شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 18 2024
کد خبر: 10264
تاریخ انتشار: 01 اسفند 1392 09:55

 ساعت 11:18 دیروز بود که ایرنا گزارش داد لحظاتی قبل انفجاری مهیب در منطقه «بئر حسن» در نزدیکی دفاتر نمایندگی ایرنا و صداوسیما و رایزنی فرهنگی کشورمان در بیروت به وقوع پیوست. ایسنا هم نوشت: «انفجارها در نزدیکی ساختمان مرکز فرهنگی ایران رخ داده است و گروه تروریستی عبدا... عزام مسئولیت حمله را بر عهده گرفت و اعلام کرد که این عملیات یک عملیات انتحاری دوگانه بود.» انفجارها به وسیله یک خودروی بمب‌گذاری شده و یک موتورسیکلت انجام شده و دست‌کم 7کشته و 128 زخمی نیز بر جای گذاشته که حال 7تن آنها وخیم اعلام شده است.


گفته می‌شود اطلاعاتی مبنی بر احتمال وقوع انفجار سوم و وجود بمب‌ها یا موتورسیکلت‌های بمب‌گذاری شده حتی خارج از منطقه تحت کنترل نیروهای امنیتی نیز به دست آمده و نیروهای دولتی در تلاش هستند تا جمعیت را از منطقه انفجار دور کنند. با توجه به تصاویری که تلویزیون لبنان پخش کرد انفجار قوی بوده و به ساختمان‌های اطراف آسیب رسانده است.


در همین راستا تمام سلام، نخست وزیر لبنان ضمن محکوم کردن این انفجار اعلام کرد که انفجار دیروز نشان دهنده پافشاری تروریست‌ها برای اجرای نقشه‌هایشان در برهم زدن ثبات لبنان و ایجاد فتنه است. وی تاکید کرد: لبنانی‌ها با اتحاد و یکپارچگی خود به این حملات پاسخی کوبنده می‌دهند. وائل الحلقی، نخست‌وزیر سوریه نیز انفجارهای دیروز بیروت را به شدت محکوم و تاکید کرد: کشورهایی که حامی مالی و نظامی تروریسم و منبع نگرانی و بی‌ثباتی در لبنان، سوریه و دیگر کشورهای عربی هستند، مسئولیت این اقدامات تروریستی را برعهده دارند.


وی بر لزوم اتخاذ اقداماتی از سوی سازمان ملل و شورای امنیت برای پایان دادن به چنین اقدامات تروریستی تاکید کرد. از سوی دیگر علی عمار، عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» لبنان ضمن محکوم کردن انفجارهای دیروز، تاکید کرد: جای تعجب نیست که دو انفجار در این منطقه رخ‌داده است چرا که دو دشمن اساسی برای لبنان وجود دارد که اسرائیل و تکفیری‌ها هستند. وی خاطرنشان کرد: هدف این اقدامات تروریستی فتنه‌افکنی در میان مردم لبنان است و آنچه در سوریه، یمن، لیبی، مصر و عراق رخ می‌دهد بهترین شاهد برای این مساله است که این اقدامات تروریستی با طرح‌ها و اهداف اسرائیل در ارتباط هستند.


نجیب میقاتی، نیز ضمن محکوم کردن انفجارهای مذکور در بیروت گفت: لبنان بار دیگر هدف اقدامات تروریستی قرار گرفت که نهایت همبستگی و همکاری لبنانی‌ها با مسئولان دولت را برای پایان دادن به چنین اقداماتی می‌طلبد. از سوی دیگر سفارت آمریکا در بیروت نیز در بیانیه‌ای انفجارهای دیروز لبنان را محکوم کرد و آن را اقدامی تروریستی دانست.


اداره کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم اعلام کرد در انفجار صبح دیروز در منطقه «بئرحسن» بیروت، ساختمان رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آسیب دیده و چند تن از کارکنان نمایندگی فرهنگی کشورمان دچار مجروحیت سطحی شده‌اند. همه شیشه‌های ساختمان نمایندگی صداوسیما نیز شکسته شده با این حال به کسی آسیبی نرسیده است.


فاصله این دو انفجار از یکدیگر حدود 50متر بوده است. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با محکومیت شدید اقدام تروریستی بامداد دیروز در منطقه بئر حسن بیروت با آسیب دیدگان این حادثه تروریستی ابراز همدردی کرد. مرضیه افخم تاکید کرد: تردیدی نیست که عاملین اقدام تروریستی بیروت دشمنان ثبات، امنیت و وحدت لبنان و ایادی رژیم صهیونیستی هستند که از تشکیل دولت جدید این کشور با مشارکت همه گروه‌ها و طوابف لبنانی، دچار یأس و سرخوردگی شده‌اند. همچنین سفیر کشورمان در لبنان از شهادت یکی از نیروهای امنیتی حفاظت از مرکز رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت خبر داد. به گزارش العالم، غضنفر رکن‌آبادی سفیر کشورمان در لبنان خاطرنشان کرد: یکی از نیروهای امنیتی حفاظت از رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت به شهادت رسیده است. وی بدون این‌که به نام و هویت این فرد اشاره‌‌ای کند، به خانواده وی تسلیت گفت و برای سه تن از نیروهای امنیتی این مرکز که مجروح شده‌اند آرزوی بهبودی فوری نمود.


روایت خبرگزاری دولت از انفجار دیروز


در ساعت 12:57خبر کاملتری از سوی ایرنا منتشر شد: لحظاتی بعد از انفجار، چند زن و بچه، هراسان و وحشت زده وارد ساختمان دفتر ایرنا در جنوب بیروت شدند که به شدت ترسیده بودند و یکی از خانم‌ها با دهان پر از خاک و خرده شیشه، به سختی تلاش می‌کرد بگوید کمک لازم دارند. آنها، از دو انفجار پی‌درپی صبح چهارشنبه در منطقه ضاحیه در جنوب بیروت جان به در برده بودند. از در ساختمان ایرنا به دلیل کنده شدن قفل‌هایش به راحتی وارد ساختمان شدند، درحالی که دست یکی دو تا از آن بچه‌ها که زخمی بودند، جعبه شیرینی آغشته به خون دیده می‌شد. آنها را که در دقایق اولیه به دفتر ایرنا پناه آورده بودند، به داخل راهنمایی کردیم، اما اوضاع از هم پاشیده داخل دفتر آنها را بیشتر شوکه کرد. فردین پازوکی، رئیس دفتر ایرنا در بیروت می‌گوید: صبح چهارشنبه، در دفتر شیشه‌ای کارم در حوالی میدان شهید سید عباس موسوی دبیر‌کل‌اسبق حزب‌ا... لبنان که توسط صهیونیست‌ها ترور شد، مشغول کار بودم که صدای یک انفجار نه چندان بزرگ را شنیدم. توجهی نکردیم چرا که انفجار با زندگی این روزهای بیروت عجین شده است. صدای دوم هم نزدیک بود و هم شدید و گویا دو خودرو یکی بنز و دیگری ب‌ام‌و در مقابل شیرینی فروشی جندولین در همان میدان، منفجر شد. پازوکی تصریح می‌کند: لحظاتی طول کشید تا بفهمیم چه شده، انگار نه در داخل اتاق که به دلیل شکستن کامل شیشه‌ها، در محوطه نشسته بودم و میزکارم پر شد از شیشه خرده و گچ‌های جدا شده از دیوارها! از پنجره‌های دفتر که نگاه می‌کردی، تکه‌های گوشت قربانیان انفجار را می‌توانستی بر دیوارهای محله ببینی که ماموران امدادی سرگرم پاکسازی آن هستند؛ این را رئیس دفتر ایرنا در بیروت می‌گوید که به دلیل آسیب‌هایی که به ساختمان و تجهیزات دفتر وارد شده، با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است. وی در این باره توضیح می‌دهد: خودروهای امدادی آژیرکشان همچنان در تردد هستند و آتش‌نشانان نیز سرگرم خاموش کردن خودروهای در حال سوختن و مردم همچنان مبهوت! انفجارهای صبح دیروز بیروت در حالی صورت گرفت که اوضاع ملتهب سیاسی لبنان با تشکیل دولت این کشور در شنبه این هفته، روبه آرامش گذاشته بود. حتی میشل سلیمان رئیس‌جمهوری لبنان از سخنان حسن نصرا... دبیرکل حزب ا... لبنان در خصوص لزوم برقراری امنیت در این کشور استقبال کرد. انفجارهای دیروز در فاصله 20متری دفاتر ایرنا، صداوسیما، دفتر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و نیز در فاصله‌ای نزدیک به رایزنی فرهنگی ایران در بیروت رخ داد.


تماس تلفنی ظریف با وزیر خارجه لبنان درباره انفجار دیروز در بیروت


وزیر خارجه ایران در تماس با همتای لبنانی‌اش حمله تروریستی در مقابل رایزنی فرهنگی ایران در بیروت را محکوم کرد. دکتر محمد جواد ظریف، در تماس تلفنی با جبران باسیل، وزیر خارجه جدید لبنان، با ابراز تاسف و تسلیت به مناسبت شهادت چند تن از اتباع لبنانی در جریان انفجار در مقابل رایزنی فرهنگی ایران در بیروت، این اقدام تروریستی را محکوم کرد و با ابراز همدردی بر ضرورت مقابله با این‌گونه اقدامات تروریستی تاکید کرد. وزیر خارجه لبنان نیز در این گفت‌وگوی تلفنی ضمن ابراز تاسف از این اقدام تروریستی و با تشکر از حمایت همیشگی جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم لبنان اظهار کرد: دولت لبنان خود را متعهد به پیگیری این موضوع و حمایت و حفاظت از مراکز دیپلماتیک می‌داند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر