سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: 924
تاریخ انتشار: 15 تير 1392 08:05

در حالی قیمت‌گذاری در بازار خودرو و مشکلات دیگر باعث افزایش قیمت‌های مصرف‌کننده و ضرر تولیدکنندگان شده که وزیر صنعت، معدن و تجارت از شکست پروژه شورای رقابت و اطمینان از بازگشت قیمت‌گذاری به متولی پیشین خبر داده است.
سال گذشته بود که در شرایط نوسانات قیمت خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک مصوبه، قیمت‌گذاری جدید خود را اعلام کرد. مصوبه‌ای که سبب مخالفت بسیاری از افراد و رئیس‌جمهوری شد. بعد از آن هم رئیس دولت دهم در دستوری کار قیمت‌گذاری خودرو را به شورای رقابت سپرد. این شورا هم با وعده نظم دادن به بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها کار خود را آغاز کرد. اما نتیجه کار ادامه نوسان‌ها در بازار خودرو و بی‌ثباتی قیمت‌ها بود.
علاوه بر آنکه به مشکلات پیشین، اختلافات بین محدوده وظایف شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اعتراض‌های خودروسازان به مصوبات این شورا هم اضافه شد. تغییر متولی که دولت آن را یکباره اعلام کرد و اکنون مورد انتقاد وزیر صنعت قرار گرفته است.
مهدی غضنفری گفت: پروژه شورای رقابت شکست خورده است، من مطمئن هستم قیمت‌گذاری به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بازگردانده خواهد شد. غضنفری با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری در یکی از گفت‌وگوهای تلویزیونی خود که گفته بود کار را از وزارت صنعت‌، معدن و تجارت گرفته و به شورای رقابت واگذر می‌کنیم تا مشکل حل شود اظهار کرد: موضع تخصصی ما این بود که این کار مشکل‌گشا نیست و این وزارتخانه بهتر می‌تواند مساله را حل کند اما چون نظر دکتر احمدی‌نژاد اعلام شد، مجلس نیز تاکید داشت که شورای رقابت فشار می‌آورد کار را به ما بدهید، ما هم به احترام دوستان، قیمت‌گذاری را به شورای رقابت واگذار کردیم.

غضنفری ادامه داد: از همان موقع اعلام کردیم که به مساله خودرو اشتباه نگاه می‌کنیم. موضوع ما در مورد خودرو اصلا مساله قیمت‌گذاری نیست بلکه آن است که باید به خودروسازها برای تولید بیشتر کمک شود اما متاسفانه به این موارد توجه نشد. تیر ماه سال 91 با وجودی که تخصیص 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خودروسازها مصوب شد اما این مصوبه در شورای رقابت و شورای پول و اعتبار هر کدام جداگانه نصف شد. اما گویا مشکلات وزارت صنعت و معدن با شورای رقابت ابعاد دیگری دارد که هرگز مطرح نشده است.

وزیر دولت دهم هم با اشاره به این موضوع گفت: اینکه شورای رقابت چه میزان پول داد و چه آثار زیانباری برای خودروساز داشت را هیچ وقت نتوانستیم رسانه‌ای کنیم، چرا که باید ضد یک دستگاه دیگر سخن می‌گفتیم که دراین صورت به نظر می‌رسید با آن دستگاه رقابت داریم.

درخواست افزایش قیمت خودرو

اگرچه شورای رقابت با هدف کاهش قیمت خودرو وارد بازار شده بود اما خودروسازان با همین کاهش اندک خودرو هم با مشکل مواجه شده و اکنون دبیر انجمن خودروسازان ایران برای چندمین بار درخواست افزایش قیمت خودرو را به شورای رقابت ارائه داده است. چون به گفته احمد نعمت‌بخش با قیمت‌های فعلی تولید خودروهای پر تیراژ برای خودروسازان با ضرر و زیان همراه است.

علاوه بر آن زیان 4500 میلیارد تومانی سال گذشته نیز به خودروسازان پرداخت نشده است. اما هادی حسینی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با درخواست افزایش قیمت خودروسازان مخالفت کرد و گفت: به نظر می‌رسد هنوز قیمت خودرو قدری بالاست و در این شرایط افزایش قیمت به صلاح نیست.

حسینی در خصوص واکنش شورای رقابت به این درخواست خودروسازان گفت: به نظر من این اتفاق نمی‌افتد و شورای رقابت با این درخواست موافقت نمی‌کند زیرا قیمت خودرو متعادل است و حتی قیمت‌ها قدری بالاست.این در حالی است که در هفته گذشته دامنه محدودیت‌های بین‌المللی به صنعت خودروسازی هم رسید و خودروسازان از مشکلات تامین قطعات خودروهای داخلی سخن گفتند.

آرمان خالقی، عضو کارگروه حمایت از تولید کشور هم در این خصوص اعلام کرد: احتمالا خودروی پیکان به دلیل پایین بودن فناوری تولید، مجددا وارد صنعت خودروسازی می‌شود. اما دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران در پاسخ این خبر گفت:‌ تفکری که پیشنهاد تولید خودرویی چون پیکان برای مقابله با شرایط تحریم صنعت خودرو را مطرح می‌کند، تفکری برخلاف مصالح کلان کشور است.

ساسان قربانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: مطمئنا در تمام بخش‌های کشور از جمله صنعت خودرو، برنامه‌ها و استراتژی‌ها باید رو به جلو باشد، زیرا مردمی که خودروهای به روزتر با امکاناتی چون ایربگ و ABS را تجربه کرده‌اند، دیگر از خودروهایی چون پیکان استفاده نخواهند کرد. در این میان اما خودروسازان از آغاز فروش قطعی محصولات ایران خودرو با قیمت مصوب خبرداده‌اند.

مدیر بازاریابی و فروش ایران خودرو گفت‌‌‌‌: مشتریان می‌توانند خودروهای مورد نظر خود را به‌صورت قطعی خریداری کنند. عبداله بابایی تاکید کرد: شرکت ایران خودرو برای تثبیت بازار و اطمینان به مردم مبنی بر این که تحریم‌ها هیچ آسیبی به روند تولید و قیمت نخواهد زد‌، شرایطی فراهم کرده است تا مشتریان بتوانند هر محصولی را که می‌خواهند‌، به صورت قطعی از طریق سایت ایران خودرو خریداری کنند. با تمام تغییرات و اخبار، قیمت‌ها در بازار خودرو همچنان دچار نوسان است. آن طور که فارس گزارش داده، در حال حاضر هر دستگاه پژو 206 تیپ 5 به قیمت 5/37 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که کاهش قیمت 5/2 میلیون تومانی را طی روزهای اخیر نشان می‌دهد. همچنین هر دستگاه پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 به قیمت 5/38 میلیون تومان در بازار خریدو‌فروش می‌شود و هر دستگاه پژو 405 بنزینی با افت قیمت 300 هزار تومانی حدود 27 میلیون و 200 هزار تومان معامله می‌شود. قیمت پژو پارس سال نیز در بازار 35 میلیون تومان است که تغییری را نسبت به روزهای قبل نشان نمی‌دهد. در مورد تندر 90 مدل E1 ایران خودرو نیز می‌توان به افزایش 500 هزار تومانی قیمت این خودرو و عرضه آن به قیمت 5/32 میلیون تومان اشاره کرد. تندر 90 مدل E2 ایران خودرو نیز به قیمت 35 میلیون تومان به خریداران عرضه می‌شود که کاهش یک میلیون تومانی قیمت را طی روزهای اخیر نشان می‌دهد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر