سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 9567
تاریخ انتشار: 25 دی 1392 21:59
پایتخت کشتی جهانپس از اعلام جویبار به عنوان پایتخت کشتی ایران توسط فدراسیون جهانی کشتی(فیلا) و قرار گرفتن کشتی‌گیران جویباری در فهرست برترین‌های کشتی آزاد دنیا در سال 2013 ؛ آنچه از این شهر در ذهن می‌آید، این است که چه تسهیلاتی ویژه و ساز و کارهای زیر بنایی برای ورزش کشتی و کشتی‌گیران در نظر گرفته می‌شود که اینچنین افتخار آفرینی کرده و قله‌های افتخار را در می نوردند.

به گزارش راه مردم به نقل از« جویبار »، حکایت شهر جویبار و کشتی آن، شده است ضرب المثل «درونش ما را کشت و بیرونش دیگران را»؛ چرا که خلاف آنچه تصور می‌شود، نه تنها تسهیلات خاصی برای کشتی گیران جویباری لحاظ نشده است، بلکه جویبار از بدیهیات کشتی که همانا داشتن یک تیم کشتی برای حضور در لیگ، محروم هست و استعداد های ناب این خاک بدون کمترین توجهی به هرز می‌رود.

اما چرا جویبار تیم کشتی ندارد؛ این خود سوالی است چند مجهولی، که تاکنون پاسخ درستی نیافته‌ایم. برخی از کمبود منابع مالی می‌نالند و پاره‌ای از سنگ‌اندازی در برابر حامیان مالی، و به همین دلیل تنها کار زیر بنایی که برای ورزش کشتی شهر انجام گرفته، میدان ورودی شهر به نام کشتی به همراه مجسمه دو کشتی گیر است.

جالب‌تر آن‌که از عدم وجود بودجه و نبود حامی مالی برای تشکیل یک تیم کشتی با هزینه‌ای به مراتب کمتر از یک تیم فوتبال می‌نالیم، ولی در عوض تیم فوتبال شهرداری جویبار با هزینه بیت‌المال قصد افتخار آفرینی برای پایتخت کشتی جهان را دارد!

پلنگ‌های جویبار از ترس برگ‌ریزان پاییز و سرمای زمستان در فکر مهاجرت به بیشه همسایه هستند و ما در کنار چمن‌زار به چریدن آهویی دلخوش کرده و افتخار می‌کنیم!

شاید بتوان دلیل اقبال مسئولین شهری را در پرداختن به فوتبال، به چشم آمدن، در صدر اخبار  بودن و در مصاحبه‌ها برای خود اسم و رسمی دست و پا کردن دانست؛ اما این را هم باید بدانیم، که بیت‌المال باید برای مردم هزینه شود و این مسئله برای شهرداری که منابع مالی آن به صورت مستقیم از مردم تامین  می‌شود بیشتر می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.

لازم به ذکر است، اگر بحث تبانی شهرداری جویبار در حد شایعه هم بوده باشد، از ضربه‌ای که به روحیه پهلوانی مردم جویبار وارد شده نمی‌شود و نباید به راحتی گذشت. آیا تا به حال از خودمان پرسیده‌ایم که تیم فوتبال شهرداری جویبار چه آورده فرهنگی و مالی برای شهرمان داشته است؟ در حالی‌که زمزمه خصوصی شدن دو تیم بزرگ پایتخت وجود دارد، چرا باید شهرداری پایتخت کشتی جهان، تیم فوتبال داشته باشد؟

هنوز هم دیر نشده است؛ با تغییر مدیریت شهرداری می‌شود انتظار داشت، با فروش تیم فوتبال ابتدا شهرداری به نیازهای حیاتی مردم جویبار که کوچکترین آن باز شدن راه ارتباطی چند روستا به دلیل فرو ریختن « سیکاپل » است بپردازد. و سپس اگر تصمیم به انجام کار فرهنگی - ورزشی برای مردم جویبار دارد، یقینا می‌تواند از کشتی که با گوشت و پوست مردم جویبار عجین شده است - به صورتی‌که در زمان مسابقات کشتی از زندگی، کسب و کار و ... دست می‌کشند - به عنوان اولویت اول بهره گیرد و بعد از آن ورزش‌ها و بازی‌های محلی و... استفاده نماید، نه فوتبالی که همیشه و در همه جا جز حاشیه چیزی نداشته است، که در روزهای گذشته نیز مجدد شاهد آن بوده‌ایم.

متاسفانه از عنوان پایتخت کشتی تنها خوشحال شدیم و در حد استفاده تبلیغاتی از آن بهره برده‌ایم؛ غافل از آن‌که این قضیه بار مسئولیت را سنگین‌تر کرده است؛ که نه تنها ایران بلکه این بار جهان نگاه ویژه ای به کشتی جویبار دارد. آیا به این نکته توجه کرده‌ایم؛ که اگر پایتخت کشتی جهان تیم نداشته باشد، پس کدام شهر باید برای تیم کشتی هزینه کند؟ با روندی که در پیش گرفته‌ایم در آینده‌ای نه چنان دور بعد از انتقال پایتخت سیاسی، باید به فکر طرح تغییر پایتخت کشتی نیز باشیم.

با توجه به این‌که بعد از انتشار هر خبر در سایت فشار خون برخی مسئولان1 بالا رفته و طی تماس‌های تلفنی چه از طریق خود فرد مسئول و چه وابستگان آن به هر طریقی عوامل پایگاه خبری-تحلیلی « جویبار » مورد هجمه، ناسزا و تهدید قرار گرفته‌اند -که آخرین آن در خبر « آقای نماینده مردم! شما چرا استعفا نمی‌دهید؟» بوده است- و عموما هم خود را صاحب حق و صدای مردم می‌دانند؛  پیشنهاد می‌دهیم برای روشن شدن مسئله؛ نظرسنجی در سطح شهر با این مضمون برگزار شود: موافقید شهرداری جویبار تیم فوتبال داشته باشد و یا تیم کشتی؟ تا با وفاق شهری نسبت به صحت و سقم باورهای قلبی مردم اقدام گردد تا سلایق شخصی و منفعت‌های گروهی و... نگاه مردم خورانده نشود.

برچسب ها: کشتی ، جوبیار
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر