سرانجام پس از دو ماه گمانه زنی و تأیید و تکذیب، قیمت خودرو در کارخانه رسماً مجوز افزایش گرفت. بر این اساس، متوسط افزایش نرخ محصولات ایران خودرو و سایپا ۳۰ درصد اعلام شده البته برخی از محصولات بالای ۳۰ درصدی و برخی شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمتها هستند. گفتنی است، قیمتهای اعلامی، ارزش پایه کارخانه است و تعرفههای قانونی، شماره گذاری، بیمه و غیره به قیمت نهایی مصرف کننده اضافه خواهد شد. لازم به ذکر است، با شروع به کار دولت چهاردهم، ایران خودرو و سایپا در جلسهای با اعضای کمیسیون اقتصادی دولت، خواستار اصلاح قیمت خودرو شدند و ماحصل این جلسه نیز در قالب گزارشی تهیه و به دفتر محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور ارسال شد. آنطور که خبرگزاری مهر نوشته، عارف این درخواست را تأیید کرده است.
با مجوزی که دولت برای افزایش قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو داده است، قیمت مصرف کننده دناپلاس اتومات ۹۵۷ میلیون تومان، تارا اتومات ۹۱۴ میلیون تومان و شاهین پلاس اتومات ۸۷۴ میلیون تومان خواهد شد. بررسی جزئی تر افزایش قیمت ها حاکی است، کوییک گیربکس اتوماتیک (CVT) با رشد 35.2 درصدی بالاترین افزایش قیمت را در محصولات سایپا دریافت کرده به نحوی که قیمت این خودرو در کارخانه از 293 میلیون و 757 هزار تومان به 397 میلیون و 170 هزار تومان رسیده است. در محصولات ایران خودرو نیز دنا پلاس رینگ فولادی، دنا پلاس توربو اتوماتیک، سورن پلاس دوگانهسوز و دنا پلاس دستی شاهد افزایش قیمت 35 درصدی بوده است.
البته خودروی «ریرا» که در این برهه گران نشده، همچنان بهعنوان گرانترین سواری داخلی چیزی نزدیک یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون فروخته میشود.
قیمت دنا پلاس آپشنال بهحولوحوش ۹۵۶ میلیون میرسد و ساینا S دوگانهسوز که ارزانترین سواری داخلی بهحساب میآید کمی بیش از ۳۹۰ میلیون قیمت خواهد داشت.
قیمت جدید محصولات ایرانخودرودنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال گرانترین سواری ایرانخودرو در فهرست جدید است. قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال در کارخانه نزدیک ۵۸۹ میلیون تومان بود که حالا این عدد به حدود ۷۹۷ میلیون تومان تغییر میکند.
اضافهشدن هزینههای جانبی مثل مالیات بر ارزش افزوده، شمارهگذاری، بیمه شخص ثالث و سایر عوارض و پرداختهای قانونی، اما قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال در کارخانه را برای مصرفکننده به ۹۵۶ میلیون تومان میرساند.
ریرا، اما که در فهرست جدید محصولات ایرانخودرو بهچشم نمیخورد، فعلا افزایش قیمت ندارد. با این حال قیمت کارخانه ریرا بهشکل قطعی یک میلیارد و ۱۳۰ میلیون تومان است و از این حیث بالاتر از هر محصول دیگری لقب گرانترین سواری دخلی را یدک میکشد.
پژو ۲۰۷ با موتور TU۳ یعنی همان موتور قدیمی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ارزانترین سواری در فهرست محصولات ایرانخودرو بهحساب میآید.
قیمت پژو ۲۰۷ با موتور TU۳ در کارخانه با رشد تقریبا ۳۰ درصدی از حولوحوش ۳۷۹ به ۴۹۳ میلیون تومان تغییر کرده است. این عدد بهای کارخانه معرفی شده و پیشبینیها نشان میدهد قیمت جدید پژو ۲۰۷ با موتور TU۳ در کارخانه برای مصرفکننده به چیزی نزدیک ۵۹۱ میلیون تومان ارتقا پیدا کند.
قیمت جدید محصولات ایرانخودرو در کارخانه
|
خودرو
|
قیمت جدید
کارخانه
|
قیمت مصرفکننده
|
پژو ۲۰۷ با موتور TU۳
|
۴۹۳ میلیون
|
۵۹۱ میلیون
|
پژو ۲۰۷ دستی
|
۵۱۵ میلیون
|
۶۱۸ میلیون
|
پژو ۲۰۷ دستی سقفشیشهای
|
۵۶۶ میلیون
|
۶۷۹ میلیون
|
پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقففلزی
|
۶۴۸ میلیون
|
۷۷۷ میلیون
|
پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقفشیشهای
|
۶۷۰ میلیون
|
۸۰۴ میلیون
|
دنا پلاس
|
۶۰۵ میلیون
|
۷۲۶ میلیون
|
دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال
|
۷۹۷ میلیون
|
۹۵۶ میلیون
|
رانا پلاس
|
۵۰۸ میلیون
|
۶۰۹ میلیون
|
سورن پلاس دوگانهسوز شخصی
|
۵۵۷ میلیون
|
۶۶۸ میلیون
|
سورن پلاس XU۷p
|
۵۱۵ میلیون
|
۶۱۸ میلیون
|
تارا دستی V۱P
|
۶۵۳ میلیون
|
۷۸۳ میلیون
|
تارا اتوماتیک V۴
|
۷۶۱ میلیون
|
۹۱۳ میلیون
|
قیمت جدید محصولات سایپا نشان میدهد باید برای خرید ارزانترین خودرو ایرانی از کارخانه باید چیزی نزدیک ۳۹۲ میلیون تومان هزینه کرد.
قیمت ساینا S دوگانهسوز در کارخانه از ۲۴۲ به ۳۲۷ میلیون تومان تغییر کرده. اگر فرض کنیم، هزینههای جانبی ۲۰ درصد به بهای کارخانه محصولات سایپا اضافه کند، قیمت ساینا S دوگانهسوز به حولوحوش ۳۹۲ میلیون تومان میرسد و الباقی محصولات اقتصادی سایپا در دسته مدلهای بالای ۴۰۰ میلیون قرار میگیرد.
شاهین پلاس اتوماتیک در طرف مقابل گرانترین سواری داخلی سایپا تلقی میشود. قیمت شاهین پلاس اتوماتیک در کارخانه با احتساب هزینههای جانبی به چیزی نزدیک ۸۷۳ میلیون تومان میرسد.
اطلس G این وسط بهعنوان یکی از جدیدترین محصولات سایپا، از این به بعد با رقمی نزدیک ۵۰۰ میلیون تومان به خریداران تحویل داده میشود.