دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 9911
تاریخ انتشار: 09 بهمن 1392 18:03
به گزارش راه مردم، لطفا به «رییس مجلس» مراجعه کنید. این، درونمایه پیام روز گذشته سخنگوی وزارت‌خارجه به برخی نمایندگان منتقد بود که اصرار دارند از متن کامل مذاکرات «ژنو» باخبر شوند. اینطور که «مرضیه افخم» گفته، این نمایندگان حالا دیگر لازم نیست راه زیادی برای اطلاع از متن مذاکرات طی کنند؛ کافی است در اتاق علی لاریجانی، رییس مجلس را بزنند. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امورخارجه روز گذشته مطابق سه‌شنبه هر هفته، در نشست خبری خود درباره نامه 160نماینده مجلس درخصوص اطلاع‌رسانی نسبت به روند اجرای توافقنامه ژنو گفت: «متن برنامه اقدام مشترک به محض نهایی‌شدن اعلام و در سایت وزارت امورخارجه قرار داده شد. درباره نحوه اجرای آن نیز جزییات مربوط به آن به‌صورت«NON PAPER» بوده و شفاهی است و سندی به‌صورت مشخص ندارد زیرا مذاکرات، شفاهی است در عین حال اطلاعات کامل مربوط به آن در اختیار رییس محترم مجلس‌شورای‌اسلامی قرار گرفته است و بر اساس صلاحدید ایشان در اختیار کمیسیون‌ها و نمایندگان قرار خواهد گرفت.»کسانی که جویای اخبار «آلماتی» نبودند بعد از چند دور مذاکرات و نهایتا توافق هسته‌ای ژنو میان ایران و شش‌قدرت جهانی، از فردای توافق بر آن شدند که از جزییات این مذاکرات باخبر شوند. واکنش‌ها در داخل بالا گرفته بود و مخالفان مذاکرات، هم به محتوای مذاکرات و هم به نحوه انجام آن اعتراض داشتند. آنها می‌خواستند بدانند «پشت درهای بسته مذاکرات چه گذشته است؟». تیم مذاکره‌کننده با لبخند رضایت از آن سخن می‌گفت و همین لبخند، چین‌وچروک بر پیشانی مخالفان می‌انداخت.

تاکید محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه بر حفظ حقوق هسته‌ای هم کاری از پیش نبرد و اینکه در صفحه فیس‌بوکش نوشت «اطمینان داشته باشید که هیچ نگرانی‌ای درمورد اعلام عمومی آنچه در مذاکرات طرح شد نداریم» هم، اخم را از پیشانی‌ مخالفان کنار نزد. هم‌رایی برخی مثل احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس با وزیر خارجه نیز البته کمکی نکرد. او درباره محرمانه‌بودن مذاکرات گفته بود: «عقل اقتضا می‌کند که این اتفاق بیفتد. مگر می‌شود مسایل مذاکرات دیپلماتیک را قبل از به‌نتیجه‌رساندن سر خیابان جار زد؟ این کار خیلی معقولی است و باید انجام شود.»اما برخی دیگر از همکاران توکلی گفتند: «ما نمایندگان مردمیم و باید از محتوای مذاکرات باخبر باشیم.» تیتر بعضی روزنامه‌ها هم مزید بر علت ‌شد. مثل یک روزنامه اصولگرا که تیتر زد: ملت ایران در مذاکرات فعلی «نامحرم» هستند و آمریکا و اسراییل «محرم». تا چند روز پیش، که پس از آغاز رسمی اجرای توافقنامه «ژنو» برخی از نمایندگان به‌طور رسمی با ارسال نامه‌ای به رییس مجلس خواستار اطلاع کامل از متن توافقنامه‌ ژنو شدند و سرانجام تعداد امضای نمایندگان برای اطلاع از جزییات توافق ژنو به 160 امضا رسید. اولین‌بار «جواد کریمی‌قدوسی» عضو جبهه پایداری و نماینده مجلس‌شورای‌اسلامی اول بهمن یک روز بعد از آغاز اجرای توافق ژنو، گفت که 60نفر از نمایندگان در نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس با انتقاد از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، از او خواستند تا از ظریف درباره مذاکرات هسته‌ای و توافق ژنو توضیح بخواهد. چند روز بعد هم «قاسم جعفری»، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از امضای بیش از 160نماینده پای نامه‌ای به رییس مجلس، برای اطلاع از جزییات توافق «ژنو» خبر داد. او به «ایرنا» گفت: «تمام حرف ما این است که چرا طرف ایرانی در مورد توافق ژنو اسناد و جزییات را منتشر نمی‌کند. طرف مقابل، اسنادی را منتشر می‌کند و می‌گوید اینگونه ما در توافق ژنو عمل کردیم و ایرانی‌ها می‌گویند این اسناد اشتباه است حال ما می‌گوییم اگر حرف آنان اشتباه است بیایید و سند درست را منتشر کنید.»


لاریجانی باید بتواند نمایندگان را قانع کند


حالا همه راه‌ها به لاریجانی ختم می‌شود. «غلامرضا تاجگردون» عضو کمیسیون برنامه و بودجه در این‌باره به «شرق» می‌گوید: «شاید برخی اطلاعات ژنو در اختیار رییس مجلس باشد، اما خب این روند طبیعی است، علی لاریجانی رییس یک قوه است و از اینها گذشته عضو شورای امنیت است، بنابراین به‌عنوان یک شخصیت حقوقی- جدای از ریاست قوه- سمتی دارد که می‌تواند برخی اطلاعات هسته‌ای محرمانه را در نیز اختیار داشته باشد.»اما به هر حال نمایندگان مجلس می‌خواهند درباره جزییات توافق هسته‏‌ای بیشتر بدانند و اگر رییس مجلس نتواند آنها را قانع کند، شاید کار به سمت استیضاح وزیر امورخارجه برود. تاجگردون اما معتقد است «خود آقای لاریجانی باید بتواند نمایندگان را قانع کند. اما به هر شکل همواره در اصول دیپلماتیک برخی اسناد محرمانه است و غیرقابل دسترس. این مساله نه حرف تازه‌ای است و نه اتفاق جدیدی.»البته با همه اینها سخنگوی وزارت خارجه برای آنکه خیال نمایندگان را راحت‌تر هم کند، اعلام کرده که وزارت خارجه آمادگی اطلاع‌رسانی در این‌باره را دارد. افخم در عین حال تاکید کرده است: «چنانچه انتشار آن (جزییات توافق «ژنو») به وزارت خارجه اعلام شود، وزارت خارجه آمادگی دارد در این زمینه اطلاع‌رسانی کند و مستندات و مواردی که مورد نظر است در اختیار نمایندگان قرار گیرد.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر