سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 9187
تاریخ انتشار: 08 دی 1392 10:29


به گزارش راه مردم، تغییر قیمت‌های روز پنجشنبه به نسبت روزهای پیش از آن شدیدتر بود، به‌عنوان مثال قیمت دلار آمریکا 25تومان نسبت به روز پیش از آن و 50تومان نسبت به ابتدای هفته، بالا رفت. دلار پیش از آن، چندهفته‌ای بود که مسیر کاهش قیمتی را به‌تدریج و با ثبات مناسب می‌پیمود، اما چند روزی است که این روند معکوس‌شده است. عمده صرافان راسته بازار همچنان معتقدند که تغییری در نگاه کلی بازار رخ نداده و این امر صرفا به مساله عرضه‌وتقاضا مربوط می‌شود. ولی مساله‌ای که این استدلال را غیرمستند می‌کند، عدم‌تغییر میزان تقاضا در بازار است. مشاهدات نشان می‌دهد میزان تقاضا در بازار چشمگیر نیست؛ بنابراین دلیلی برای حرکت دلار به‌سمت سه‌هزارتومان وجود ندارد. البته در روز پنجشنبه افزایش قیمت، به دلار محدود نشد، قیمت یورو و پوند انگلیس نیز در این روز به مقدار قابل‌توجهی بالا رفت.


نرخ یورو در پایان هفته، نسبت به روز شنبه 40تومان و قیمت پوند 60تومان افزایش یافته بود. بسیاری از فعالان بازار ارز افزایش ناگهانی قیمت دلار را مربوط به پرونده فساد مالی ترکیه می‌دانند و معتقدند ناآرامی‌ها در این کشور، بر معاملات خیابان «استانبول» تهران تاثیر گذاشته است. این گروه از فعالان بازار معتقدند ناآرامی‌های سیاسی ترکیه در روزهای گذشته باعث کاهش قابل‌توجه قیمت «لیر» این کشور در مقابل دلار شده است به‌گونه‌ای که خبرهایی از قاچاق دلار از ایران به ترکیه برای فروش به گوش می‌رسد که البته کارشناسان با تردید با آن مواجه می‌شوند.


این نوسانات باعث بازگشت سفته‌بازی به بازار هم شده که مدتی بود به‌دلیل کاهشی‌بودن بازار ارز شاهد خروج سفته‌بازان از این بازار بودیم. روز شنبه دلار با قیمت دوهزارو995تومان روز کاری خود را آغاز کرد و برخلاف هفته‌های گذشته شاهد افزایش فروشندگان در بازار بودیم ولی در نهایت با قیمت تقریبی دوهزارو992تومان روز کاری خود را به پایان برد. عده‌ای از کارشناسان ارزی سفرهای تعطیلات سال نو میلادی را هم بر افزایش قیمت بازار ارز تاثیرگذار دانسته و اعلام کرده‌اند به احتمال زیاد در هفته‌های آینده شاهد بازگشت آرامش به بازار خواهیم بود.
به‌هرحال، می‌توان این نوسان را جدیدترین التهاب بازار ارز پس از روی‌کارآمدن دولت جدید دانست که پس از انتخاب رییس کل بانک مرکزی و تاکید ایشان بر حفظ ثبات در بازار شاهد آن هستیم. گرچه میزان این افزایش تا حدی نبوده که از آن بتوان به‌عنوان جهش قیمت نام برد. بسیاری از کارشناسان این نوسانات را غیرسیاسی و اقتصادی اعلام کرده و نقش بانک مرکزی را برای کنترل یا دامن‌زدن به آن کمرنگ قلمداد می‌کنند. همچنین به‌دلیل اینکه قیمت طلا در ایران وابسته به بهای جهانی است و ارز مرجع طلا؛ دلار است افزایش قیمت دلار باعث افزایش قیمت سکه و طلا در بازار هم شده است. میثم رادپور، کارشناس ارزی اما نگاه متفاوتی در مورد افزایش قیمت دلار دارد.


او با یک سوال اساسی گفت‌وگو با «شرق» را آغاز می‌کند: «با توجه به افزایش قیمت‌ها و تورم موجود در جامعه چرا نباید قیمت دلار افزایش یابد؟» او در ادامه با اشاره به کاهش کاذب قیمت دلار در ماه‌های گذشته می‌افزاید: «در ماه‌های گذشته و پس از توافق «ژنو» بازار به‌دلیل خوش‌بینی از آینده و انتظارهای به‌وجود آمده قیمت را کاهش داد ولی به‌دلیل غیراقتصادی‌بودن این کاهش، بازار همچنان پتانسیل افزایش قیمت را با هر بهانه و خبری داشت و تمایل دولت به بالانگاه‌داشتن قیمت دلار به‌دلیل کسب درآمد و جبران کسری بودجه باعث می‌شد که با هر اتفاقی شاهد بازگشت قیمت دلار به نزدیک سه‌هزارتومان باشیم زیرا بازار هم این قیمت را باور کرده و قبول دارد.»


رادپور در مورد آینده بازار ارز هم اظهار کرد: «بازار همچنان به‌دنبال محرک‌های دیگر برای افزایش قیمت است و به احتمال زیاد تا پایان سال شاهد افزایش قیمت باشیم.» او همچنین بالارفتن صدتومانی دلار را نشانه «نوسان جدی در بازار ارز» محسوب نمی‌کند.


این کارشناس ارزی در مورد شایعه انتقال دلار از ایران به ترکیه توسط مردم برای فروش در پی کاهش ارز «لیر» می‌گوید: «این شایعه به دو دلیل غیرعلمی است، اول اینکه اگر هم چنین اتفاقی می‌افتاد سریعا از طرف نهادهای مسوول دو کشور جلو این اقدام گرفته می‌شد زیرا به ضرر اقتصاد هر دو کشور است و دلیل دوم، غیراقتصادی‌بودن این اقدام است زیرا به‌دلیل بالاتربودن قیمت «لیر» از «ریال» حتی اگر برای کارمزد فروش هم دلار از ایران برای فروش به ترکیه برود باز هم نسبت به برابری «ریال» به دلیل کاهش ارزش غیراقتصادی است چون در نهایت باید این «لیر»ها به ریال تبدیل شود و اگر ارزش لیر در برابر «ریال» کاهش یافته پس دلیلی ندارد ایرانیان، دلار را به ترکیه برده و تبدیل به «لیر» کنند تا سپس با تبدیل آن به«ریال» سود ببرند.»


برچسب ها: دلار
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
بازدید از صفحه اول
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر