دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 9655
تاریخ انتشار: 28 دی 1392 18:31
امیر موسوی، رییس مرکز مطالعات استراتژیک:

ایران به «ژنو۲» در تاریخ جدید دعوت می‌شود

به گزارش راه مردم، امیر موسوی در گفتگو با فرارو درباره سفرهای هفته گذشته محمد جواد ظریف به کشورهای لبنان، اردن، عراق، سوریه و روسیه با بیان اینکه این با هدف رایزنی درباره تحولات سوریه و کنفرانس ژنو۲ بوده است گفت: یکی از موضوعات مهمی که در این سفر پیگیری شد اعلام حمایت چندین باره جمهوری اسلامی ایران از راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران سوریه بود.


وی افزود: در دیدارهای که آقای دکتر ظریف با مقامات کشورهای منطقه داشت بر این موضوع تاکید شد که برای جمهوری اسلامی ایران مهم نیست که در کنفرانس ژنو۲ حضور داشته باشد چرا با توجه به اقتدار منطقه‌ای و همچنین روابط خوبی که ایران با سوریه و گروه‌های مردمی چه در میان مخالفان و چه در میان پشتیبان حکومت بشار اسد دارد قدرت اثر گذاری مثبتی بر تحولات این کشور دارد.


موسوی ادامه داد: برهمین اساس هم تاکنون غیبت ایران در کنفرانس ژنو از جانب خود مقامات جمهوری اسلامی ایران برجسته نشده است و تنها شاهد این بودیم که کشورهای که به واقع بر پایان دادن به این بحران تاکید می‌کنند خواستار حضور ایران در این کنفرانس هستند.


رییس مرکز مطالعات استراتژیک تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است تا مردم سوریه بتوانند سرنوشت خود را از طریق صندوق رای و بدون آنکه خواسته‌ای بر آن‌ها دیکته شود، تعیین کنند. هیچ بازیگر خارجی نمی‌تواند برای مردم سوریه تعیین تکلیف کند که چه فرد و گروهی در آینده سیاسی این کشور حضور داشته باشد.


وی تاکید کرد: در صورتی که چنین رویکردی در دستور کار بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای سوریه قرار گیرد که‌‌ همان راه حل سیاسی است آن وقت می‌توان امیدوار بود که کنفرانس‌های از نوع کنفرانس ژنو می‌تواند منتج به نتیجه شود.


موسوی گفت: در سفر اخیر دکتر ظریف به کشورهای منطقه یکی از موضوعاتی مهمی که مطرح شد و با دوستان واقعی سوریه مورد تبادل نظر قرار گرفت این بود که در صورت شکست کنفرانس ژنو۲، طرح‌های جایگزین در دستور کار قرار گیرد که یکی از این طرح‌های جایگزین در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، سوریه و روسیه در مسکو مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


وی افزود: سفر به دمشق هم در راستای نهایی کردن این طرح بود که در دیدار با مقامات بلند پایه سوریه آخرین رایزنی‌ها و گفتگو برای کسب موافقت نهایی آن‌ها انجام گرفت.


رییس مرکز مطالعات استراتژیک ادامه داد: طرح ارایه شده از سوی ویزیر خارجه بر اساس طرح دکتر روحانی است که البته بنده اطلاعی از جزییات آن ندارم اما تا آنجای که می‌دانم این طرح چند بندی است و هم راستا با طرح شش بندی قبلی جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه خواهد بود.


وی تصریح کرد: مهم‌ترین موضوعات این طرح هم رویارویی با تروریسم و محدود کردن تروریست‌ها با هماهنگی کشورهای منطقه‌ای و بین المللی خواهد بود. البته توقف عملیات نظامی و امدادرسانی به آورگان در خارج و داخل سوریه و کمک به بازسازی زیرساخت‌ها سوریه از دیگر مواردی است که در این طرح مطرح است.


موسوی درباره انتخابات کشور‌ها برای انجام سفر توسط وزیر خارجه هم گفت: کشوری‌های که برای رایزنی‌ها و گفتگوهای منطقه‌ای مورد انتخاب قرار گرفتند همگی از جمله کشورهایی بودند که در کنفرانس ژنو۲ حضور دارند و دعوت نامه حضور در این کنفرانس برای آن‌ها ارسال شده است.


وی افزود: در این رایزنی‌ها کشورهای مورد رایزنی قرار گرفته تا حدود زیادی با نظرات جمهوری اسلامی ایران همراه و موافق بودند که از این طریق می‌توانند به طور غیر مستقیم نظارت جمهوری اسلامی ایران را در ژنو۲ منعکس کنند.


رییس مرکز مطالعات استراتژیک درباره اینکه آیا عدم حضور جمهوری اسلامی ایران در ژنو۲ قطعی است گفت: هنوز چند روزی تا برگزاری این کنفرانس بر اساس اعلام زمان قبلی باقی مانده است و ممکن است در این زمان کوتاه، سازمان ملل به عنوان متولی ارسال دعوت نامه‌ها، دعوت نامه‌ای هم برای جمهوری اسلامی ایران ارسال کند که در این صورت ایران حتما در این کنفرانس حضور خواهد یافت.


وی با بیان اینکه که تلاش‌های در جریان است برای تعویق در برگزاری کنفرانس ژنو۲ گفت: نتیجه این تلاش‌ها فردا یا پس فردا مشخص می‌شود که البته من فکر می‌کنم که این تلاش‌ها موثر واقع می‌شود و در این صورت یعنی با تعویق کنفرانس و تعیین زمان تازه برای برگزاری آن، قطعا جمهوری اسلامی ایران به کنفرانس ژنو۲ با زمان جدید دعوت خواهد شد.


موسوی افزود: در هر حال اگر هم جمهوری اسلامی ایران به این کنفرانس هم دعوت نشود اتفاق ویژه‌ای رخ نداده است چرا که ایران برگ‌های مهمی برای تاثیرگذاری بر تحولات این کشور در اختیار دارد و پس از کنفرانس هم این جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند تضمین کننده توافق ژنو باشد.



 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر