دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 9407
تاریخ انتشار: 19 دی 1392 13:52
«جک استراو» در نشست خبری:

تحریم‌ ایران لازم نبود

به گزارش راه مردم،  او در نشست خبری عصر روز گذشته در سالن کمیسیون اصل 90 مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگاری در مورد واکنش‌شان نسبت به اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: «اگر تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شود واکنش بسیار سختی نسبت به آن نشان خواهیم داد.» او که با صدایی خسته حرف می‌زد، متن توافقنامه ژنو را رو به دوربین‌ها گرفت و گفت: «دولت ایالت متحده زیر این توافقنامه را امضا کرده است، این توافقنامه نقشه راه است. تحریم‌ها در چند ماه آینده کاهش می‌یابد. آقای جان کری هم به نمایندگان کنگره اعلام کرده است که این توافقنامه، سیاست آمریکاست. همچنین از نمایندگان کنگره سوال کرده که مخالفانش به این پرونده چگونه عکس‌العمل نشان خواهند داد. آقای هیگ هم همین سوال را از ما نمایندگان پارلمان مطرح کرد.» جک استراو نسبت به اجرای توافقنامه ژنو با خوش‌بینی و امید صحبت می‌کند. او در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت تفسیرهای آمریکا و ایران از توافق ژنو اضافه کرد: «من به شما اطمینان می‌دهم در مذاکرات دیپلماتیک بسیاری بوده‌ام از جمله با ایران، اما افراد نباید آنچه دیگران نوشته‌اند را تفسیر کنند. همیشه در توافقنامه‌های به این پیچیدگی، واژه‌هایی است که باید تفسیر شود. معتقدم نه‌تنها آمریکا حتی کشورهای عضو1+5 و ایران به این توافقنامه متعهد هستند و آن را عملی خواهند کرد.» جک استراو یک‌دهه پیش به‌عنوان وزیر خارجه انگلیس یکی از سه وزیر اروپایی بود که با حسن روحانی - مذاکره‌کننده وقت هسته‌ای ایران - توافقنامه سعدآباد را امضا کرد. او امروز که به تهران آمده از پاسخ‌دادن به هر سوالی که او را به آن دوران بازگرداند، طفره می‌رود و حتی ابراز تمایل می‌کند که کتابش با نسخه فارسی را به خبرنگاری که از آن دوران سوال می‌پرسد، هدیه بدهد تا اکنون به ایفای نقش دوستی‌اش بین دو کشور بپردازد.

 

استراو در پاسخ به «شرق» در مورد «هزینه‌های تحمیل‌شده به کشورهای اروپایی و آمریکایی با تحریم‌های ایران» گفت: «ما معتقدیم اعمال تحریم‌ها لازم نبود. هر دو طرف به دلیل تحریم‌ها، هزینه دادند، شورای امنیت اینگونه برداشت می‌کرد که اگر تحریم‌ها را اعمال نکند، هزینه‌ بیشتری باید بپردازد، الان زمانی است که باید مثبت و خوش‌بین باشیم. دوست نداریم ایران تحت تحریم قرار بگیرد. ما همه امیدواریم برنامه‌ای که در ژنو مورد توافق قرار گرفته، اجرا شود و نتایج مثبتی نیز در انتها داشته باشد.» او تاکید کرد: «این توافقنامه جامع شامل انجام غنی‌سازی در خاک ایران است. البته این توافقنامه باید با اقدامات اعتمادساز از هر دو طرف توام باشد.

جک استراو در پاسخ به خبرنگارانی که مدعی دخالت دولت انگلیس در امور داخلی ایران بودند، به تاکید گفت: «به صراحت می‌گویم انگلیس در امور داخلی ایران دخالتی ندارد.» او با سوالاتی در مورد دخالت اعضای سفارت و حضور برخی دیپلمات‌های انگلیسی در جریان ناآرامی‌های خیابانی بعد از انتخابات 88 مواجه شد و پاسخ داد: «بنده در سال 2009 در دولت انگلیس، وزیر کشور بودم. از سوی وزارت خارجه و سفارت انگلیس در ایران در سال 2009 هیچ دخالتی در امور داخلی ایران انجام نشد. صادقانه می‌گویم شما قدرتی را برای دیپلمات‌های انگلیسی فرض کرده‌اید که هرگز در این سطح نیستند و آنان هرگز نمی‌خواهند چنین قدرتی داشته باشند.»


او اضافه کرد: «آنچه که در سال 2009 (1388) در ایران اتفاق افتاد، باید در داخل ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد.» او تاکید کرد: «کارمندان محلی سفارت انگلیس و سایر کشورها در تمام نقاط دنیا باید اجازه داشته باشند تا فعالیت‌های آزادانه‌ای انجام دهند. همچنان‌که کارمندان سفارت ایران در انگلیس چنین شرایطی دارند.» او یادآوری کرد که در مذاکرات این روزهایش در تهران نیز بر «رعایت کامل احترام به کارمندان سفارت انگلیس در ایران» تاکید کرده است. دو سال پیش حمله تعدادی از دانشجویان اصولگرا به محل سفارت انگلیس در تهران منجر به فراخواندن اعضای سفارت توسط دولت متبوعشان و قطع روابط دو کشور شد. با شروع به کار دولت جدید، این رابطه در سطح «کاردار غیرمقیم» احیا شد. یکی از عمده‌ترین موضوعاتی که جک استراو در این سفر در حال پیگیری آن است، تلاش برای بازگشایی سفارت دو کشور و احیای روابط است.  استراو با اشاره به عزم انگلستان در گشایش سفارت این کشور در جمهوری اسلامی ایران گفت: «برای گشایش سفارت انگلیس در ایران با وزیر امور خارجه و گروه پارلمانی و سایر مسوولان ایرانی طی دو روز گذشته مذاکراتی داشتیم که امیدوارم هرچه‌سریع‌تر موجب گشایش روابط کنسولی و دیپلماتیک در تهران و لندن شود. اقدامات دو دولت به ویژه انتصاب کاردار غیرمقیم در دو کشور را قبول دارم و کاردار انگلیس اکنون در ایران به سر می‌برد. البته اینکه جزییات گشایش سفارت انگلیس در تهران چگونه باید باشد، برعهده وزارت خارجه دو کشور است نه هیات پارلمانی انگلیس.»او در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد حضور نیروهای انگلیسی در سوریه با «رد حمایت دولت انگلستان از تروریست‌ها» گفت: «رک می‌گویم، دولت انگلیس به سوریه سلاح نمی‌فرستد. همچنین «ام‌آی‌سیکس» و مسوولان دولتی انگلیس هیچ سلاحی را به تکفیری‌ها در سوریه نرسانده‌اند.» او همچنین خواستار حضور بدون پیش‌شرط جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات ژنو2 شد و تاکید کرد: «اعتقاد راسخ داریم که تنها راه‌حل بحران سوریه حضور ایران در کنفرانس ژنو2 است. بنده و همکارانم به مسوولان ایرانی و مردم و نمایندگان انگلیس گفتیم که ایران باید بدون پیش‌شرط در این کنفرانس حضور یابد.»همچنین استراو گفت: به طور رسمی از گروه دوستی پارلمان ایران برای بازدید از پارلمان انگلیس در شش تا 9ماه آینده دعوت کردیم.


منبع: شرق


برچسب ها: جک استروا
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر