شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 10741
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1392 21:09

به گزارش راه مردم، لاوورف که عصر جمعه در یک کنفرانس خبری در محل سفارت روسیه در لندن با خبرنگاران گفت و گو می‌کرد، مذاکرات امروز خود با جان کری را سازنده و مفید! خواند ولی تاکید نمود که اختلافات دو کشور همچنان بر سر موضوع اوکراین و شبه جزیره کریمه به قوت خود باقی است. وی گفت: روسیه و آمریکا دیدگاه مشترکی در مورد بحران اوکراین ندارند. وضعیت شبه جزیره کریمه یک موضوع ویژه است و برای روسیه اهمیت زیادی دارد. اهمیت کریمه برای روسیه مطمئنا از اهمیت جزایر فالکلند برای انگلیس کمتر نیست. وزیر خارجه روسیه در عین حال تاکید کرد که کشورش هیچ برنامه ای برای دخالت نظامی در مناطق شرقی اوکراین ندارد.


ˈاطمینان مي‌دهم که ما هیچ برنامه غیرشفافی در قبال اوکراین نداریم... و آنچه که روز گذشته در شهر دونتسک روی داد نتیجه عملکرد شبه نظامیان مسلح و تندروی (طرفدار کی یف) بود که به خشونت ها دامن مي‌زنند.ˈ وی در پاسخ به سوالی در مورد تهدید آمریکا به اعمال تحریم علیه روسیه، گفت: جان کری در مذاکرات امروز تهدیدی را علیه روسیه مطرح نکرد... بحث هایی که این روزها در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی در مورد تحریم مطرح مي‌شود، قطعا غیرسازنده است.

وی افزود: اگر تصمیمی در مورد تحریم اتخاذ شود، مسئولیت آن بر عهده اتخاذ کنندگان چنین تصمیمی است ولی قطعا تحریم کمکی به بهبود اوضاع نخواهد کرد. ما به نظر مردم شبه جزیره کریمه احترام مي‌گذاریم و نتایج همه پرسی روز یکشنبه را نیز محترم خواهیم شمرد. حق تعیین سرنوشت حق همه مردم است و در قوانین بین المللی و منشور ملل متحد نیز بر این موضوع تاکید شده است.

وی با پیشنهاد کشورهای غربی در مورد تشکیل یک گروه تماس میان روسیه و اوکراین مخالفت کرد و گفت: اتخاذ چنین رویکردی غلط است، چون بحران اوکراین توسط روسیه به وجود نیامده است که نیاز به گروه تماس داشته باشد. ˈما نیازی به یک ساختار بین المللی برای روابط دو کشور نداریم. در واقع روابط دو کشور هیچ گاه قطع نشده است. وزیران و مقامات اوکراین و روسیه مي‌توانند بطور مستقیم با هم در تماس باشند.ˈ

وی گفت: روسیه از مسائل و مشکلات موجود طفره نمی رود و ما با همکاران غربی خود نیز در تماس مستمر هستیم. حوادث و بحران اخیر در اوکراین باعث سرنگونی رییس جمهور مشروع و قانونی آن کشور شده است و توافق میان مخالفان و دولت وقت اوکراین که با حضور وزیران خارجه چند کشور اتحادیه اروپا در 21 فوریه امضاء شد نیز توسط مخالفان نقض شد.

وزیر خارجه روسیه همچنین بر ضرورت انجام اصلاحات اساسی و از جمله اصلاحات قانون اساسی در اوکراین تاکید کرد و از کشورهای غربی خواست از انجام چنین اصلاحاتی حمایت کنند. ˈجان کریˈ وزیر خارجه آمریکا نیز قرار است در یک کنفرانس خبری جداگانه در لندن گزارشی از مذاکرات امروز خود با لاوروف را به خبرنگاران ارائه کند. مذاکرات ˈجان کریˈ و ˈسرگئی لاوروفˈ درباره بحران اوکراین عصر امروز در لندن پایان یافت. دو طرف حدود شش ساعت در محل اقامت سفیر آمریکا در مرکز لندن مذاکره کردند تا شاید راهی دیپلماتیک برای کاهش تنش در اوکراین و بویژه در شبه جزیره کریمه بیابند.

مذاکرات امروز وزیران خارجه آمریکا و روسیه، آخرین تلاش دیپلماتیک برای کاهش تنش در اوکراین در آستانه همه پرسی روز یکشنبه در شبه جزیره کریمه بود. منابع آگاه مي‌گویند خواسته اصلی آمریکا در این مذاکرات لغو یا تعویق همه پرسی در شبه جزیره کریمه بوده، خواسته ای که روسیه آن را نپذیرفته است. آمریکا و اتحادیه اروپا همه پرسی در شبه جزیره کریمه را نامشروع و غیرقانونی مي‌دانند و متقابلا روسیه نیز دولت موقت در ˈکی یفˈ را نامشروع و نتیجه نوعی کودتا مي‌داند. کشورهای غربی تهدید کرده اند که در صورت عدم توجه روسیه به خواسته های آنها از جمله در موضوع همه پرسی هفته آینده در کریمه، تحریم هایی را علیه مسکو اعمال خواهند کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر