جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 9406
تاریخ انتشار: 19 دی 1392 13:46
افراطیون دست بردار نیستند

مجلس وزیر اطلاعات را هم احضار کرد

به گزارش راه مردم،  به نظر مي‌رسد كه مجلس اصولگرا روند احضار وزراي كابينه تدبير و اميد به بهارستان را ادامه خواهد داد. هرچند اكثريت مجلس موضع منفي جدي عليه دولت ندارند و با درك پيام 24خرداد سعي بر آن دارند كه دولت بتواند برنامه‌هاي اساسي خود را اجرا كند اما اقليت پركاري از جريان افراطي سعي دارند مجلس را به سمت تقابل با دولت سوق دهند. كارت‌هاي زردي كه تاكنون مجلسي‌ها به وزراي روحاني داده‌اند هيچ‌كدام بر اساس انتقاد و ايرادی جدي نبوده و اين اقدام مجلس توسط كارشناسان عموما سياسي تلقي شده است اما پس از آنكه وزير اطلاعات به مجلس رفت و درباره مسائل مورد نظر نمايندگان توضيحاتي ارائه داد به نظر مي‌رسد كه اين ماجرا هم به اين سادگي‌ها به پايان نرسد و شايد چهارمين كارت زرد مجلس به دولت به واسطه وزير اطلاعات داده شود.

پاسخ وزير اطلاعات درباره شنود از خاتمي


سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس از ارائه توضيحات وزير اطلاعات درباره شنود از خاتمي و ديدار هيات اروپايي با فعالان فتنه88 در كميسيون متبوعش خبر داد. سيدحسين نقوي در حاشيه جلسه دیروز كميسيون در جمع خبرنگاران با بيان اينكه در اين جلسه ابتدا مصوبات جلسه هيات رئيسه كميسيون قرائت شد، اعزام هيات كميسيون به روسيه به سرپرستي احمدي، رئيس كميته سياست خارجي و همراهي آصفري و جوكار، اعلام به وزارت خارجه مبني بر پيگيري جدي مرگ عامل انفجار در مقابل سفارتخانه ايران در لبنان، دعوت از علي ربيعي وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي براي حضور در كميسيون، تصويب سفرهاي مرتبط با كميسيون در هيات رئيسه و ارجاع به كميته سفرها را از جمله مصوبات هيات رئيسه كميسيون دانست. وي با بيان اينكه در ادامه جلسه اعضاي كميسيون به نقد و بررسي سفر گروه‌هاي دوستي-پارلماني كشورهاي اروپايي به ايران پرداختند، گفت: حضور محمود علوي وزير اطلاعات در كميسيون براي پاسخ به سوالات نمايندگان دستور بعدي كميسيون بود و آريايي‌نژاد نخستين سوال را مطرح كرد. نقوي ادامه داد: آريايي‌نژاد سوال كرد كه چرا وزارت اطلاعات اقدامات پيشگيرانه درباره ديدار هيات پارلماني اروپايي با فعالان فتنه در محل سفارتخانه يونان را انجام نداده است؟ که علوي پاسخ داد تماس جلسه هماهنگي با مسئول اصلي موضوع در وزارت صورت نگرفته با اين وجود وزارت اطلاعات هم در جلسه هماهنگي صريح و آشكار با ملاقات مذكور اعلام مخالفت كرده است؛ پس از توضيحات وزير، آريايي‌نژاد گفت كه از پاسخ علوي قانع نشده است. نماينده ورامين در مجلس با بيان اينكه آقامحمدي طراح سوال دوم از وزير اطلاعات بود، گفت: سوال آقامحمدي نيز مشابه سوال قبلي بود. وي سوال كرد كه علت و چگونگي ملاقات هيات اروپايي با زندانيان فتنه88 و پذيرش شرط ملاقات از طرف ايران چه بوده است؟ وزير اطلاعات مجددا توضيح داد كه وزارت با اصل سفر گروه‌هاي دوستي پارلماني و ساير مراودات مخالفتي ندارد و باز هم اشاره مي‌كنم كه ما نظر مخالفت خود را با ملاقات هيات با افراد مذكور اعلام كرده بوديم. پس از توضيحات علوي، آقامحمدي نيز از پاسخ قانع نشد. نقوي خاطرنشان كرد: سوال سوم از طرف رسايي مطرح شد، وي سوال كرد كه عملكرد وزير اطلاعات در زمينه مساله شنود به چه صورتي است؟ چون خاتمي در مصاحبه با مطبوعات گفته كه از اينجانب شنود مي‌شود و اين اقدام غيرقانوني است، سوال ما از وزير اين است كه چنين اتهامي كه از طرف خاتمي به نظام وارد می‌شود درست است يا خير؟ که علوي پاسخ داد: وزارت اطلاعات هيچ‌گونه اقدامي به‌ويژه در حوزه شنود بر خلاف قانون و بدون مجوزهاي قانوني انجام نداده و نخواهد داد. پس از پاسخ وزير، رسايي از پاسخ قانع نشد.


افراطيوني كه قرار نيست قانع شوند


هرچند طرح سوال و استيضاح و مواردي چون كارت زرد برآمده از حقوق و وظايف قانوني مجلس است كه بتواند دولت را از سوءمديريت باز دارد اما گويا افراطيون مجلس كه در 8سال گذشته حتي كارت زرد را در جيب خود هم نمي‌گذاشتند، اكنون با كارت زردهايي در دستشان به مجلس مي‌روند كه به هر بهانه‌اي در مقابل دولت بالا ببرند. برخي معتقدند كه جماعت افراطي بهارستان از آنجا كه اميدي به ورود به مجلس بعدي ندارند ديگر فارغ از هر قيد و‌بندي و بدون ترس از زوال پايگاه اجتماعي‌شان، با تمام توان سعي دارند كه در راستاي منافع جناحي خود سد راه دولت شوند. بديهي است كه هرچه پايگاه اجتماعي دولت اعتدال و جريان اصلاحات به واسطه عملكرد صحيح دولت روحاني تقويت شود، به همان تناسب حمايت مردمي اندكي كه از افراطيون وجود دارد نيز بيش از پيش شكسته خواهد شد اما افراطيون كه در ميدان رقابت سالم خود را بازنده مي‌بينند و چاره‌اي براي رهايي از سياهي‌هاي دولت مورد حمايتشان در 8سال گذشته نمي‌بينند، تنها راه نجات را در كارشكني در مسير فعاليت دولت تلقي مي‌كنند. از اين روست كه احضارهاي پي‌در‌پي و تذكرات مداوم مجلسي‌ها به كابينه روحاني در دستور كار جريان افراطي قرار گرفته است. با توجه به روندي كه تاكنون از اين جريان مشاهده شده برخي معتقدند آنها پس از طرح اين سوالات از وزرا اساسا قرار نيست كه قانع شوند و راي نهايي‌شان از پيش مشخص است چرا كه عموما اين سوالات و تذكرات نه براي اصلاح عملكرد فني و مديريتي بلكه براي وارد آوردن فشار به دولت صورت مي‌گيرد و قانع شدن آنها هم در اين ميدان جايي ندارد. اين جريان افراطي كه اكثرا به گروه موسوم به جبهه پايداري نزديكند و تحت اين عنوان فعاليت حزبي مي‌كنند به لحاظ فكري خود را نزديك به آيت‌ا... مصباح مي‌دانند. شايد با اين سنگ‌اندازي‌هاي افراطيون بتوان گفت كه منافع كشور و ملت در ميان دعواي سياسي برخي بزرگان در حال فدا شدن است و اين در حالي است كه آيت‌ا... ‌هاشمي‌رفسنجاني با حمايت از دولت اعتدال سعي بر آن دارد فضايي را براي وحدت ملي ايجاد كند كه شايد همين امر هم ريشه اقدامات افراطيون باشد. چراكه اساسا حيات سياسي جريان افراطي در فضاي تند و راديكال ممكن است و آرامش و وحدت سياسي براي آنها به عنوان يك شرايط نامساعد ارزيابي شود. حال بايد ديد كه دولت اعتدال در مقابل اين اقدام جريان افراطي چه تدبيري خواهد انديشيد كه بتواند همزمان به اداره دولت و اصلاح مشكلات از پيش مانده نيز رسيدگي كند.








لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=64955


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر