چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - May 22 2024
کد خبر: 9918
تاریخ انتشار: 09 بهمن 1392 18:20

شبکه المیادین گزارش داد: مسائل دوجانبه محور گفتگوهای اردوغان را با مقامات ایرانی تشکیل می دهد ولی دوطرف درباره مسئله سوریه نیز گفتگو خواهند کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، سفر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به ایران را می توان آغازگر دوره جدیدی در روابط بین ترکیه و ایران تلقی کرد. این دو کشور روابطی قدیمی با یکدیگر دارند ولی این سفر به دنبال اختلاف نظرهایی بین مقامات دوکشور به ویژه در خصوص پرونده سوریه صورت می گیرد.

قرار است اردوغان امشب در رأس هیئتی پرشمار وارد تهران شود. مذاکرات مقامات دوکشور عمدتا حول محور مسائل دوجانبه خواهد بود و طبعا در این گفتگوها به مسئله سوریه نیز پرداخته خواهد شد. توسعه روابط سیاسی و اقتصادی دوکشور، محور اصلی گفتگوها خواهد بود.

در چند ماه گذشته مسئولان ایرانی و ترک سفرهای متقابل متعددی انجام داده اند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران چند بار به آنکارا سفر کرده است و احمد داود اوغلو نیز به تهران سفر کرده است. هماهنگی بین دو کشور ادامه داشته است ولی ظاهرا دوطرف تصمیم به افزایش سطح هماهنگی و تبدیل آن به همکاری راهبردی گرفته اند. هم اکنون از امضای توافقنامه همکاری راهبردی بین دوکشور سخن گفته می شود. نمی دانیم چنین توافقنامه ای در این سفر یا در زمان سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به آنکارا در چند هفته آینده امضا خواهد شد.

روابط ترکیه و ایران قرنها سابقه دارد. از نظر بافت جمعیتی دو کشور به یکدیگر نزدیک هستند به طوری که بسیاری از ایرانی ها ترک زبان هستند. دوطرف از قرن ها پیش برای ترسیم مرزهایشان همکاری کرده اند. هرچند اخیرا اختلافاتی درباره مسائل منطقه ای بین دوکشور بروز کرده است ولی ایرانی ها پرونده ها را از یکدیگر تفکیک می کنند.

دوکشور درباره مسئله سوریه با یکدیگر اختلاف داشته اند و اکنون به نظر می رسد ترکیه رویکرد خود را در این زمینه به رویکرد تهران نزدیک کرده است. نزدیک شدن دیدگاه این دو کشور ممکن است راه حلی متفاوت از آنچه تصور می شود را برای بحران سوریه ارائه کند.

ممکن است دوکشور دیدگاه هایی درباره سوریه داشته باشند که هنوز مطرح نشده است و در سفر امروز اردوغان به بحث گذاشته شود. با این حال مسئله اصلی در این سفر به روابط دوجانبه و مبادلات بازرگانی بین آنها مربوط می شود. ارزش مبادلات بازرگانی دوکشور از بیست میلیارد دلار فراتر می رود و منافع دوکشور ایجاب می کند که این همکاری اقتصادی ادامه پیدا کند.

برچسب ها: اردوغان
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر