شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 10475
تاریخ انتشار: 10 اسفند 1392 08:29





 


به گزارش راه مردم،  آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی روزهای پرمشغله‌ای را پشت سر می‌گذارد و برای سخنرانی به مراسم‌هایی می‌رود که می‌داند حضور و اظهاراتش سبب ارتقای کیفیت آن مراسم‌ها و بهبود اوضاع خواهد شد. او همچنین درخواست دیدار مقامات کشورهای خارجی که به ایران سفر کرده‌اند را می‌پذیرد تا شاید آنچه را که او برای بهبود شرایط آن کشورها و افزایش سطح تعاملاتشان با ایران می‌داند، مطرح کند. آیت‌ا... علاوه بر اینکه با هوشیار زیباری (وزیر خارجه عراق) دیدار کرد در سمپوزیوم بین‌المللی ایران 1404 هم سخنرانی کرد.


فرمانروا شدن دولت به اقتصاد ضربه می‌زند


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با وجود موقعیت جغرافیایی ایران، به دلیل سیاست‌های نادرست در 8-7سال گذشته، منابع اساسیمان را از دست داده‌ایم. آیت‌ا... هاشمی با حضور در سومین سمپوزیوم بین‌المللی ایران 1404 اظهار کرد: ما باید برای بالا بردن سطح زندگی مردم و موقعیت جمهوری اسلامی ایران وارد بحث‌های زیربنایی شویم که در این راستا سومین همایش در این مورد برگزار شده که متأسفانه زحمت‌های اولین و دومین همایش به ثمر نرسید و ان‌شاءا... از این به بعد با این مسائل به صورت جدی‌تری برخورد شود. وی ادامه داد: مساله انرژی در تمام دنیا مورد توجه است؛ چراکه مساله بنیادی و ضروری برای بشریت شده و پیش‌بینی شده که اکثر جنگ‌ها و درگیری‌های مهم بر سر انرژی بوده است. برای مثال ناتو وقتی به عراق لشکرکشی می‌کند که دلیلش وجود مخزن انرژی است یا در مساله بهار عربی، ناتو به این دلیل به لیبی وارد شد که ذخایر انرژی در آنجا وجود داشت. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ایران از لحاظ موقعیت استراتژیک مهم‌ترین جایی است که می‌تواند در تأمین انرژی در دنیا حرف اول را بزند و ما این موضوع را بررسی کردیم و آمار و ارقام‌هایی نیز در این راستا داریم. هاشمی رفسنجانی با اشاره به سیاست‌های کلی در بخش آب و انرژی گفت: ما در این راستا بررسی‌هایی انجام داده‌ایم و این بررسی‌ها را به مقام معظم رهبری تقدیم کردیم که ایشان تعدادی را ابلاغ کردند که باید گفت در این بررسی‌ها دقت‌های زیادی صورت گرفته است. همچنین سند چشم‌انداز کار بسیار بزرگی بود که ما توانستیم آن را انجام دهیم و با رهنمودهای رهبری اصل44 را تفسیر کنیم. ذیل اصل44 این راهکار نشان داده شده بود که دولت دارد یک فرمانروای بزرگ می‌شود و این به اقتصاد ضربه می‌زند. وی ادامه داد: بعد از بررسی‌ها، راه را برای بخش خصوصی باز کردیم اما متاسفانه همه این‌ها تنها روی کاغذ انجام شد. وقتی در برنامه چهارم توسعه و روی سند چشم‌انداز نوشته شد، تصور کردیم که اصل44 راه را باز کرد و سند چشم‌انداز افق را نشان داده است. عضو مجلس خبرگان اضافه کرد: در اولین همایش همین برنامه، گله کردم که چند سال است از تصویب برنامه چهارم توسعه می‌گذرد و به جای اینکه به آن نزدیک شویم از آن دور شده‌ایم و در حال حاضر از آن چیزی هم که بودیم دورتر شده‌ایم، چراکه اقتصاد ما کوچک شده و مردم ما فقیر شده‌اند زیرا آن‌طور که می‌گویند، رشد اقتصاد ما منفی 5درصد است در حالی که در سند چشم‌انداز، 8درصد پیش‌بینی شده بود.


از منابع انرژی آن‌طور که باید استفاده نشد


هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه «از منابع انرژی آن‌طور که باید استفاده نشده است»، گفت: ایران کلکسیون انرژی‌ است. اگر ما عالمانه از این انرژی‌ها برداشت می‌کردیم در حال حاضر دارای قدرت عظیمی بودیم زیرا جنگ با ابرقدرت‌ها به دلیل ذخایر انرژی است اما حقیقت این است که ما در این راستا موفق عمل نکرده‌ایم. وی با طرح پرسشی مبنی بر اینکه ذخایر ما از برداشت نفت چقدر است؟، اظهار کرد: ما بخشی از منابع را با توجه به عدم تکنولوژی نمی‌توانیم برداشت کنیم و منابع اساسیمان را به دلیل سیاست‌های نادرست در 8-7سال گذشته از دست داده‌ایم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به قراردادی که با نیازوف در ترکمنستان منعقد شده، گفت: ظرفیت تولید گاز ترکمنستان 80 میلیارد مترمکعب است و ما در این راستا قراردادی با نیازوف منعقد کردیم که گاز را از آنها بخریم و بعد صادر کنیم که در آن زمان ما گاز را 25دلار می‌خریدیم و 90دلار به ترکیه می‌فروختیم همچنین مذاکراتی در این راستا داشتیم که برای اینکه ترکمنستان از وابستگی روسیه نجات پیدا کند تمام گازهای موجود را جز گاز مصرفی خریداری کنیم اما چنین چیزی متاسفانه محقق نشد که در واقع این موضوع به ضرر ما بود و ما نتوانستیم از این موقعیت استفاده کنیم. هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: اگر لوله‌های نفت و گاز از ایران عبور می‌کرد، امنیت دنیا به ایران وابسته بود و در این صورت تلاش می‌شد که ایران امن بماند و تهدیدی در کار نباشد. وی با بیان اینکه بهترین راه عبور فیبرهای نوری از ایران بود، تصریح کرد: ما باز هم در این زمینه نتوانستیم موفق باشیم و با کارهای نادرست این فیبرها از زیر دریا عبور کرد که دلیل این ناموفقیت‌ها سیاست‌های نادرست است که برگرداندنش بسیار سخت است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به محققان و دانشگاهیان در این عرصه گفت: اگر محققان و دانشگاهیان خواهان همکاری در این زمینه هستند باید کمک کنند تا از آخرین قطره انرژی‌های نفت و گاز بتوانیم استفاده کنیم. وی ادامه داد: ما در دوران جنگ برای حفاری یک چاه آمادگی نداشتیم و این عدم آمادگی به دلیل نبودن ابزار بود اما بعد از اتمام جنگ این موضوع را بررسی و مشکل را برطرف کردیم و اولین فاز پارس جنوبی را با یک میلیارد دلار آغاز کردیم که اگر در این موضوع به درستی حرکت می‌کردیم در حال حاضر از قطر عقب نبودیم چرا که آنها چند برابر بیشتر از ما از ذخایر برداشت می‌کنند. همچنین آب‌های مرزی ما در حال هدر رفتن است و باید توجه داشت که این منابع، منابع پیشرفتی ماست که اگر آن را هم از دست بدهیم باز هم به ضرر ما تمام می‌شود. آب مساله بسیار ارزشمندی است که ما در حال حاضر نیز در این مساله دچار فاجعه هستیم. هاشمی رفسنجانی همچنین به معضل خشک شدن دریاچه ارومیه اشاره کرد و یادآور شد: اگر فاجعه این دریاچه با همین سرعت پیش برود ما بسیار ضرر می‌کنیم زیرا دریاچه ارومیه معدن عظیم نمک است و براثر بادها پودر می‌شود و تمام مزارع را از بین می‌برد. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه «نمی‌توان پیش‌بینی کرد 10 تا 15 سال دیگر مردم چگونه می‌خواهند زندگی کنند»، افزود: با این وضعیت عدم استفاده صحیح از انرژی نمی‌توان گفت که آینده ما چگونه خواهد بود. ما در این 8-7سال گرفتار بودیم و نمی‌توانستیم از انرژی‌های خورشیدی استفاده کنیم اما با توجه به وضعیت موجود سوئدی‌ها حاضرند با ما همکاری‌کنند وما می‌توانیم از طریق صحرا‌ها و کویرهایمان دریافت انرژی خورشیدی داشته باشیم.


باید به دنبال منابع جدید در انرژی برویم


هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ما باید به دنبال منابع جدید در انرژی برویم گفت: در دولت ما اولین کار در منجیل انجام گرفت و الان باید به سمت چیزهای ریزتر برویم. چند روز گذشته گزارشی مبنی بر اینکه آب‌های شمال خراسان در آنجا که شیب دارد به سمت ترکمنستان می‌رود منتشر شد و در این گزارش آمده بود که به دلیل این شیب ترکمنستان از آب‌های ما استفاده می‌کند همچنین 7میلیارد متر مکعب از آب‌هایمان به سمت عراق می‌رود و نمی‌توان این منابع را نادیده گرفت. وی با بیان اینکه اتلاف آب و منابع انرژی ما بسیار زیاد است، گفت: یکی از کارهای مهمی که ما باید در این راستا انجام دهیم این است که آب شیرین ارزان به دست آوریم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها طرحی دارند که تا سال 2020 تولیدکننده نفت در دنیا می‌شوند آنها با استفاده از تکنولوژی و برنامه‌ریزی از خاک‌های آغشته به ذرات نفت می‌خواهند انرژی دریافت کنند و در واقع کلید نفت به دست آنها خواهد افتاد. هاشمی رفسنجانی در پایان ضمن ابراز امیدواری از نتایج این همایش تصریح کرد: ان‌شاءا... از این همایش خیراتی برای جامعه ما وجود داشته باشد. ما در دانشگاه‌آزاد در خدمت شما هستیم و به عنوان بخش خصوصی دستمان باز است و می‌توانیم منابع خوبی را تامین کنیم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی می‌تواند بخش‌های زیادی را در کشور پوشش دهد. آیت‌ا... هاشمی با حضور در جمع خبرنگاران در برابر این پرسش که «مهم‌ترین ویژگی اقتصاد مقاومتی چیست؟» پاسخ داد: خیلی مسائل که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در سیاست‌های کلی نوشته بودیم، در اینجا یعنی سیاست‌های ابلاغی گنجانده شده است. وی ادامه داد: فکر می‌کنیم که این مجموعه، مجموعه‌ای است که خیلی از جاها را می‌تواند پوشش دهد.


ضرورت ارتقای همکاری‌های ایران و عراق


همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با هوشیاز زیباری وزیر خارجه عراق با اشاره به مشترکات فراوان دینی، تاریخی و فرهنگی دو کشور ایران و عراق، بر ضرورت ارتقای همکاری‌های همه‌جانبه دوکشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد. آیت‌ا... هاشمی تروریسم را دشمن مشترک همه کشورهای جهان دانست و گفت: باید برای برچیدن بساط افراطی‌گری و تروریسم اقدامات جدی به عمل آید و ایران همکاری‌های لازم را از تلاش‌های عراق برای حفظ استقلال، حق حاکمیت و مقاومت دولت برای رویارویی با هرگونه تروریسم، به عمل خواهد آورد. وی ارائه راه‌حل‌های سیاسی با در نظر گرفتن اراده ملت سوریه را در جلوگیری از ادامه بحران سوریه مؤثر دانست و با ابراز تأسف از کشتار شهروندان بی‌دفاع در خیابان‌های عراق، سوریه، لبنان و پاکستان اظهار کرد: این وضع ثبات کل منطقه را به نفع دشمنان جهان اسلام تهدید می‌کند. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با آرزوی سلامتی و بهبودی کامل جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق گفت: تصویب قانون اساسی خوب و حضور همه گروه‌ها در مجلس حاصل تلاش‌های بزرگان عراق است. هاشمی رفسنجانی با اشاره به توطئه‌های بی‌شماری که ایران در اوایل پیروزی انقلاب با آن روبرو بود به نقش بی‌نظیر امام‌خمینی(ره) در هدایت جامعه، در صحنه بودن و وحدت یادآور شد: با مردم توانستیم مشکلات اوایل انقلاب و جنگ تحمیلی را با موفقیت پشت سر بگذاریم و از بحران‌ها عبور کنیم. مردم عراق باید طعم زندگی شیرین همراه با امنیت و آسایش را احساس کنند.

منبع : آرمان



نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر