگر فرض را بر این بگذارند که نفت با اختلاف یک گل تیم سپاهان را شکست می دهد آنگاه باید با اختلاف 8 گل تیم گسترش را شکست دهند قهرمان شوند.


در سوی دیگر میدان هم تیم تارتار از منطقه سقوط گریخته ولی حالا درگیر دو موضوع است؛ اول دفاع از حیثت و اعتبار خودش و دوم هم رعایت بازی جوانمردانه. بازیکنان این تیم چند بازی است بی انگیزه شده اند و شکست سنگین در دیدار قبلی شان برابر نفت آنها را واداشته تا هر طور شده در پی اثبات توانایی شان در این دیدار باشند.


استقلال – تراکتورسازی

امیر قلعه نویی و تیمش تا همین یکی دو هفته پیش از دایره مدعیان خارج شده بودند ولی حالا یکی از مدعیان قهرمانی هستند؛ آنها باید در آزادی برابر تیم تراکتورسازی به میدان بروند که انگیزه زیادی ندارند؛ استقلال 53 امتیازی است و برای گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا هم که شده باید تیم تراکتورسازی را شکست دهد و امیدوار باشد تیم های نفت و فولاد نتیجه نگیرند.


البته رقیب این تیم یعنی تراکتورسازی شاید چیزی برای از دست دادن و به دست آوردن نداشته باشد ولی این بازی برای هوادارانش همیشه حیثیتی بوده و آنها دوست ندارند بازنده این دیدار باشند. این مورد را می توان از آمار بازی های این تیم در آزادی برابر استقلال هم دید که دو بار برنده شده اند و دوبار هم از رقیب شکست خورده اند. البته شاید این بازی برای کریم انصاری فرد هم دیدار ویژه ای باشد؛ مهاجم سابق تیم پرسپولیس این روزها با عنایتی 13 گله هستند و در صدر جدول گلزنان قرار دارند. هم تیمی های انصاری فرد بدشان نمی آید مهاجم تیمشان آقای گل جام شود و اگر قرار باشد تراکتور دروازه استقلال را باز کند شاید کار استقلال به اما و اگر بیشتری بکشد.

 

استقلال خوزستان – پرسپولیس

در این دیدار هم آخرین ضلع پنج ضلعی قهرمانی به میدان می رود؛ پرسپولیس با 52 امتیاز در رتبه چهارم ایستاده است و امیدوار است تا تیم های اول تا سوم پیروز نشوند تا آنگاه به دو هدف مشترکش با سایر بالانشینان برسد: قهرمانی و گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان برای فصل بعد.


سرخ های پایتخت که این روزها علاوه بر از دست دادن فرصت قهرمانی که با تساوی برابر راه آهن در هفته گذشته کمرنگ تر شد با افشای قراردادهای مالی شان هم مواجه شده اند بازی دشواری در اهواز دارند و به این راحتی ها نمی توان آنها را برنده دانست.


در واقع از این دیدار به بعد پای تیم هایی به میان می آید که خطر سقوط تهدیدشان می کند؛ دست بر قضا استقلال خوزستان هم یکی از این تیم ها است؛ شاگردان ویسی با 29 امتیاز در رتبه دوازدهم ایستاده اند و تیم های ذوب آهن و فجرسپاسی در قعر جدول 26 امتیازی هستند و به شدت این تیم را تهدید می کنند؛ شکست استقلال در اهواز برابر پرسپولیس می تواند کار ویسی و شاگردانش برای بقا در لیگ را به بازی پلی آف بکشاند.

 

فجر سپاسی – ملوان

فجر چاره ای به غیر از بردن و کسب سه امتیاز در این دیدار ندارد؛ شاگردان سرهنگ یاوری 26 امتیازی هستند و هم امتیاز با ذوب آهن در رتبه چهاردهم جدول ایستاده اند. در ته جدول مس سقوط کرده و تیم های داماش با 25، و فجر و ذوب آهن با 26 برای فرار از سقوط مبارزه سختی پیش رو دارند. فجر که تا به حال در شیراز به ملوان نباخته باید ببرد و امیدوار باشد تا 3 تیم دیگر نتیجه نگیرد.


با توجه به اینکه دو تیم به طور مستقیم به دسته پایین تر سقوط می کنند و تیم چهاردهم جدول هم کارش به پلی آف می کشد بازی تیم های ته جدولی هم از لحاظ حساسیت چیزی کمتر از بالای جدول ندارد.


داماش – مس

داماشی ها برای بقا کار دشواری دارند به ویژه اینکه سرنوشت ماندنشان در دست خودشان نیست؛ آنها تیم پانزدهم جدول هستند و باید هر طور شده مس سقوط کرده را شکست دهند و امیدوار به ناکامی رقبای مستقیمش باشد.


شاید روی کاغذ بازی برابر مس بی انگیزه کار راحتی باشد ولی مسی ها در این دیدار محکوم به ارائه بازی جوانمردانه هستند.


راه آهن – ذوب آهن

دیداری که چهره ویژه آن منصور ابراهیم زاده است؛ مربی سابق ذوب آهن سرمربی کنونی راه آهن است و از لحاظ حسی در دوراهی بدی قرار گرفته است. در واقع حس جوانمردی ای که در دیدارهای راه آهن دیده می شود باعث شده تا این مجموعه با تمام توان به میدان بروند.


اگر این اتفاق بیفتد آنگاه احتمال ناکامی ذوب آهن در این دیدار قوت می گیرد؛ موردی که ممکن است به رغم میل باطنی ابراهیم زاده باشد. در نهایت در آخرین دیدار هم تیم های صبا و سایپا برابر هم بازی می کنند. دیداری که فقط می تواند برای عنایتی و آقای گل شدنش مهم باشد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر