دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 13 2024
کد خبر: 9347
تاریخ انتشار: 17 دی 1392 08:35


به گزارش راه مردم،  بابک زنجانی در زندان است و هنوز مقامات قضایی در مورد وضعیت او به اظهارنظر نپرداخته‌اند. اما یکشنبه بود که خبر رسید دستیار او هم بازداشت شده است؛ فردی به نام حسین شیرازی‌منش که ایرنا در مورد او نوشت: در ششمین روز سپری شده از بازداشت بابک زنجانی، حسین شیرازی‌منش دستیار نخست وی عصر یکشنبه در دفتر کار خود در تهران با حکم قضایی بازداشت شد. خبرگزاری دولت به نقل از انتخاب نوشت: حسین شیرازی‌منش که طی سال‌های اخیر به عنوان سخنگوی بابک زنجانی ظاهر شده بود در حالی بازداشت شد که به نظر می‌رسد این پرونده ابعاد گسترده‌تری یافته است. شیرازی‌منش که یک فعال اقتصادی در کیش بود و به کار کشاورزی در گلخانه می‌پرداخت به گفته خود در سال 1390 در حال ورشکستگی بود که با بابک زنجانی آشنا شد و زنجانی با پرداخت 43میلیارد تومان دیون پروژه تجار کیش که تحت مدیریت شیرازی‌منش قرار داشت وی را از بحران مالی رهایی می‌بخشد و از این پس شیرازی‌منش به‌عنوان یکی از اعضای اصلی کارتل اقتصادی بابک زنجانی به فعالیت می‌پردازد. شیرازی‌منش سال گذشته با پرداخت هفتگی چند میلیون تومان به یک شبکه تلویزیونی، هرهفته به مدت 3ساعت آنتن این شبکه را اجاره کرده و خود به عنوان مهمان یا مجری در برنامه‌های این شبکه به تبلیغ کارتل بابک زنجانی می‌پرداخت. شیرازی‌منش در سال 1388 به اتفاق حسن میرکاظمی مشهور به رعیت به عنوان عضو هیات مدیره پروژه تجار کیش انتخاب شده بود که بعد از بحران مالی این پروژه بابک زنجانی وارد شده و علاوه بر تملک پروژه از این دونفر بعنوان دستیاران خود استفاده می‌کند. اما باید گفت این بار هم بابک زنجانی تنها نمانده و دستیارش را در کنار خود دارد ولی در سلولی جدا. با حضور بابک زنجانی در اوین هر روز شاهد اخبار جدیدی در مورد اقدامات و تبادلات اقتصادی او هستیم و نام افرادی جدید به میان می‌آید که صحت و سقم آن بر عهده مراجع قضایی است اما این روزها از برخی مسئولان سابق اقتصادی کشور هم درباره بابک زنجانی سوال می‌شود که پاسخ‌های آنها هم به نوبه خود جالب است.


ارتباطی با بابک زنجانی نداشتیم


دیروز رئیس کل سابق بانک مرکزی با بیان اینکه اصلا ارتباطی با بابک زنجانی نداشتیم و او در دولت دهم بدهی نداشته است، گفت: بانک مسکن ورشکسته نیست فقط بیش از منابع خود تسهیلات داده است. محمود بهمنی در حاشیه‌ همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت در پاسخ به اینکه آیا بابک زنجانی در دوره‌ شما پولی واریز کرده است؟ اظهار کرد: ما اصلا ارتباطی با بابک زنجانی نداشتیم و نمی‌دانیم ارتباطش با کجا بوده است؟ وی افزود: ما که نمی‌توانیم به وزارت نفت چیزی را ابلاغ کنیم؛ هر کس خوب و بد را خودش تشخیص می‌دهد و تصمیم می‌گیرد. بهمنی در پاسخ به اینکه آیا در آن زمان پولی از سوی بابک زنجانی به حساب واریز شد یا خیر؟ گفت:‌ خیر؛ اصلا در آن زمان بابک زنجانی بدهی نداشت و در واقع از زمانی که صادرات نفت ایران تحریم شد پول را با استفاده از روش‌های دیگری به حساب واریز می‌کردند. رئیس کل سابق بانک مرکزی در پاسخ به این که‌ آیا این روش دریافت پول قانونی بوده است یا خیر؟ تصریح کرد: من اصلا در این زمینه وارد نشده‌ام و موضوع به ما ارتباط نداشت؛ وزارت نفت هر چه نفت می‌فروخت به حساب خزانه واریز می‌کرد و اگر نمی‌فروخت ما نمی‌توانستیم مدعی شویم و در این زمینه وارد نشده‌ام.


در کشور ما نظارت گریزی وجود دارد


رئیس پلیس کشور هم دیروز در دیدار با روسای پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی اظهاراتی کرد که اگر منظور او بابک زنجانی نبود اما به هر حال نزدیکی زیادی با اتفاقات این روزها داشت. سردار اسماعیل احمدی‌مقدم با اشاره به صحبت برخی دولتمردان در مورد اینکه جست‌وجو در حساب بانکی افراد غیرقانونی و تجاوز به حریم خصوصی است، گفت: اگر ما این کار را انجام ندهیم نمی‌دانیم چه پولی از کجا و به کجا واریز می‌شود. رئیس پلیس کشور در دیدار با رؤسای پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی افزود: باید بدانیم مفاسد اقتصادی حاصل بد کار کردن نهادهای اقتصادی است. وی ادامه داد: اقدام امنیت برای سرمایه‌گذاری بلندمدت و فراهم نبودن بسترهای مناسب به همراه ضعف دستگاه‌های اداری و اطلاعاتی و فساد در برخی دستگاه‌ها سبب می‌شود که برخی افراد به سمت رسیدن به سرمایه‌ کلان در زمان کوتاه و از طریق راه نامشروع سوق پیدا کنند. فرمانده نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: اکنون در کشور نگاهی وجود دارد که تصور می‌کند مبارزه با مفاسد اقتصادی به ضرر سرمایه‌گذاران خواهد بود و فکر می‌کنند برخورد با مفاسد برخورد با همه است که این درست نیست.‌ کسانی که فعالیت سالم اقتصادی دارند، کارهای کوتاه مدت با ریسک پایین انجام می‌دهند به تصور اینکه نمی‌توانند به اقتصاد کشور اعتماد کنند. متاسفانه در کشور ما نظارت گریزی وجود دارد و همه از نظارت فرار می‌کنند.


بررسی پرداخت بدهی بابک زنجانی به نفت


سخنگوی کمیسیون اصل90 مجلس هم با اشاره به جلسه شب شنبه این کمیسیون با معاونین و کارشناسان بانک مرکزی و وزارت نفت برای بررسی مستندات مربوط به پرداخت بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت گفت که هنوز نتیجه‌ای در این زمینه حاصل نشده است. مصطفی افضلی‌فرد اظهار کرد: قرار است کمیته مشترکی از کمیسیون انرژی و اصل 90 مجلس در همین زمینه تشکیل شود که بتوان بهتر و سریع‌تر به نتیجه مطلوب رسید، زیرا تلاش اصلی ما برگرداندن این پول است و باید برای ما مسجل شود که این پول به مجموعه وزارت نفت برگشته است. وی با بیان اینکه بابک زنجانی مدعی تسویه بدهی‌اش با وزارت نفت است، اظهار کرد: این ادعا اثبات نشده و با توجه به پیچیدگی‌های موجود، ما در حال بررسی این موضوع هستیم. افضلی‌فرد با اشاره به بازداشت بابک زنجانی و رسیدگی قضایی به پرونده او در قوه قضائیه خاطرنشان کرد: ساخت و ساز و سرمایه‌گذاری بابک زنجانی در شهرک غرب و پروژه‌ای که منجر به نشست زمین در آن منطقه بوده، ظاهرا از دلایل بازداشت وی است. در هرحال پرونده بابک زنجانی روند قضایی خود را طی می‌کند و کمیسیون اصل90 هم به وظیفه خود عمل خواهد کرد. البته پرونده دیگر بابک زنجانی در کمیسیون اصل90 در مورد بازگرداندن چک تضمینی 17 هزار میلیارد تومانی به تامین اجتماعی هم در ارتباط با واگذاری 17 شرکت که -ملغی شده بود- همچنان مفتوح است.


 منبع: شرق

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر