جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 9712
تاریخ انتشار: 30 دی 1392 18:54
تولید اورانیوم ۲۰ درصد با جداسازی سیلندرهای خوراک‌های زنجیره و قطع خطوط ارتباطی در تاسیسات نطنز متوقف شده است.

به گزارش راه مردم به نقل از انتخاب ؛ با مشارکت بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، تولید اورانیوم 20 درصد با جدا سازی سیلندرهای خوراک‌های زنجیره و قطع خطوط ارتباطی  در تاسیسات نطنز متوقف شده است.
وی ادامه داد: از ذخیره اورانیوم 20 درصدی موجود در کشور قرار است نیمی از آن رقیق‌سازی شود که انجام این کار نیز آغاز شده است و کارها برای انجام فعالیت اکسید‌سازی نیمی دیگر که دراصفهان قراردارد آغاز شده است.

وی گفت: بازرسان همچنان در مراکز هسته‌ای از جمله اصفهان، نطنز و فردو هستند.

وی در رابطه با راکتور اراک اظهار کرد:‌ روند بازرسی‌ها در این راکتور که تنها بررسی وضعیت موجود و گزارش آن به آژانس بوده است انجام گرفته است.

مدیرکل پادمان انرژی اتمی کشور با اعلام اینکه ایران در نخستین گام به تعهدات خود عمل کرد، افزود: اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند فعالیت هسته‌ای ایران به سرعت به حالت قبل بازمی‌گردد.

تیم بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی سایت هسته‌ای نطنز را به مقصد سایت فردو قم ترک کردند.

این درحالی است که بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی با رد اخبار منتشر شده توسط برخی منابع درباره توقف غنی‌سازی 20 درصد در نطنز تاکید کرد که هنوز غنی سازی 20 درصد در سایت نطنز متوقف نشده است.

وی تاکید کرد که هنوز اقدامات اولیه دراین باره در حال انجام است و قرار بود که آغاز عملیات از صبح امروز باشد که این مسئله با تاخیر همراه بوده است.

این درحالیست که صالحی رییس سازمان انريی اتمی نیز امروز تایید کرده بود که غنی سازی 20 درصد از امروز به صورت داوطلبانه تعلیق می شود.

 
در همین حال شبکه تلویزیونی بی بی سی گزارش داد بازرسان اتحادیه اروپا قرار است اقدام ایران برای کاهش برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود را تأیید کنند.


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در بروکسل، این را لحظه ای مهم توصیف کرد و گفت: این روز مهمی در تلاش ما برای اطمینان از آن است که برنامه هسته ای ایران کاملاً صلح آمیز است. سازمان بین المللی انرژی اتمی نیز تا ساعاتی دیگر، گزارشی ارائه خواهد کرد. همان طور که می دانید من در ماه دسامبر، از سوی وزرای امور خارجه (اروپا) موظف شدم برای برداشتن برخی تحریم های اتحادیه اروپا در چارچوب طرح اقدام مشترک در ژنو، امروز پیشنهادی را مطرح کنم. بعداً نیز اطلاعات بیشتری درباره همه این مسائل منتشر خواهد شد».

آژانس: ايران گام‌های نخست را برای محدود کردن برنامه هسته‌ای برداشت

یک دیپلمات غربی تاکید کرد ایران همه خواسته‌ها را اجرا کرد و همه چیز بر اساس طرح تعیین شده انجام می‌شود.

دیپلمات ها به نقل از یک نماینده آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کردند: همه چیز خوب است و همه شرایط اجرا شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر