يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 10773
تاریخ انتشار: 25 اسفند 1392 09:41



به گزارش راه مردم به نقل از شرق؛ سومین جلسه هیات موسس دانشگاه آزاد به ریاست آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و با حضور حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری به‌عنوان عضو جدید هیات‌موسس و سایر اعضا تشکیل شد.
در این جلسه، دیگر اعضای این هیات از جمله حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، عبدالله جاسبی، حجت‌الاسلام محسن قمی و حمید میرزاده نیز حضور داشتند و ماحصل آن بازگشت عبدالله جاسبی به ترکیب هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود. آخرین جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد با دبیری عبدالله جاسبی به 21 دی‌ماه سال 90 به‌منظور رای‌گیری برای تعیین رییس این دانشگاه، بازمی‌گشت.
بازگشت جاسبی به هیات‌امنای دانشگاه آزاد، حالا با یک تصمیم تاریخی برای دانشگاه آزاد اسلامی همراه شده است، به‌طوری‌که تا پیش از این هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی 9 عضو داشت. کسانی همچون، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رییس هیات‌امنای دانشگاه آزاد و وزرای علوم، بهداشت، بهمن یزدی‌صمدی، فریدون عزیزی، حمید میرزاده، حجت‌الاسلام محمدیان، فرهاد دانشجو و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی اعضای هیات‌امنای دانشگاه آزاد را تشکیل می‌دهند.
در این ترکیب، وزنه آرا با توجه به حضور وزیر بهداشت و وزیر علوم به شدت وابسته به رای وزیر علوم و وزیر بهداشت بود. به‌عبارت دیگر، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، بهمن یزدی‌صمدی، حمید میرزاده و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در سویی و حجت‌الاسلام محمدیان نماینده ولی‌فقیه در دانشگاه‌ها، فرهاد دانشجو و فریدون عزیزی در سوی دیگر قرار داشتند. بنابراین، مصوبات «هیات‌امنا»، تحت‌تاثیر آرای نمایندگان دولت - وزرای بهداشت و علوم - بود. حالا با حضور عبدالله جاسبی در هیات‌امنای دانشگاه آزاد، تعداد آرای حلقه اصلی تصمیم‌گیران دانشگاه آزاد، (یعنی اعضای «هیات موسس» این دانشگاه) به پنج‌رای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، بهمن یزدی‌صمدی، حمید میرزاده و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی و عبدالله جاسبی ارتقا می‌یابد و دو رای دولتی‌ها از وضعیت تعیین‌کنندگی فاصله گرفته و کمرنگ می‌شود. این گام بلند، روندی را بنا می‌نهد که حتی در صورت تغییر دولت‌ها و تفاوت جهت‌گیری سیاسی وزرای دولتی عضو هیات‌امنا، بازهم برگ برنده و تعیین‌کننده، نزد اعضای هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی باشد. این اتفاق در شرایطی است که در هفته گذشته، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، رییس هیات موسس دانشگاه آزاد اعلام کرد: «اساسنامه دانشگاه آزاد را براساس اساسنامه حسینیه ارشاد در زمان شاه نوشتیم.»
وی با اشاره به اینکه ما از دولت انتظار داریم دانشگاه آزاد را به اندازه یک بخش خصوصی ببیند، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم یک نوع کوته‌نظری و کوته‌فکری معمولا در دولت‌ها نسبت به دانشگاه آزاد به وجود می‌آید و آن این است که دانشگاه آزاد را به‌عنوان یک رقیب می‌بینند، اما باید بدانیم که اینگونه نیست و بحث همکاری و کمک است. اگر هم در دانشگاه آزاد عیبی وجود داشته باشد دولت خیلی جوابگو نیست و این خود دانشگاه است که باید جوابگو باشد. مانند احزاب که باید ضربه‌گیر نظام باشند. رییس هیات‌امنای دانشگاه آزاد افزود: نمی‌دانیم در این هشت سال برای اینکه دانشگاه آزاد را تصرف کنند چه کردند. کاش تصرف می‌کردند و آن را توسعه می‌دادند، اما این کار را نکردند و آن را به‌عنوان یک رقیب سیاسی دیدند و با آن به این شکل عمل کردند. وی گفت: کسی نمی‌تواند سند بیاورد که ما یک‌بار هم کوچک‌ترین استفاده انتخاباتی از این دانشگاه کردیم و بنای این کار را نداریم. البته معنی آن این است که دانشگاهیان دانشگاه‌آزاد با هرکدام از سلایق و نظرات فکری می‌توانند در دانشگاه فعال باشند و فعالیت سیاسی کنند.
هاشمی‌رفسنجانی گفت: در این فضا بیخودی رقابت کردند و اساسنامه ما را برخلاف قانون به کلی به هم ریختند. رییس هیات‌امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: ما در ابتدا اساسنامه دانشگاه آزاد را با اقتباس از اساسنامه حسینیه ارشاد در زمان شاه نوشتیم. وی افزود: اولین مساله این بود که هر تغییری در اساسنامه باید با پیشنهاد هیات موسس باشد عین همه دانشگاه‌های آزاد. آنها خودشان رفتند پیشنهاد دادند ما شکایت کردیم به دادگاه. قاضی اول کار آنها را متوقف کرد تا رسیدگی کند اما به نظر آن قاضی عمل نشد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر