سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 913
تاریخ انتشار: 14 تير 1392 23:51
واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران به تحولات اخیر در مصر، بازتاب دیدگاه های یک نماینده مجلس درباره علل سقوط محمد مرسی، برنامه آمریکا برای توسعه بیشتر حضور خود در منطقه خلیج فارس و گمانه ها درباره از دستور کار خارج شدن پروژه خط لوله گاز ایران به پاکستان، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، واکنش ها در ایران به وقایع اخیر در مصر و برکناری رئیس جمهور این کشور توسط ارتش، از جمله مسائلی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «رویترز» می نویسد ایران روز پنج شنبه واکنشی احتیاط آمیز را به وقایع اخیر مصر نشان داده و ضمن تقاضای برآورده شدن درخواست های مشروع مردم، نسبت به فرصت طلبی خارجی ها و دشمنان هشدار داده است. این خبرگزاری به نقل از عباس عراقچی، سخنگوی وزارت خارجه ایران می نویسد: «یقیناً ملت مقاوم مصر، در شرایط دشوار پیش رو، از استقلال و عزت خود در مقابل فرصت طلبی خارجی و دشمنان محافظت خواهد کرد». رویترز اشاره می کند ایران در سال 2011 از سقوط دولت حسنی مبارک در مصر استقبال کرده بود.


در مطلبی دیگر در این رابطه، روزنامه «واشنگتن پست» اظهارات علاءالدین بروجردی، رئیس کمیته سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی را درباره تحولات اخیر مصر بازتاب داده است. این روزنامه می نویسد از دید بروجردی، علت سقوط مرسی، ناتوانی وی در اعمال نفوذ بر ارتش مصر بوده است. به گفته وی، محمد مرسی با عدم اعمال نفوذ قوی تر بر سرویس های امنیتی و اطلاعاتی مصر پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور این کشور، مرتکب یک اشتباه تاکتیکی شد. وی همچنین ناتوانی مرسی در سازماندهی مجدد ارتش قدرتمند مصر و دیگر نهادهای امنیتی این کشور را یک اشتباه دانسته است. بروجردی گفته: «نخستین اشتباه اخوان المسلمین این بود که فکر می کردند قادرند تنها با برانداختن حسنی مبارک، انقلاب را به سرانجام برسانند».


در میان دیگر مطالب، روزنامه «تایمز اسرائیل» از افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس خبر داده است. به نوشته این روزنامه، نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده سه قایق گشت زنی ساحلی متعلق به این کشور، به تازگی به ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین پیوسته اند تا توانایی عملیات های واکنش سریع این کشور را در منطقه افزایش دهند. بر اساس اعلام نیروی دریایی آمریکا، با الحاق این سه قایق، مجموع قایق های گشتی آمریکا در منطقه به هشت عدد رسیده و قرار است تا اوایل سال آینده، دو قایق دیگر نیز به آن ها اضافه شود. تایمز اسرائیل اشاره می کند که در ماه مه سال جاری نیز نیروی دریای آمریکا یک عملیات مین روبی را در منطقه خلیج فارس به مرحله اجرا گذاشت.


در نهایت، در مطلبی اقتصادی، سایت خبری «پنینسولا» قطر از احتمال کنار رفتن پروژه ساخت خط لوله گاز ایران به پاکستان از دستور کار دولت جدید اسلام آباد خبر داده است. به نوشته این سایت، دولت جدید پاکستان، از بودجه ذخیره ای که به منظور توسعه زیرساخت های گازی این کشور در نظر گرفته شده بود، برای از میان برداشتن کسری بودجه این کشور استفاده کرده و به این ترتیب، عملاً پروژه خط لوله گاز از ایران را کنار گذاشته است. این سایت اشاره می کند که دولت قبلی پاکستان، تصمیم داشت از این ذخیره برای تأمین هزینه یک میلیارد دلاری ساخت خط لوله استفاده کند، اما دولت جدید رویه ای متفاوت را در این زمینه در پیش گرفته است.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر