جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 9848
تاریخ انتشار: 06 بهمن 1392 13:50
به گزارش راه مردم، وی در بخش دیگری از این مصاحبه عنوان کرد: دلار 3 هزارتومانی منطقی نیست و باید افزایش پیدا کند، در واقع با بالانگه داشتن ارزش ریال در مقابل دلار، تولید هر کالایی در ایران، غیراقتصادی و واردات هر کالایی به کشور اقتصادی می شود.

متن گفتگوی پایگاه خبری تیک با دکتر آرمان در زیر می آید:


رئیس جمهور روز چهارشنبه به سوئیس سفر کرد تا در اجلاس داووس شرکت کند. روحانی در این سفر اقتصادی با غول های نفتی و صنعتی دیدار کرد و آنها را ترغیب به حضور و سرمایه گذاری در ایران کرد. ارزیابی جنابعالی از این سفر چیست؟‌ آیا این سفر نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت؟


سفر آقای روحانی نتایج فوق العاده ای را برای ایران به دنبال داشت. ایشان در داووس نشان داد که عزم ایران برای تبدیل به یک قدرت بزرگ اقتصادی کاملا جزم شده است و در نهایت نیز بیشتر پیرامون مسائل اقتصادی که موضوع این گردهمایی اقتصادی جهان است سخنرانی کرد.

سخنان آقای روحانی بارقه امیدی بین مردم ایران به وجود اورد. این اظهارات در عین حال یک نقطه ی امیدوارکننده برای مردم کشورهای اروپایی (که درگیر نرخ بالای بیکاری هستند) که انتظار قراردادهای جدید بویژه در صنعت پتروشیمی و خودرو و نفت  و گاز را دارند، بوجود اورد. از سوی دیگر، قرار است هیئت هایی از سوی توتال و کمپانی هایی در آلمان به منظور سرمایه گذاری در حوزه های پیش گفته وارد کشور شوند.

طبیعی است که این جهره جدیدی که از ایران در خارج از کشور ارائه شد، کاملا در تضاد و متفاوت با 8 سال گذشته است و انتظار می رود که باتوجه به کاهش تدریجی تحریم ها و اعلام زمان دور دوم مذاکرات در اواخر بهمن ماه، اقتصاد ایران بتواند یک نفسی بکشد.

لغو تحریم ها بر اقتصاد چه تاثیراتی دارد؟ آیا تغییری در مشکلات مربوط به کالای های ضروری مردم، نرخ تورم و نرخ ارز ایجاد می شود؟

موضوع مذاکرات اقای روحانی با شرکت های بزرگ  در داووس در مورد سرمایه گذاری در ایران و انجام پروژه های مشترک بود. طبیعی است که این مسئله بطور مستقیم بر روی رشد اقتصادی بسیار تاثیر می گذارد چراکه رشد اقتصادی متاثر از سرمایه گذاری است و با افزایش این شاخصه نرخ رشد اقتصادی در ایران روند صعودی پیدا می کند. از سوی دیگر باتوجه به سرمایه گذاری به دلیل تقویت طرف عرضه، نرم تورم تحت کنترل در می اید.

اقتصاد ایران در طول سالیان گذشته و بالاخص 8 سال گذشته دارای تورم دو رقمی بوده است، در نتیجه نرخ ارز نمی تواند بیشتر از انچه کاهش یافته، بازهم کاهش پیدا کند.

معتقدم،‌ نرخ برابری ریال در مقابل دلار و سایر ارزهای بین المللی بایستی بیشتر از انچه اکنون هست باشد. در واقع دلار 3 هزارتومانی منطقی نیست و باید افزایش پیدا کند. با افزایش نرخ دلار می توانیم کالاهای مورد نیاز خود را صادر کنیم، چراکه با بالا نگه داشتن ارزش ریال در مقابل دلار، تولید هر کالایی در ایران «غیراقتصادی» و واردات هر کالایی به کشور «اقتصادی» شده است. حتی به همین خاطر، کارخانه های بسیاری بودند که در سالیان گذشته توانایی رقابت با کالاهای وارداتی را نداشتند و نهایتا با واردات اقلامی چون خمیر دندان به کشور و حتی قاچاق لجام گسیخته محصولات خارجی مواجه شدیم. پس باتوجه به این مسائل، به صلاح و صرفه ما نیست که نرخ برابری ریال از رقم فعلی پایین تر بیاید. در واقع، متناسب با نرخ تورم موجود در کشور، باید شاهد افزایش قیمت ارزها در بازار داخلی باشیم که به نفع اقتصاد کشوراست.

در حقیقت،  پایین آمدن نرخ برابری ریال در مقابل دلار از 3 هزارتومان فعلی به نفع کشور نیست. نظر اقتصاددانان بر این است که این رقم حتی به سمت بالاتر رود و تا بتوانیم براساس عرضه و تفاضا نرخ برابری پول ملی را در بازار تعیین کنیم.

باتوجه به آنچه در رسانه های امریکایی از قول مقامات این کشور مبنی بر هشدار به دول اروپایی برای عدم ورود به ایران در جهت سرمایه گذاری منتشر شده، آیا امکان ورود کمپانی های اروپایی به ایران وجود دارد؟

مطالبی که در رسانه های  آمریکایی اعلام می شود و همچنین اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا تنها مصرف داخلی  دارد. چراکه انها معتقدند امتیازات زیادی به ایران ارائه شده و تهران در مقابل  حق عنی سازی را برای خود حفظ کرده است.بنابراین ناچارند که برای افکار عمومی که تا چندی پیش ایران را کشوری تروریست می دانستند، این مسائل را اصلاح کنند و بگویند این توافق منافع انها را هم در نظر گرفته است. البته ما هم در داخل کشور به چنین اقداماتی دست می زنیم اما باید متذکر شد که هر دو طرف در گفته های خود مقداری اغراق می کنند. 4 میلیارد دلاری پولی هم که قرار است به ایران منتقل شود، رقم قابل توجهی نیست. از ابتدا هم عنوان شد که این پول ها تحت نظارت سازمان های بین المللی به منظور خرید دارو، قطعات یدکی و هوایپما و همچنین پرداخت هزینه ی بیماران و دانشجویان ایرانی خارج از کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر