دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 9405
تاریخ انتشار: 19 دی 1392 13:41
به عنوان شهروند حق امربه‌معروف دارم

جزئیات جلسه دادگاه فاطمه هاشمی





به گزارش راه مردم، روز گذشته بار ديگر مشخص شد كه فرزندان آيت‌ا... هاشمي ابايي از حضور در دادگاه و پاسخ به آنچه اتهام عليه آنها عنوان مي‌شود، ندارند. ويژگي فرزندان آيت‌ا... هاشمي تبعيتشان از قانون است و هر آنچه دادگاه براي آنها حكم كند، حتي اگر نپذيرند هم آن را اجرا خواهند كرد. همگان شاهد بودند كه فائزه هاشمي براساس حكم دادگاه مدتي را در زندان سپري كرد و مهدي هاشمي هم در دادگاه حضور يافت. ديروز هم فاطمه هاشمي به دادگاه رفت تا در برابر اتهاماتش پاسخگو باشد. فاطمه هاشمي‌ اواخر مرداد امسال به دليل اظهاراتش درباره اتفاقات مجلس در يكي از رسانه‌ها به شعبه۱۲ دادسراي فرهنگ و رسانه احضار شد كه پس از تحقيقات دادستاني براي او كيفرخواست صادر كرد. عفت شريعتي، ياسر و مهدي هاشمي به همراه فاطمه به دادگاه رفته بودند تا نشان دهند اين خانواده برخلاف خواست بدخواهان همواره در كنار هم هستند. بعد از ظهر ديروز اما اتفاق ديگري رخ داد و نامه‌اي از علي لاريجاني كه ظاهرا يكي از شاكيان فاطمه هاشمي است در رسانه‌ها منتشر شد مبني بر اينكه او شكايتي از دختر آيت‌ا... هاشمي نكرده است.


نياز به شاكي خصوصي است


ساعت 10:30 چهارشنبه جلسه رسيدگي به اتهام فاطمه هاشمي آغاز شد. قبل از شروع دادگاه محمود عليزاده طباطبايي، وكيل فاطمه هاشمی در جمع خبرنگاران گفت: يكي از نمايندگان اظهاراتي را درباره مهدي هاشمي مطرح كرده بود كه موكلم در مصاحبه‌اي اعلام كرد ‌اي كاش مهدي برادر لاريجاني بود و در اين مصاحبه اشاره‌اي نكرده منظورش كدام لاريجاني بوده است. وي افزود: اتهام موكلم نشر اكاذيب است كه اين اتهام نياز به شاكي خصوصي دارد اما در اين پرونده شاكي خصوصي وجود ندارد و بدون شاكي خصوصي امكان رسيدگي مقدور نيست. بازپرس پرونده نيز اين موضوع را به صورت تلويحي تاييد كرده بود كه در ادامه براي موكلم قرار مجرميت و كيفرخواست صادر شد. پرونده نيز برخلاف تمام ضوابط با نامه‌اي با امضاي جعفري دولت‌آبادي به دادگاه انقلاب ارسال شد. اين وكيل دادگستري اظهار داشت: با توجه به درخواست فاطمه هاشمي، ديروز به دادگاه مراجعه كرده و از طرف موكلم درخواست كردم دادگاه به صورت علني برگزار شود. همچنين اتهام نشر اكاذيب جرم عمومي بوده و بايد در دادگاه عمومي رسيدگي مي‌شد. عليزاده طباطبايي درباره آخرين وضعيت پرونده مهدي هاشمي نيز گفت: در اين پرونده نيز اتفاق جديدي رخ نداده است.


محاكمه‌ام به خاطر صحبت درباره لاريجاني است


ساعت 9:45 فاطمه هاشمي همراه مادر و پسرش مقابل دادگاه حاضر شدند. فاطمه هاشمي در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره اتهامش گفت: من درخواست كرده بودم اين دادگاه علني برگزار شود كه تا اين لحظه با آن موافقت نشده است. وي افزود: زماني كه آقاي احمدي‌نژاد عليه خانواده لاريجاني صحبت كرد 45دقيقه از وقت مجلس براي دفاع از خانواده لاريجاني گرفته شد اما وقتي يكي از نمايندگان مجلس عليه مهدي هاشمي صحبت‌هايي را مطرح كرد هيچ دفاعي از وي نشد. فاطمه هاشمي ادامه داد: پس از اين اتفاقات من در مصاحبه‌اي خواستار اين شدم كه علي لاريجاني و برادرش پاسدار حقوق ملت باشند نه پاسدار حقوق خانواده­شان كه به خاطر اين مصاحبه محاكمه مي‌شوم. وي خاطرنشان كرد: ماجراي برخورد با علي مطهري نشان داد برخي افراد تحمل نقد را ندارند و ما بايد پيامبر را الگوي خود قرار دهيم. روي سر پيامبر مخالفانش خاك مي‌ريختند اما حضرت محمد (ص) با آنها مي‌نشست و صحبت مي‌كرد.


فرزندان هاشمي آمدند


دقايقي پس از ورود فاطمه به دادگاه، مهدي و ياسر هاشمي و پس از آنها فائزه هاشمي هم خود را به محل برگزاري جلسه محاكمه رساندند. فائزه در گفت‌وگو با مهر گفت: براي محاكمه فاطمه به دادگاه آمده‌ام و درباره هيچ موضوعي صحبت نمي‌كنم.


از باب امر به معروف صحبت كردم


ساعت 11:30 جلسه دادگاه به پايان رسيد و خانواده هاشمي از دادگاه انقلاب خارج شدند. فاطمه درباره روند دادگاه اظهار کرد: امروز (دیروز) ساعت 10:30 جلسه دادگاه شروع و من با رد اتهام به دفاع از خود پرداختم. وي افزود: از باب امر به معروف و نصيحت اين مطالب را مطرح كرده بودم و به عنوان يك شهروند و براساس قانون اساسي حق آزادي بيان دارم. فاطمه هاشمي بيان كرد: در اين جلسه آخرين دفاع من اخذ و فقط به مادرم اجازه ورود به دادگاه داده شد. وكلايم نيز مسائلي را درباره اتهام من بيان كرده و اين اتهام را رد كردند. هوشنگ پوربابايي، وكيل فاطمه هاشمی نيز درباره روند دادگاه گفت: در جلسه امروز (دیروز) بطور كامل از موكلم دفاع كرديم و حكم دادگاه ظرف يك هفته آينده صادر خواهد شد. عليزاده طباطبايي ديگر وكيل فاطمه نيز روند دادگاه را مناسب ارزيابي كرد و افزود: در جلسه امروز (دیروز) درباره اعتراضاتي كه به نحوه رسيدگي داشتيم دفاعيات خود را مطرح كرديم. با پايان جلسه دادگاه بايد منتظر صدور راي از سوي قاضي شعبه اول دادگاه انقلاب بود. در نهايت ساعت 18 ديروز خبري به نقل از علي لاريجاني منتشر شد. رئيس مجلس طي نامه‌اي به رئيس کل دادگستري استان تهران در واكنش به مصاحبه فاطمه هاشمي مبني بر اينكه لاريجاني از وي شكايت كرده است، گفت: بنده هرگز شكايتي نسبت به فاطمه هاشمي نداشته و ندارم. متن نامه علي لاريجاني به علیرضا آوايي به اين شرح است: «براساس آنچه در رسانه‌ها منعكس شده سركار خانم فاطمه هاشمي امروز 18/10/92 در دادگاهي حاضر شدند و در مصاحبه‌اي اعلام نمودند به دليل مطالبي كه عليه اينجانب مطرح كردند به دادگاه فرا خوانده‌ شده‌اند؛ بنده هرگز شكايتي نسبت به ايشان نداشته و ندارم. مطلبي اگر نسبت به اين جانب مطرح كرده‌اند احتمالا به دليل عصبانيت نسبت به مطالبي بوده كه در مجلس نسبت به اخوي ايشان مطرح شد و بنده هم تذكر به گوينده دادم كه احتمالا نشنيدند به هر تقدير وجهي براي رسيدگي به اين امر نمي‌بينم، بنده نسبت به كساني كه سال گذشته با كفش و مهر به حقير حمله كردند شكايتي نكردم اين خواهر محترمه كه فقط حرفي زدند و بنده نسبت به سخنان ايشان گله‌اي ندارم علي­اي‌حال به هر نحوي كه مصلحت مي‌دانيد اين پرونده را مختومه نماييد.»


برچسب ها: هاشمی ، دادگاه
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر