دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 9644
تاریخ انتشار: 28 دی 1392 08:14

به گزارش راه مردم، برنامه سخنران پیش از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران در دقیقه 90 لغو شد. رییس سازمان محیط‌زیست که در اولین سفر استانی دولت به خوزستان همراه رییس‌جمهوری بود، عنوان کرده است: «چهارشنبه‌شب به من خبر رسید که ممکن است برنامه سخنرانی لغو شود.» معاون رییس‌جمهوری از چرایی ماجرا اعلام بی‌اطلاعی کرده است. معصومه ابتکار پنجشنبه‌شب در صفحه فیس‌بوک شخصی خود نوشت: «همراه سفر رییس‌جمهوری به خوزستان هستم... امشب عازم تهران هستم و برای فردا هم حضورم به‌عنوان سخنران قبل از خطبه‌ها در نماز جمعه قطعی شده بود تا به مناسبت هفته هوای پاک نکاتی را از این طریق به گوش شهروندان به‌خصوص مومنین نمازگزار برسانم اما دیشب خبر رسید که ممکن است منتفی شود. این نکته را هم بگویم آنگونه که می‌گویند من نخستین زنی نیستم که قبل از خطبه‌ها سخنرانی کرده است. تا آنجا که به یاد دارم مرحوم «مریم بهروزی» و همین‌طور خانم دکتر «وحید دستجردی» در زمان وزارت خود در این مکان سخنرانی داشته‌اند. خودم هم بارها در مساجد برای جمعیت‌های خانم و آقا سخنرانی کرده‌ام.
یک‌بار هم در آفریقای جنوبی سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه بودم و حتی در ترومزوی نروژ برای مراسم عشای ربانی جمعی مسیحی سخنرانی کردم. یکی، دو هفته پیش هم در سیستان‌وبلوچستان یکی از برادران مولوی اهل سنت دعوت کرد تا در نماز جمعه‌شان شرکت و سخنرانی کنم.» او متن خود را اینگونه به پایان رسانده است «بنابراین خیلی سخت نگیرید... می‌گذرد.»
به‌نظر می‌رسد معاون رییس‌جمهوری تلویحا از مخالفت‌های پیدا و پنهانی که نسبت به سخنرانی‌اش در نماز جمعه تهران شده، گلایه کرده است. برخی منابع آگاه به «شرق» گفته‌اند برخی مخالفت‌ها نسبت به حضور معاون رییس‌جمهوری در نماز جمعه تهران موجب لغو سخنرانی او شده است.
معصومه ابتکار که دوران کودکی خود را در آمریکا گذرانده، پس از بازگشت به ایران تحصیلاتش را در مدرسه بین‌المللی ایران زمین ادامه داد و در سال 1356 وارد دانشگاه پلی‌تکنیک در رشته مهندسی پتروشیمی شد، اما سال 60 تغییر رشته داد و لیسانسش را از دانشگاه شهید بهشتی در رشته تکنولوژی پزشکی و فوق‌لیسانس و دکترای خود را در رشته ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت مدرس کسب کرد. معصومه ابتکار تنها ایرانی است که در ارتباط با تسخیر سفارت آمریکا کتابی به زبان انگلیسی به نگارش درآورده است. او در جریان گروگانگیری به‌دلیل آشنایی با زبان انگلیسی، مترجم گروگان‌های آمریکایی بود و به همین واسطه کتابی در ارتباط با وقایع داخل سفارت به رشته تحریر درآورده است. او همچنین از اعضای هیات موسس «جبهه مشارکت ایران اسلامی» به شمار می‌رود.
اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین شاخصه ابتکار قرارگرفتن در پست معاون رییس‌جمهوری و ریاست بر سازمان محیط‌زیست در دوران اصلاحات باشد، نه به این دلیل که او از نظر گرایش سیاسی اصلاح‌طلب و نزدیک به محمد خاتمی است، بلکه به این علت که معصومه ابتکار اولین زن ایرانی بود که پس از انقلاب اسلامی در پست معاون رییس‌جمهوری ایفای نقش می‌کرد.  علاوه بر فعالیت‌های گسترده ابتکار در حوزه سیاسی کشور، او به‌دلیل فعالیت‌های گسترده در حوزه محیط‌زیست در سازمان متبوعش، سال 2006 موفق به کسب عنوان «قهرمان زمین» از سوی سازمان ملل متحد شد و مورد تقدیر قرار گرفت. روزنامه گاردین نیز نام معصومه ابتکار را به‌عنوان۵۰ رهبر محیط‌زیست که می‌توانند کره زمین را نجات دهند در سال ۲۰۰۸ منتشر کرد.
پس از روی‌کارآمدن محمود احمدی‌نژاد در سال 84 و با تغییر دولت اصلاحات معصومه ابتکار هم از سازمان محیط‌زیست کنار گذاشته شد اما او سال 85 در انتخابات شورای شهر از فهرست اصلاح‌طلبان به شورای شهر پایتخت راه یافت. ابتکار شش سال عضو شورای شهر تهران بود اما در انتخابات اخیر شورای شهر رد صلاحیت شد.
معصومه ابتکار اسفند سال ۹۱ لوح تقدیری از سوی رییس برنامه‌های اقدامات مطلوب برنامه اسکان سازمان ملل متحد دریافت کرد. در این تقدیر‌نامه از فعالیت‌های کمیته محیط‌زیست شورای شهر تهران برای بهبود کیفیت زندگی در شهر تهران و نیز تدوین گزارش وضعیت محیط‌زیست تهران قدردانی شده است. همچنین نام معصومه ابتکار برای چندمین بار در سال ۲۰۱۲ توسط سالنامه چهره‌های منتفذ مسلمان در جهان در فهرست ۵۰۰ چهره بانفوذ جهان اسلام در حوزه سیاسی برده شد.
با پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 92، معصومه ابتکار با حکم رییس‌جمهوری، سمت معاون رییس‌جمهوری و ریاست سازمان محیط‌زیست را به‌دست گرفت.



منبع: شرق


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر