شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 10649
تاریخ انتشار: 18 اسفند 1392 07:38






«کاترین اشتون» عصر روز گذشته وارد تهران شد و عکاسان دنبال مخابره اولین تصاویر محجبه «بارونس» اتحادیه اروپا در فرودگاه مهرآباد تهران. اما خبر، کوتاه بود، مثل خبرهای آغاز و پایان مذاکرات هسته‌ای که چهارسال است به کاترین اشتون، عنوان هماهنگ‌کننده کشورهای 1+5 در مذاکرات هسته‌ای با ایران داده است؛ آن هم در کنار مشغله‌های گسترده‌ در سمت مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا. بالاخره اشتون دعوت محمدجواد ظریف را پذیرفت و بعد از سال‌ها همکاری در مذاکرات هسته‌ای به تهران آمد. او دوماه گذشته، روزهای پرمشغله‌ای داشته‌ که به بحران اوکراین گره خورده بوده است؛ بحرانی که پایانش می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در وجهه دیپلماتیک اتحادیه اروپا و شخص اشتون به‌عنوان مسوول سیاست‌خارجی این اتحادیه ایفا کند.
اشتون از سال 2009 که به جانشینی خاویر سولانا به‌عنوان رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا منصوب شد، نماینده کشورهای 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، ‌انگلیس، فرانسه و آلمان) نیز در مذاکرات هسته‌ای با ایران شد. بااین‌حال نقش او در چندماه گذشته مذاکرات هسته‌ای پررنگ‌تر از پیش بوده‌ است. گویی سال‌های ناکامی و «مذاکره برای مذاکره» در دوره سعید جلیلی، در دوره‌ای که محمدجواد ظریف سکان را به دست گرفت، در حال کامیابی است. توافق ژنو نشان داد که جمع مذاکره‌کننده می‌توانند به راه‌حلی برای پایان‌دادن به کلافی که 10سال در خود گره خورده بود، برسند.
حالا کاترین اشتون به‌همراه هلگا اشمید، معاونش و استفان کلمنت، دستیار ویژه‌اش به دعوت محمدجواد ظریف پاسخ داده و راهی تهران شدند، دو بانوی اروپایی، پوشش اسلامی انتخاب کردند که هم با قوانین و عرف ایران هماهنگ باشند و هم از گزند فتوشاپ‌کاران مطبوعاتی ایران در امان بمانند. پیش از این کاترین اشتون یقه‌های فتوشاپی بسیاری در مطبوعات و رسانه‌های ایرانی به تن خود دیده است. اما به مرور طرح پوشش را تغییر داد که دیگر زحمتی به داخلی‌ها ندهد.
سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای که همتای هلگا اشمید در مذاکرات است، روز گذشته در غیاب محمدجواد ظریف، از اشتون در پاویون دولت فرودگاه مهرآباد استقبال کرد. اندکی خوش‌وبش و چند عکس یادگاری و اندکی گفت‌وگو. عباس عراقچی که قرار بود هیات میهمان را همراهی کند، بی‌توجه به آداب دیپلماتیک که باید میزبان و میهمان شانه‌به‌شانه هم حرکت کنند و حتی بی‌توجه به عرف میهمان‌نوازی ایرانیان، یک قدمی پیش‌تر از اشتون حرکت می‌کرد که در تصاویر خبرگزاری‌ ایرنا، به خوبی مشخص است.
اشتون و هیات همراهش، راهی هتل استقلال شدند تا سه‌روز کاری سخت خود را در تهران آغاز کنند. او امروز با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش، نشست مشترک خبری خواهد داشت و با حسن روحانی نیز دیدار می‌کند. همچنین با علی لاریجانی، رییس مجلس‌شورای‌اسلامی و علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص‌مصلحت‌نظام نیز دیدار و گفت‌وگو می‌کند. احتمالا موضوع هسته‌ای ایران، کمتر از 10روز از مذاکره بعدی، در این گفت‌وگو‌ها نیز مطرح خواهد شد. اشتون، دوشنبه را در اصفهان خواهد گذراند تا نیمی از جهان را در این شهر ببیند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر