يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 19 2024
کد خبر: 9164
تاریخ انتشار: 07 دی 1392 10:11




قبل از انتخابات 92 به آیت‌الله هاشمی پیغام دادند اگر انصراف ندهید، ردصلاحیت می‌شوید، این پیغام را دو نفر آوردند. اول آقای روحانی که در منزل آقای هاشمی این پیغام را از سوی شورای نگهبان آورد و صبح روز بعد هم آقای علی لاریجانی مجددا همین پیغام را گفت. آقای هاشمی هم در پاسخ به هر دو گفتند من با مردم شوخی و دوگانگی ندارم، آقایان هم بروند هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند!

رئیس دفتر آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه امروزهم باورعمومی مشابه زمان حضور ایشان در صحنه انتخابات 92 براین است که سفر آیت الله هاشمی به عربستان می تواند مشکلات گشای بحرانهای منطقه ای و روابط دو جانبه دو کشور باشد، تاکید کرد: عربستان منتظر تعیین زمان سفر آیت الله هاشمی است ولی ایشان ملاحضاتی داخلی دارند.


به گزارش راه مردم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، گزیده مصاحبه محمد هاشمی بدین شرح است:

با توجه به احترامی که سعودی ها و شیوخ عرب از گذشته تا به امروز برای آقای هاشمی قائل هستند، باور عمومی براین است که آیت الله هاشمی و ملک عبدالله می‌توانند مشکلات منطقه ای و روابط دو جانبه را حل کنند که البته این موضوع مشروط به شرایطی است.

دعوت عربستان از آیت الله هاشمی مسبوق به سابقه است و در سه سال گذشته چندین بار از ایشان برای سفر به ریاض دعوت شده است و امروز هم پیغام می‌دهند که آقای هاشمی زمانی را برای سفرشان مشخص کنند.

در پیام های مقامات اکثر کشورهای منطقه و یا حتی سفر به ایران و ملاقات با آیت الله هاشمی از جمله ملاقات اخیر نبیه بری ، رییس مجلس لبنان ، بر این اعتقادند که با توجه به شرایط منقطه مذاکرات آقای هاشمی در رسیدن به توافقات می‌تواند موثر باشد، بنابراین در صورتی که شرایط مناسب پیش آید سفر ایشان عملی خواهد شد.

آیت الله هاشمی برای انجام این سفر ملاحظاتی دارند؛چرا که ایشان در شرایط فعلی قدرت اجرایی ندارند در صورت مذاکره با ملک عبدالله و اتخاذ تصمیمات در رابطه با اجرایی شدن آن ضمانت اجرایی وجود ندارد.

در دنیای آزاد، دموکراسی و مردم سالاری که مردم امکان انتخاب آزاد داشته باشند در طول یک دوره عملکرد و رفتار دولتمردان یا نمایندگان مجلس را می‌سنجند و بر اساس آن در مورد انتخابات آینده تصمیم می‌گیرند.

در 24 خرداد سال 92 در ایران مردم از عملکرد دولت‌های نهم و دهم راضی نبودند و مجموعه شرایط مردم را بر این داشت که گزینه دیگری را انتخاب کنند که جنس متفاوتی از دولت حاکم دارد.

در جریان درخواست‌های مردم از آیت‌الله هاشمی شاهد بودم گروه‌ها و طیف‌های مختلفی از جمله دانشگاهیان، حوزویان، تولیدگران، مردم عادی و ... که از وضع موجود ناراضی بودند ، از آقای هاشمی می‌خواستند مستقیم در انتخابات شرکت کنند، اما ایشان با توجه به ملاحظاتی که داشتند در پاسخ به درخواست‌های مختلف قولی را برای شرکت خودشان در انتخابات نمی‌دادند.

سه روز مانده به پایان ثبت‌نام کاندیداها، نوع ادبیات مردم در مراجعه و درخواست از آیت‌الله هاشمی متفاوت شد. یعنی اگر روزهای اول درخواست حضور ایشان را داشتند و از وضع موجود شکایت می‌کردند در سه روز آخر عده‌ای می‌گفتند فردی مثل شما که عناوینی چون پدر انقلاب، شناسنامه انقلاب و یار امام را دارد اگر مسئولیت نمی‌پذیرد و نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت است تکلیف مردم روشن خواهد بود و عده‌ای دیگر می‌گفتند آن دنیا دامن شما را می‌گیریم، بنابراین ادبیات مردم طلبکارانه شده بود و درخواست جدی داشتند.

جدی شدن درخواست‌های مردم از آیت‌الله هاشمی رفسنجانی باعث شد تا ایشان اعلام کردند که با مقام معظم رهبری تماس می‌گیرم و اگر رهبری با حضورم موافقت کنند به انتخابات می‌آیم و اگر به صراحت مخالفت کنند نمی‌آیم و اگر مساله را به خودم واگذار کنند، باز هم می‌آیم، پس آقای هاشمی اعلام کردند در صورتی که رهبری با حضورشان در انتخابات مخالفتی نداشته باشند، در انتخابات حاضر می‌شوند. در این تماس رهبری با حضور آقای هاشمی مخالفتی نداشتند و این مساله را به خودشان واگذار کردند، پس آقای هاشمی تصمیم گرفتند و در آخرین لحظات ثبت‌نام انتخابات برای ثبت‌نام به وزارت کشور مراجعه کردند که در آن زمان اقبال مردم را هم مشاهده کردیم.

عده‌ای از ثبت‌نام آقای هاشمی شکایت می‌کردند و از طرف دیگر دوستان ما در جبهه اصلاحات از جمله آقایان روحانی و عارف پیشنهاد انصراف دادند اما آقای هاشمی از آنها خواستند که در صحنه باقی بمانند.

در همان ایام  برخی پیغام‌ها خطاب به آیت‌الله هاشمی رسید مبنی بر این‌که اگر از شرکت در انتخابات انصراف ندهید، ردصلاحیت می‌شوید،  این پیغام را دو نفر برای آقای هاشمی آوردند اول آقای روحانی که در منزل آقای هاشمی این پیغام را از سوی شورای نگهبان به ایشان اعلام کرد و صبح روز بعد آقای دکتر علی لاریجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام همین پیغام را به آقای هاشمی منتقل کردند که ایشان در پاسخ به هر دو گفتند من با مردم شوخی و دوگانگی ندارم، بنابراین هر تصمیمی که می‌خواهند بگیرند و حتی اگر رد صلاحیت شوم شکایت و اعتراض هم نمی‌کنم.

اعلام نظر شورای نگهبان مبنی بر ردصلاحیت آیت‌الله هاشمی در انتخابات 24 خرداد 92 نقطه جوشی بود که مردم را حسابی عصبانی کرد و این سوال پیش آمد که اگر شخصیتی مثل آقای هاشمی با سابقه انقلابی و همراهی با امام (ره) صلاحیت ندارند، پس چه کسی در این مملکت صلاحیت ریاست‌جمهوری را دارد؟

در این مرحله بود که مردم از نقاط مختلف کشور تماس می‌گرفتند و از آقای هاشمی می‌خواستند که اگر روی کاندیدای خاصی نظری دارند اعلام کنند چون معمولا در شایعات مختلف نظراتی از قول آقای هاشمی مطرح می‌شد.

آیت‌الله هاشمی پس از بررسی شرایط و برنامه کاندیداها به این جمع‌بندی رسیدند که از جناب آقای دکتر روحانی حمایت مستقیم کنند و حدودا دو روز مانده به پایان تبلیغات حمایت خود را علنی کردند، بنابراین آرای دکتر روحانی در نقاط مختلف کشور از جمله شهرها و روستاها بالا رفت و مردم حماسه 24 خرداد را خلق کردند و دکتر روحانی با رای بالایی در برابر کاندیداهای دیگر در مرحله اول انتخاب شدند و به ریاست‌جمهوری راه یافتند.

 
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر