دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 9397
تاریخ انتشار: 18 دی 1392 23:27
به گزارش راه مردم،  فرزند شهید استاد مرتضی مطهری اگرچه در میانسالی به طور جدی وارد گود سیاست شد، اما صراحت لهجه و رفتارش توانست از وی چهرهای خبرساز و مورد توجه محافل سیاسی بسازد. همین نکته ما را واداشت تا کنجکاو شویم که بیرون از میدان سیاست و در رابطه با همسر و فرزندانش چه می‌کند. به منزلش رفتیم و با همسر این نماینده تهران در مجلس، به گفت و گو نشستیم. بانویی که به دشواری و تنها با وساطت همسرش حاضر شد تا در مقابل دوربین عکاس روزنامه قرار بگیرد، آنهم نه به تنهایی، که در کنار همسر و چهار فرزندش!



مطهري در كنار همسر و چهار فرزندش





اين روزها همسر علي مطهري چه مي‌كند؟من كارشناس ارشد فقه و حقوق هستم و بعد از ازدواج، از آنجايي كه آقاي مطهري مسئوليت احياي آثار پدرشان را برعهده داشت، من هم به گونه اي درگير كار با دكتر شدم. اما هم اكنون به خاطر دختر كوچكم نميتوانم كار بيرون از خانه انجام دهم و به همين خاطر فعلاً در كنار خانواده هستم.

چيزي که در بدو ورود توجهم را جلب کرد زيبايي ناشي از سادگي خانه شماست؟
سادگي، علاقه هميشگي من و همسرم است. ما هرچه داريم، همين است.

پس معلوم است سادگي شخص آقاي مطهري به محيط خانه هم سرايت كرده است؟
بله دقيقاً همين طور است، دكتر با دو جور عملكردن مخالف است. اينكه بيرون از خانه يك طور عمل كند و داخل خانه طور ديگري باشد.
چگونه با آقاي مطهري آشنا شديد؟
آشنايي و ازدواج ما به شيوهاي كاملاً سنتي بود. شوهر خاله ام مرحوم آيتالله تهراني با شهيد مطهري دوست بودند. همينطور خانم شهيد مطهري از دوستان صميمي خاله من هستند، چند سالي بعد از شهادت آيتالله مطهري، علي مطهري  براي ازدواج اعلام آمادگي ميكند همان زمان مادر آقاي مطهري با آقاي تهراني ملاقاتي ميكنند  و از ايشان براي انتخاب همسر مناسب براي علي مطهري كمك ميگيرند. ايشان هم  چند دختر خانم را معرفي ميكنند كه يكي از آن دخترها من بودم. پدر بزرگم آيتالله انصاري همداني است و  خانواده آقاي مطهري من را انتخاب ميكنند. خانواده آقاي مطهري آمدند منزل پدرم و با ايشان صحبت كردند البته آن موقع ما همدان بوديم. نظر پدر هم مثبت بود و بعد با آقاي مطهري يك جلسه صحبت كردم و نظر خودم هم مثبت بود. الآن كه فكر ميكنم ميبينم با سن کمي که داشتم(15 سال) انتخاب درستي داشتم.
مشكل خاصي  در زندگي نداشتيد؟
خب اينكه بگويم زندگي مشترك اصلاً مشكل ندارد، يك تخيل يا رؤياست. به هر حال تا زن و مرد بخواهند  روحيات هم را درك كنند و خصوصيات اخلاقي همديگر را بفهمند، زمان ميبرد.  اما در مجموع آقاي مطهري مرد نجيبي است. اگرچه بسيار انعطاف پذير و مهربان هستند اما در زندگي مديريت خاصي دارند و با صراحت حرفشان را بيان ميكنند. اين را هم بگويم که  منطق خاص خودشان را دارند و از مواضعشان به راحتي كوتاه نمي‌آيند. الآن كه فكر ميكنم ميبينم ايشان در سياست هم كاري به گروههاي مختلف ندارند و حرف خودشان را ميزنند؛ حتي اگر عزيزترين کسانش در مقابلاش باشند، او نظرش را با صراحت ميزند. در زندگي هم تقريباً همين گونه است.
صراحت زياد نياز به تحمل زياد طرف هم دارد، اين صراحت فرزندانتان را اذيت نمي‌كند؟
روي تربيت بچه‌ها بسيار حساس و جدي  هستند.كمي فرزندان شكايت دارند اما آنقدر جدي نيست. دكتر در مباحث اقتصادي براي پسران بسيار سخت مي‌گيرند و معتقدند كه بچه هايشان بايد مثل بقيه مردم زندگي كنند. همچنان که درمورد خودشان چنین عقیده ای دارند. یادم است اوایل ازدواجمان و چند سال بعد از شهادت پدرشان رئیس بنیاد شهید، علی مطهری را خواست و گفته بود خانواده شهید مطهری تا کنون مطالبه ای نداشتند و بنیاد شهید میخواهد یک خانه مسکونی به آنها هدیه دهد. علی مطهری در جواب گفت هر وقت به خانواده همه شهدای انقلاب بلاعوض خانه دادید آن موقع به من هم بدهید.  علي مطهري با زندگي دوگانه و «دو مدل زندگي» كردن مخالف است اينكه در ظاهر اظهار به ساده زيستي كنيم و در عمل اينگونه نباشيم.

  براي دخترها چطور؟
كلاً دكتر با تبعيض مخالف است. اما رابطه پدر با دخترها بهتر است. البته بايد در نظر داشت كه دخترها كوچكتر هستند و علي نگاه رئوفتري به دخترها دارد. اما براي همه فرزندانش به يك ميزان وقت ميگذارد گرچه در مجموع خيلي دختر دوست است.

  مشغله كاري ايشان در كار خانه تأثيري نميگذارد؟
نميشود بگوييم اصلاً تأثير ندارد. وقت‌هايي است كه مثلاً  مصاحبه دارد و يا  موضوع مهمي در مجلس در دستور كار است يا سخنراني مهمي دارد و... آن زمان زندگي خانوادگي ما هم تحت تأثير قرار مي‌گيرد. به طور كلي كمتر پيش ميآيد كه  مشكلات كاري را به خانه بياورد، اما برخي وقتها هم اين اتفاق مي‌افتد و از ما ميخواهد كه اين وضع را  تحمل كنيم؛ به ويژه زماني كه اخبار و برنامهه‌اي سياسي مي‌بينند، هيچ كدام از فرزندانم حق سر و صدا كردن ندارند.

  اخبار رسانه‌هاي داخلي را پيگيري ميكنند يا رسانه‌هاي ايراني خارجي؟
ما اصلاً ماهواره نداريم و اگر هم خبري را بخواهد ببيند يا بخواند،  از طريق سايت‌ها پيگير ميشود؛ يا ديگران مي‌بينند و به او مي‌گويند.
مهمترين برهه‌اي را كه در كنار مطهري بوده‌ايد، به نظر خودتان چه زماني بود؟

هر دورهاي از زندگي با دوره ديگر متفاوت است. شايد زماني كه دكتر تحصيل ميكرد و درس ميخواند،  بيشتر به حضور من  در خانه نياز بود. خب دكتر رشته مكانيك خوانده بود و بعد از انقلاب فرهنگي تغيير رشته داد، تمايل داشت كه در رشته الهيات و فلسفه ادامه تحصيل دهد زیرا مدتی از شهادت استاد مطهری میگذشت و آقای مطهری متوجه خلأ پدر شده بود و میخواست سکاندار آثار ایشان باشد. اين تغيير و ادامه تحصيل كمك من را مي‌طلبيد. آن زمان دو تا پسر پشت سر هم داشتيم موقع امتحانات آقاي مطهري، من به همراه پسرانم خانه را ترك ميكرديم و به منزل مادرم ميرفتيم  براي اينكه  محيط خانه بايد ساكت باشد تا دكتر بتواند به راحتي درس بخواند. بعد از پايان تحصيل هم دوره‌هاي زيادي بود كه مسئوليت بچه‌ها برعهده‌ام بود به ويژه زماني كه نماينده مجلس شدند، يادم است در استيضاح آقاي كردان خانواده ما كمي اذيت شد و در طول نمايندگي فشارهاي بسياري بر خانواده بود و من بايد شرايط را در خانه آرام مي‌كردم. همينطور بعد از انتخابات 88 آمد و رفتها به خانه ما خيلي بود.

  پس شما با فعاليت سياسي دكتر كه ظاهراً هم خيلي براي شما دردسر ساز است، مشكلي نداريد؟
بالاخره زندگی سیاسی با زندگی عادی متفاوت است.  در حقيقت خانواده ما با اين وضعيت كنار آمده است. دكتر آدم فعالي است ما هم نميتوانيم بگوييم فعاليت نداشته باش. خودم به اين وضعيت عادت كردها‌م چرا كه وقتي مي‌بينم همسرم به معناي واقعي   براي دفاع از نظام و مردم با دل و جان فعاليت ميكند عميقاً خوشحال ميشوم.بايد بگويم همه نطقهاي تند و تيزي هم كه در مجلس دارند براي حفظ نظام است. خب وقتي علي مطهري ميتواند كاري براي نظام انجام دهد، چرا ما بايد مخالفت كنيم.

  بازخورد اين نطقهاي تند و تيز را از اطرافيانتان يا مردم، ميبينيد و ميشنويد؟
مردم واقعاً به همسرم اظهار لطف دارند. اين سالها خب بيشتر هم شده است. براي خواندن اخبار  به سايتهاي مختلف ميروم تا نظرهاي گوناگون را درباره علي مطهري بخوانم، هم سايتهاي محافظه‌کار و هم سايتهاي اصلاح‌طلب. در آنجا  مي‌بينم كه آقاي مطهري محبوبيت دارد. اما نكته‌اي كه برايم جالب است اين است كه نظر ديگران تأثير چنداني روي همسرم  ندارد و هر كاري كه منطقاش بگويد، انجام مي‌دهد. مدام تكرار ميكند «اگر حرف ميزنم در راستاي عدالت و حقيقت است و هيچ تعلق خاطري به هيچ حزبي ندارم.»
در اين سالها كه فعاليت ميكردند آيا به مشكلي برخورديد كه خانواده نگران شود و احساس ترس بكند؟
خب بله. خودم بسيار محتاط هستم اما متأسفانه آقاي مطهري اينگونه نيست. خيلي وقتها مردم و يا دوستان از من ميخواهند كه به دكتر پيغام دهم اينگونه صحبت نكند، ولي خب ايشان مي‌گويند كه نيتاش خير است.
يکي از مواردي را که احياناً از همسرتان خواسته‌ايد تا کمي نرمتر برخورد کند، به ياد داريد؟
بايد بگويم که عمده مصاحبه‌هاي دكتر را من تايپ ميكنم، البته برخي را هم پسرم تايپ مي‌کند. هنگام تايپ مصاحبه به جمله‌هايي برميخورم كه بسيار تند و تيز است، خيلي مواقع مي‌خواهم كه مثلاً فلان جمله يا كلمه را حذف كنم، اما با مخالفت شديدش مواجه ميشوم.
موردي بوده كه در ذهنتان برجسته باشد؟
موارد زيادي بوده است. دكتر آدم صريحي است و متأسفانه-يا خوشبختانه- نميدانم در سياست به هيچ عنوان  محافظه‌كاري ندارد. خيلي وقتها ميگويم تيزي جملات را بگيريد،  اما معتقدند اگر او اين حرفها را نزند، در برابر انقلاب كوتاهي كرده است. علي مطهري به معناي واقعي دوست دارد نظام حفظ شود. دكتر بزرگترين سرمايه يعني پدرشان را براي حفظ نظام از دست داده است و حالا تاب افراد قانون شكن را ندارد.
به هرحال تيزي جملات را ميگيرد يا نه؟
برخي وقتها با اصرارم كه مواجه ميشود شايد يك كلمه را متعادل کند، اما خيلي وقتها كلمه را تيزتر هم ميكند!

اين تيزي کلام را در زندگي مشترك هم دارد ؟
اوايل زندگي دكتر خيلي صريح بود اما هماكنون اين موضوع كمتر شده است. به هرحال زندگي با سياست فرق ميكند. كلام تيز در زندگي سردي ميآورد و دكتر اين را ميداند و رعايت اين موضوع را ميكند.
دغدغه ها شما و همسرتان در جامعه چيست؟
کلاً دغدغه آرمان‌های انقلاب و زنده بودن تفکر امام و شهید مطهری را دارد.  اما خودم دغدغه‌ام درباره ايران، بعد ديني و معنوی جوانان است. احساس ميكنم شايد يك جاهايي به عنوان مسلمان درست عمل نكردها‌‌يم.
آيا شما براي رفع اين دغدغه ذهنيتان برنامه‌اي هم داريد؟
اميدوارم بتوانم يك كارهايي انجام دهم. منتظرم تا دخترم وارد مدرسه شود و تصميم دارم براي دكترا بخوانم و در سطح دانشگاهي كارهايي را انجام دهم. معتقدم نهادهاي آموزشي وظيفه بسيار مهمي در اين راه دارند. البته نشان دادن اسلام واقعي به اعمال افراد بر ميگردد. شما الآن فكر كنيد چرا آنقدر مردم آقاي مطهري را دوست دارند، چون ظاهر و باطناش يکي است و حرفش را به صراحت ميزند. يعني همان چيزي كه بقيه در خفا ميگويند، او در عيان به زبان ميآورد.
همين حرف زدنها يكبار كار دست آقاي مطهري داد و هنگاميكه در صحن علني مجلس نطق ميكردند با آقاي كوچكزاده برخوردي پيش آمد، آن شب هنگاميكه آقاي مطهري به خانه آمد، واكنش شما چه بود؟
من آن روزها درگير بيماري كمر بودم و از سوي پزشكم استراحت مطلق داشتم. دكتر هم خيلي از مسائل بيرون را به خانه نمي‌آورد. من چند روز بعد در سايتهاي خبري خواندم و بسيار هم ناراحت شدم و از فرد مورد نظر دلگیرم، چون ميدانستم علي مطهري  مردي نيست كه كسي را آزار دهد و حالت تهاجمي ندارد و  اهل حاشيه نيست.مطلبی بود که اصلاً در داخل مجلس شنیده نشد و از رادیو هم به سختی شنیده می‌شد. بسياري از  سايتهاي مخالف علي مطهري از اين بحث  سوءاستفاده كردند و من هم بيشتر براي مظلوميت علي مطهري ناراحت بودم. به خودش هم گفتم كه از اين  قضيه ناراحت شده ام و راستش را بخواهيد هنوز هم ناراحتم، اما خب انگار منطق خودش را در سياست دارد و هيچ کاري هم نميشود کرد.
شما با آقاي لاريجاني هم نسبت فاميلي داريد آيا شده آقاي مطهري با آقاي لاريجاني در مجلس بحثي كرده باشند و  در زندگي خانوادگي هم اين موضوعات سرايت كند ؟
شاید دو سه بار در مجلس نظراتشان با هم مخالف بوده باشد.  اما به هيچ عنوان روابط  سياسي به داخل خانه كشيده نميشود و با هم بسیار شوخی می‌کنند. اين دو نفر از قديم با هم دوست بودند به لحاظ اخلاقي هم بسيار شبيه هم هستند. همسرم آقاي لاريجاني را دوست دارد و ميدانم كه آقاي لاريجاني هم به او ارادت دارد. روحيه آقاي لاريجاني اينگونه نيست كه  بحثهاي كاري را به فضاي خانوادگي بكشاند.
خانم انصاري؛ شده به همسرتان درباره وضعيت كشور انتقادي كنيد؟
بله بسيار زياد؛ اما چون ميدانم پست اجرايي ندارد مستقيم مورد خطابش قرار نميدهم.
مهمترين موضوعي كه تاکنون درباره مسائل کلان مطرح کرده ايد، چه بوده؟
موضوعاتی مانند مشکلات اقتصادی جامعه، اشتغال جوانان، نبود فضای پژوهشی کافی و  وضعیت حجاب برخی بانوان. ناراحت ميشوم وقتي ميبينم موضوع حجاب در كشور كم رنگ شده است؛ البته اين را هم بگويم که هم من و هم همسرم با برخوردهاي چكشي بسيار مخالفيم.
با برنامه‌هايي كه از سوي نهادهاي مختلف در ارتباط با بي حجابي ميشود، موافقيد؟
بستگی دارد،  اما اگر موردي باشد و از روي  عناد خانمي كاري انجام دهد بله بايد برخورد شود اما در مجموع معتقدم حجاب فرهنگ سازي ميخواهد كه شايد ما در اين سالها نكردهايم. بخشي از برنامه هاي فرهنگي درباره حجاب روان شناختي است و من در جايگاهي نيستم دراين باره نظر دهم. بايد اقدامات فرهنگي و آموزشي را بيشتر از قبل كنيم.
ديدگاه آقاي مطهري هم درباره حجاب همين گونه است؟

بله، دكتر هم معتقد است كه كم كاري بسياري در حوزه فرهنگي داشته‌ايم. اما به نظارت دولت اسلامی بر امور فرهنگی و وظیفه دولت در بخش امر به معروف و نهی از منکر اعتقاد دارد.

  آنطور كه به نظر مي‌رسد آقاي مطهري يكي از آن سياستمداران جدي است، آيا دكتر مطهري در خانه و در رابطه با فرزندان هم همين قدر جدي است؟
دكتر در خانه بسيار  شوخ طبع است و مزاح ميكند. نميگويم اصلاً جدي نيست، مسائل تربيتي فرزندان برايش مهم است اما در مجموع  آدم با اخلاق و شوخي است. يكي از جاذبههاي ما در خانه اين است كه همه دور هم جمع ميشويم و درباره مباحث سياسي و روزمره حرف ميزنيم و دكتر هم در اين بين با بچه‌ها بسيار شوخي مي‌كنند. علاوه بر اين بسيار خوش سفر هستند. گاهي اوقات هم خانوادههاي من و همسرم دوست دارند با دكتر سفر كنند.
معمولاً سفر كجاها مي‌رويد؟
خارج از كشور نيست؛ معمولاً شمال يا مشهد است.
خيلي اهل سفر هستيد؟
اگر دكتر  فرصت داشته باشد بله ميرويم.
معمولاً تنهايي هم به  سفر مي‌رويد؟
دو بار با دخترها به سفر رفته ام؛ اما آقاي مطهري دوست دارند كه با هم باشيم.
شما همسر يك نماينده مجلس هستيد آيا شده براي دوستانتان از آقاي مطهري كاري بخواهيد كه انجام دهد؟
اگر به كسي ظلمي شود و دكتر هم بداند كه ناحقي انجام شده كمك ميكند؛ در غير اين صورت به هيچ عنوان كاري انجام نميدهند. نظر دكتر  اين است كه  نماينده كارش اين نيست كه  به موارد جزئي بپردازد، قانون گذاري و نظارت بر اجراي قوانين در دستگاهها كار اصلي نماينده است و اين موضوع را مدام به ما گوشزد مي‌کند.

منبع: بهار نیوز

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر