دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 10873
تاریخ انتشار: 06 فروردين 1393 15:38
در اواخر سال گذشته بحث های در باره گران شدن خودرو در سال جدید شده بود و بهانه خودرو سازان برای این کار گران شدن مواد اولیه عنوان شد، اما با نزدیک شدن به پایان سال مسئولان اعلام کردند که امسال خودرو گران نخواهد شد. این تصمیم هرچند که برای مصرف کنندگان، خبر خوبی بشمار می آید اما نگرانی هایی نیز برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است.

به گزارش راه مردم به نقل از «تابناک»، در سالهای گذشته خودرو سازها رویه ای جدید پیدا کرده اند و آن اینکه به جای گران کردن محصولات خود از کیفیت خودرو کاهش می دهند، به نظر می رسد که مبادله بین کیفیت و قیمت باعث شده است تا در سالهای اخیر خودرو های داخلی از پایین ترین سطح کیفی ممکن برخوردار باشند.

مجید منصوری لنجان عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع گفت: اگر بخواهیم هم تولید کننده و هم مصرف کننده را  داشته باشیم باید تعادلی بین تولید و مصرف به وجود بیاوریم. اگر اینها را بخواهیم در مقابل هم بدانیم، تولید کننده به دنبال قیمت بالاتر  و کیفیت پایین تر و مصرف کننده هم به دنبال قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر خواهد بود. اگر از این دیدگاه نگاه کنیم همیشه تقابلی بین اینها وجود خواهد داشت. باید تفکر تولید کننده و مصرف کننده به تدریج به یکدیگر نزدیک شود یعنی تولید کننده به سمت کیفیت مورد نظر مصرف کننده برود و مصرف کننده نیز هزینه ها و مشکلات تولید را در نظر بگیرد.

وی افزود: واردات خودرو باید منطقی و عقلانی انجام شود . باید ببینیم مصرف کننده چه خودرویی نیاز دارد و توان تولید خود را هم ببینیم. اگر توان تولید داخلی به حدی نیست که بتواند نیاز مصرف کننده را تامین کند باید از خودروسازانی که می توانند محصولات خود را در داخل کشور تولید کنند حداقل بصورت 100 درصد مونتاژ استفاده کنیم. حداقل منفعت این کار این است که منافع حاصل از اشتغال آن به جیب مردم می رود. واردات خودرو به صلاح مملکت نیست. مگر خودروهای صنعتی خاص که مورد نیاز کشور است. ولی در خودرو های سورای بهتر است از تولیدات داخلی استفاده کنیم و یا لااقل در داخل مونتاژ کنیم.

منصوری گفت: حمایت های بیش از حد دولت از خودرو سازان به خودروسازان ضرر زده است. دولت در جهت حمایت از تولید، حمایت بی رویه ای از خودروسازان داشته و به معنای واقعی اصل 44 را در خودرو سازی اجرا نکرده است. خودروسازان باید در شرایط رقایتی باشند و دخالت دولتی نیز در کار نباشد. باید اجازه دهیم خودروساز جدید و حتی خارجی بتواند در کشور سرمایه‌گذاری کند و صنعت خودرو سازی از انحصار بیرون آید.

وی گفت: تا زمانی که انحصار داریم خودروسازی ما همین مشکلات را خواهد داشت. مشکل ما انحصار است. راه شکستن انحصار این است که تعرفه را به صفر برسانیم که با خودروسازان خارج از کشور رقابت کنند. با این کار خودروساز به این فکر می افتد که کیفیت  و قیمت را متناسب با خواسته مشتری کند. راه دیگر این است که اجازه دهیم سایر خودروسازان جهان در کشور سرمایه گذاری کنند. خودروسازان معتبر دنیا به دنبال سرمایه گذاری در کشور هستند اما آنقدر سنگ اندازی می کنند  که دیگر تمایلی برای این کار ندارند. دولت می تواند شخصا درخواست کند تا در کشور سرمایه گذاری کنند. با این کار حداقل انتقال دانش و تکنولوژی به کشور انجام می شود و خودروساز داخلی می تواند از این موقعیت استفاده کند.

این نماینده در توضیح اینکه چرا برخی از ورشکست شدن خودروسازان داخلی واهمه دارند، گفت: دولت بیشتر نگران اشتغال است که تقریبا منطقی است. از زمانی که خودروسازی از مونتاژ به سمت قطعه سازی رفته، توانسته در پایین دست اشتغالی ایجاد کند. می توان از خودروساز خارجی که در داخل سرمایه گذاری می کند خواست که قطعه سازی آن هم در داخل کشور انجام شود که با این کار نگرانی دولت در بحث اشتغال نیز مرتفع خواهد شد. اما اگر نگرانی بابت چیزی غیر از اشتغال باشد منطقی نیست. باید از تولید کننده داخلی حمایت کرد اما نباید این احساس ایجاد شود که می تواند برای همیشه انحصار را در اختیار داشته باشد. باید شرایط رقابت را نیز برقرار کرد.

وی در پایان تاکید کرد: حمایت باید در جهت توانمند ساختن تولید کننده باشد. در صورتی که خودروساز ما توانمند شد خودرو بهتر و با کیفیت تری  را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد. در شرایط انحصار، خودروساز غیر توانمند خودروی بی‌کیفیت و با قیمت بالا به بازار می دهد و این اجحاف در حق مصرف کننده است. باید خودروساز را توانمند کنیم. برای توانمندسازی شاید لازم شود تعرفه ها را برداریم و شاید لازم شود سرمایه گذاران و خودرو سازان خارجی را دعوت به حضور در کشور کنیم.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر