از زمان امضای موافقتنامه تجاری دو جانبه با ایالات متحده و عضویت در سازمان تجارت جهانی در سال 2007، ویتنام، پس از چین، به بزرگترین تأمینکننده پوشاک و کفش برای ایالات متحده تبدیل شده است. پیشبینی میشود که صادرات این کشور به آسیا، به جز ژاپن، سالیانه بیش از 15 درصد تا سال 2020 افزایش یابد. طی همین مدت انتظار میرود که رشد صادرات به اروپا، به جز روسیه، از سال 2013 تا 2020 سالیانه بطور متوسط 10 درصد باشد.
Jasmine Lau، رئیس بانک تجاری ویتنام اعلام کرد که صادرات این کشور تا حد زیادی مربوط به پوشاک، منسوجات و محصولات چوبی و غیره است. صنایع مذکور، بخشهای اصلی هستند که اقتصادهای پیشرفته تمایل دارند محصولات آنها را در حجم بالا وارد نمایند.
همزمان با رشد قابل توجه صادرات، واردات به ویتنام نیز افزایش خواهد یافت که هم شامل کالاهای سرمایهای برای توسعه زیرساختها و هم کالاهای مصرفی برای تأمین نیاز بازار رو به رشد خود میباشد.
طرح توسعه موافقتنامه تجارت آزاد بین کشورهای آسهآن تا سال 2015 به منظور صفر شدن تعرفه واردات کلیه کالاها، عامل دیگری است که منجر به توسعه تجارت ویتنام با دیگر کشورهای منطقه در میان مدت خواهد شد. به علاوه، سطح دستمزد در ویتنام عامل دیگری است که هزینه تولید در بخشهایی همچون تولید پوشاک، منسوجات و محصولات چوبی و غیره را نسبت به سایر کشورها کاهش داده و موجب رشد سریع صنایع مذکور در این کشور خواهد شد.