يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 10570
تاریخ انتشار: 13 اسفند 1392 22:05
درخواست فعالان زن عربستانی از شورای مشورتی:

به زنان حق رانندگی و داشتن شناسنامه بدهید!



به گزارش خبرگزاري ال اچ وي نيوز، به نقل از ديلي نيوز،  عربستان تنها كشوري در جهان است كه زنان در آن اجازه رانندگي ندارند و يك زن بدون رضايت قيم مرد خود، اجازه داشتن كارت شناسايي ندارد. عزيزه يوسف، ‌يك فعال زن، به خبرگزاري فرانسه گفت: " فعالان زن از شوراي مشورتي به مناسبت روز جهاني زن در 8 مارس، درخواست كرده اند تا به قدرت مطلقه مردان بر زنان اين كشور پايان دهند." او در ادامه افزود: " ما اقداماتي براي حفظ حقوق زنان از اين شورا درخواست كرده ايم. اين قوانين محدود كننده بر مبناي دين و مذهب نيستند." نامه مذكور توسط 10 فعال زن امضا شده است. در اين بيانيه مسئله اجازه زنان براي رانندگي نيز مطرح شده است.


گفتني است زنان در عربستان براي انجام اعمال جراحي هاي خاص و ترك محوطه دانشگاه در طول ساعات مطالعه نيازمند كسب اجازه هستند. عزيزه يوسف در اين باره گفت: " در يك مورد، يك زن باردار مجبور شد در محوطه دانشگاه زنانه در رياض وضع حمل كند زيرا روساي دانشگاه مانع ورود امدادگران شدند!"در ماه فوريه نيز يك دانشجو به دليل مخالفت از ورود امدادگران به داخل دانشگاه، بدون حضور سرپرست مرد وي، ‌جان سپرد.


در اوايل سال جاري، عربستان طرحي اطلاع رساني كه از سال 2012 اجرا مي شد را متوقف كرد. طرحي كه در آن به مرداني كه  زنان تحت تكلفشان از كشور خارج مي شدند، هشدار مي داد. این قانون، حتي اگر زوجی، همراه با هم كشور را ترك مي كردند نیز به آنان هشدار می داد.


سه عضو زن مجلس شورا پيشنهاد حق رانندگي زنان را در ماه اكتبر دادند اما با 150 راي مخالف، اين پيشنهاد از دور خارج شد. اعضاي مجلس شورا توسط پادشاه منصوب مي شوند اما صرفا مي توانند سياست هايي را به پادشاه توصيه كند و توان وضع قانون ندارد.




نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر