دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 10719
تاریخ انتشار: 21 اسفند 1392 20:49
فعلا زور گروه‌‌هاي فشار به دولت مي‌چربد!

پارک اتوبوس گروه فشار اين‌بار مقابل خانه سینما!


به گزارش راه مردم به نقل از پیام نو، انتخابات هیات مدیره خانه سینما با فشار گروه های خاص یک سال به تعویق افتاد و هیات مدیره سابق برای یک سال دیگر ابقا شدند. مجمع عمومی خانه سینما روز گذشته با وجود تمامی حرف و حدیث های یک جریان خاص درباره غیر قانونی بودنش برگزار شد اما اعضای صنوف با وجود تلاشی که جهت انتخاب هیات مدیره داشتند به خواست نماینده وزارت ارشاد انتخابات خود را به سال آینده موکول کردند. علیرضا رضا داد که به عنوان نماینده وزارت ارشاد در مجمع عمومی خانه سینما حضور داشت در گفت و گو با خبرنگاران وجود فشارها برای برگزار نشدن مجمع را تایید کرده و گفته است: «بله درست است فشارهای زیادی بوده است.»

با اعلام تصمیم اعضای صنوف و همچنین اظهارنظر نماینده ارشاد که پیش از این دبیر جشنواره فیلم فجر هم بوده است، مشخص شد اتوبوس گروه فشار این بار مقابل خانه سینما پارک کرده است. پیش از این صنوف خانه سینما در مهلت سه ماهه ای که از سوی وزارت ارشاد تعیین شده بود و با وجود تمامی مشکلات، مجمع عمومی خود را تشکیل دادند و اعضای هیات مدیره شان را انتخاب کردند. فرهاد توحیدی هم دو هفته پیش از برگزاری مجمع با کسب اجازه از وزارت ارشاد، آگهی برگزاری مجمع را در چند روزنامه منتشر کرد. اما همزمان با چاپ آگهی و مشخص شدن زمان برگزاری مجمع و تایید از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فشارها آغاز شد و رسانه های متعلق به جریانی خاص با همراه چند سینماگر همسو و برخی نمایندگان، حمله همه جانبه ای را علیه انتخابات مجمع عمومی و خانه سینما آغاز کردند.

آتشباری جریان فشار با نزدیک شدن به روز برگزاری مجمع دو چندان شد و به جایی رسید که در روز برگزاری مجمع نصرالله پژمان فر؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به بازوی رسانه ای جریان خاص گفت: «براساس آن‌چه قانون مشخص کرده‌است آقایان موظف هستند بر اساس اساس نامه جدید، برای تشکیل خانه سینما صنوف باید قانونی باشند… ما انتظار داریم معاونت سینمایی که متولی این امر است احراز قوانین و تشریفات را عملی کند و بعد زمان دیگری را برای انتخابات تعیین کنند.در غیر این صورت اگر انتخابات بدون وضع قوانین صورت بگیرد مجلس موضع خواهد گرفت.»

در واکنش به این اظهارات مجید برزگر رییس انجمن فیلم کوتاه به جلسه ای که دو هفته قبل با معاون وزیر کار داشتند اشاره کرده و گفت: «ایشان در زمینه مراحل ثبت قانونی توضیحاتی کاملی دادند و بر همان مبنا همه دارند کارهای قانونی خودشان را انجام می دهند. برگزاری جلسه مجمع هیچ منافاتی با ثبت قانونی صنوف نداشت.» جمال خندان؛ وکیل خانه سینما هم تاکید کرد که «به لحاظ قانونی مشکلی برای برگزاری مجمع وجود ندارد و در اساسنامه جدید قید شده که به محض دریافت درخواست ثبت و ارائه مدارک و اساسنامه صنوف به وزارت ارشاد و دریافت رسید این صنوف قانونی شناخته می‌شوند و می‌توانند در مجمع خانه سینما شرکت کنند. این اصناف قانونی هستند و مجمع و انتخابات هم قانونی است.»

البته همایون اسعدیان؛ سخنگوی کانون کارگردانان هم جواب پژمان فر را داد و با تاکید بر این که صنوف طبق توافقی که در دوره ریاست جمهوری سابق صورت گرفته و به امضا رسیده بود قرار بود اساسنامه خود را به ارشاد تحویل دهند و رسید بگیرند، گفت: «این کار همان زمان انجام شد پس بهانه ای وجود نداشت که جلسه برگزار نشود.» البته این اظهار نظر تاثیری در حرکت اتوبوس گروه فشار به خانه سینما نداشت.

دقایقی پس از انتشار این گفت و گو خبرهایی درباره لغو مجمع عمومی به خواست حجت الله ایوبی در رسانه های متعلق به جریان خاص منتشر شد. علی رغم اینکه مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی از لغو نشست اظهار بی اطلاعی کرد اما تواتر و تاکید رسانه های جریان خاص سرانجام کار خودش را کرد و رییس سازمان سینمایی در نامه ای به اعضای هیات مدیره خانه سینما خواستار توقف برگزاری مجمع شد تا مخص شود اتوبوس گروه فشار مقابل خانه سینما دوبله پارک کرده است!

فرهاد توحیدی؛ سخنگوی خانه سینما هم تاثیر گروه فشار را بر لغو انتخابات هیات مدیره خانه سینما تایید کرد: «به هر حال من تصور می‌کنم دوستانی که طرفدار سیاست فرهنگی دولت دهم بودند ریل‌گذاری سازمان سینمایی گذشته را همچنان به عنوان نقطه‌نظرات خود اعلام می‌کنند و با استفاده از اهرم‌های خود فشارهایی را وارد می‌کنند که این فشارها نباید تأثیری در تصمیم دولت تدبیر و امید داشته باشد.»

این اتوبوس قبل از پارک دوبله مقابل خانه سینما هم به برج میلاد رفته بود و نتایج جشنواره فجر را تغییر داده بود و در مسیر رسیدن به خانه سینما باعث لغو کنسرت احسان خواجه امیری و ممانعت از اکران «عصبانی نیستم» شده بود. به هرحال این اتوبوس تاکنون توانسته در بر تصمیم گیری مسئولان وزارت ارشاد موثر باشد و نتایج را به نفع خودش تغییر دهد. به نظر می رسد اگر مسئولان وزارت ارشاد فکری به حال این اتوبوس نکنند، توقف گاه بعدی آن خود وزارت ارشاد خواهد بود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر