يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 11085
تاریخ انتشار: 17 فروردين 1393 23:22


به گزارش خبرگزاري ال اچ وي نيوز، به نقل از آسوشيتدپرس، رومن نادال،‌ سخنگوي وزارت خارجه فرانسه، بيان داشت: " فرانسه از اتهامات رئيس جمهور رواندا در مورد نقش پاريس در كشتار جمعي سال 1994 شگفت زده شده است."

اين مراسم قرار است روز دوشنبه در پايتخت رواندا، كيگالي، برگزار شود. روز گذشته كاگاما، ‌رئيس جمهور رواندا، فرانسه و بلژيك را داراي "نقش مستقيم" در "آماده سازي سياسي" براي نسل كشي تقريبا 800 هزار نفر دانست.


وي همچنين از نقش سربازان فرانسوي -كه براي انجام ماموريت انسان دوستانه در جنوب اين مستعمره سابق بلژيك اعزام شده اند- در قتل عام مردم بيگناه سخن گفت.


كاگاما مدعي است پاريس در نسل كشي 100 روزه سال 1994 قوم توتسي توسط شبه نظاميان هوتو نقش داشته است.


فرانسه بارها دست داشتن در اين قتل عام را رد كرده است. با اين حال، یک کمیسیون تحقیقی در رواندا در سال ۲۰۰۸ گزارش کرد که فرانسه از آماده شدن قبیله هوتو برای نسل کشی توتسی ها آگاه بوده و شبه نظامیان هوتو را که قتل عام ها را مرتکب شده اند، آموزش داده است. شايان ذكر است، حكومت كنوني رواندا با سرنگون كردن دولت هوتو به قدرت رسيد.


روابط فرانسه و رواندا از سال 2009 به اين سو به ويژه از ماه گذشته كه دادگاه فرانسه يكي از سران ارتش را به دليل نقش وي در قتل عام، به 25 سال زندان محكوم كرد، ‌رو به بهبود بود. با اين وجود رئيس جمهور رواندا اين حركت را چندان مثبت ارزيابي نكرد و پيشنهاد داد تا نقش پاريس در نسل كشي مورد بررسي قرار گيرد.





نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر