جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 17 2024
کد خبر: 9031
تاریخ انتشار: 03 دی 1392 20:10

به گزارش راه مردم، يكی ازدغدغه‌های دائمی فروشندگان و خصوصاً خريداران هنگام انجام معاملات بين المللی و خريد كالا، عدم اطمينان به طرف مقابل و ترديد در انجام تعهدات تقبل شده از طرف وی می‌باشد.


در اين راستا، يكی از ابزارهايی كه می‌تواند مورد توجه قرار گيرد و با استفاده از آن مسئوليت‌های فروشنده قبل از حمل كالا و دريافت پول مورد بررسی و كنترل قرار داده شود، بهره‌گيری از خدمات  بازرسی می‌باشد كه با اعمال نظارت، كنترل كمی و كيفی كالای خريداری شده، موجب كاهش اختلافات آتی فيمابين خريدار و فروشنده می‌گردد. در واقع، برای جلوگيری و رفع مشكلات، از مدت‌ها قبل سعی گرديده است كه با استفاده از مكانيزم‌های خاص موجبات ايجاد اختلاف بين خريدار و فروشنده به حداقل ممكن كاهش يابد و در اين رابطه موضوع بازرسی كالا در مبدا و قبل از حمل، به عنوان يكی از ابزارهای مهم در جهت كاهش و يا رفع اختلاف بين متعاملين مطرح بوده است. با انجام خدمات بازرسی قبل از حمل، خريدار می‌تواند با پيش‌بينی‌های لازم و انتخاب يك شركت بازرسی كننده امين و معتمد، شرايطی را فراهم آورد كه اولاً مشکلی ايجاد نگردد، ثانياً‌ در صورت بروز مشكل مدارك و شواهد كافی دال بر چگونگی شرايط كالا قبل از حمل در اختيار داشته باشد. امروزه، شركت‌های بازرسی كالا يكي از اجزا مهم تجارت جهانی می‌باشند كه از وجود آنها براي كنترل كميت، كيفيت و بسته بندی كالا و جلوگيری از ورود و صدور كالای نامرغوب استفاده می‌گردد.


در این گزارش ضمن پرداختن به مقوله ارزیابی انطباق ، عنوان مهم بازرسی ، صدور گواهیهای مربوطه و چگونگی تسهیل و تسریع در بازرسی کالاهای وارداتی بالاخص اقلام اساسی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. 


مترولوژی، استاندارد سازی و ارزیابی انطباق ، برای بهینه سازی تولیدات ، سلامت ، حمایت از مشتری، محیط زیست ، امنیت و کیفیت توسط دولتها و سازمانها به کار گرفته می شوند. اجرای صحیح این سه محور موجب حمایت از توسعه پایدار رفاه اجتماعی و تسهیل تجارت خواهد شد.


به گزارش راه مردم، بازرسی كالا گرچه در سطح بين المللي داراي سابقة تاريخی بيش از يكصد سال می باشد، اما در ايران تا قبل از انقلاب اسلامی به جز در مواردی خاص، توسط خريداران كالا مورد استفاده قرار نمی‌گرفت. موضوع بازرسی كالا به ويژه در زمينه كالای وارداتی به كشور در سال‌های پس از انقلاب، به سبب ضرورت كنترل خروج ارز از كشور و حصول اطمينان از دريافت كالای خريداری شده مطابق با استاندارد و شرايط مندرج در مدارك خريد اهميت يافت، و در مقررات مربوط به خريدهای خارجی و واردات كالا به صورت الزامی درآمد. در سال 1359، بانك مركزی جمهوری اسلامی ايران، اولين بخشنامه خود را در مورد ضرورت درج بازرسی كالا در اعتبارات اسنادی خريدهای خارجی، با توجه به برخي سو استفاده‌های به عمل آمده توسط دلالان فروش كالا و پاره‌ای از گزارش‌های دريافتی در ارتباط با مغايرت مشخصات كالای حمل شده با كالای سفارش شده، صادر نمود. همزمان، بانك مذكور با تشكيل كميته‌ای بنام "كميته سورويانس" اقدام به بررسی و ارزيابی مؤسسات و شركت‌های بازرسی بين‌المللی نمود.


با تصویب قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد در سال ۱۳۷۱و واگذاری امور بازرسی به شرکت های بازرسی ، فاز جدیدی در عملیات بازرسی در کشورمان ایجاد گردید و این تحول قانونی زمینه استفاده از خدمات متنوع شرکت های بازرسی برای اجرای وظایف قانونی مؤسسه استاندارد مبنی بر کنترل کیفی کالاهای صادراتی و نیز کالاهای وارداتی مهیا نمود. براساس خط مشي موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران (براساس وظايف قانوني) كيفيت ورود كالاي وارداتي به كشور و بعضاً صادراتي مي‌بايستي براساس معيارهاي مدون كه همان استانداردهاي ملي و بين‌المللي است ارزيابي و در صورت صحت امر مجوزهاي لازم صادر مي‌گردد. انجام اين عمل (ارزيابي كيفيت كالا) بخش عمده‌اي از آن به بخش خصوصي يعني شركتهاي بازرسي بين‌المللي و همچنين داخل كشور واگذار گرديده است كه براساس ضوابط تعيين شده عمليات بازرسي قبل از حمل كالا را در جهت صادرات و يا واردات كالا اعمال مي‌نمايد.


با ارائه گواهی انطباق کالای صادره توسط شرکت  های بازرسی به ادارات استاندارد مستقر در گمرکات و مبادی ورودی کشور،کالاهای مشمول استاندارد اجباری به سهولت از گمرک ترخیص خواهد گردید.


* بازرسی


پس از مذاكره بين خريدار و فروشنده، امضاء قرارداد تجاري، بازگشائي اعتبار اسنادي (LETTER OF CREDIT / LC) موسسه بازرسي‌اي جهت بازرسي كالا قبل از حمل خصوصاً در انطباق كالا برمبناي مشخصات ذكر شده در پروفرما و يا اعتبار اسنادي از سوي خريدار انتخاب مي‌گردد.


موسسه بازرسي با دريافت اطلاعات مربوط به كالا از طريق اعتبار اسنادي و پروفرما و هرگونه اطلاعات تكميلي در مورد درخواست دامنه بازرسي از سوي كارفرما با برقراري تماس با فروشنده، زمان و مكان بازرسي كالا را هماهنگ مي‌نمايد. بديهي است چنانكه ضرورت ايجاب نمايدكه نمونه‌هايي از كالا مورد آزمون قرارد گيرد. نماينده بازرسي به محل انبار كالاي آماده ارسال مراجعه و با انجام نمونه برداري و ارسال آن به آزمايشگاه ذيربط در راستاي تائيد مشخصه كالا برابر ضوابط قرارداد خريد اقدام خواهد نمود.


* مراحل كار بازرسي:


۱- بازرسي طبق سفارش مشتري مي‌تواند در محل توليد، بسته‌بندي، انبار فروشنده گمرك يا بندر مبدأ، گمرك يا بندر مقصد و يا محل نصب ماشين‌آلات باشد.


۲- محل و زمان بازرسي چنانكه در قرارداد خريد/ اعتبار اسنادي به طور شفاف و روشن درج نگرديده باشد بازرسي در مبدأ انجام مي‌گردد و مقطع زماني آن قبل از شروع حمل و صدور بارنامه يا تحويل كالا به متصدي حمل مي‌باشد.


۳-حدود بازرسي بايد به نحو روشن و شفاف و در قرارداد خريد و متن اعتبار اسنادي و ثبت سفارش درج گردد.


۴-حدود بازرسي بايد قابل اجراء و مورد توافق خريدار و فروشنده باشد و مي‌تواند شامل يك يا تعدادي از موارد زير باشد.


(الف)- بازرسي ظاهري و فيزيكي از مجموعه كالا، تجهيزات، تاسيسات


(ب)- نمونه‌برداري. آزمون از محصول نهائي


(ج)- نظارت بر انجام بازرسي، نمونه‌برداري، آزمون كنترل كيفيت توسط توليدكننده و يا فروشنده


  (د)- بررسي مدارك در مورد مواد اوليه و آزمون‌هاي انجام شده توسط توليدكننده و فروشنده و آزمون‌هاي آزمايشگاه اكروديته و يا موسسات شخص ثالث معتبر در مراحل توليد و تكميل محصول


(هـ)- نظارت بر فرآيند توليد از بازرسي مواد خام تا آزمون محصول نهائي، بررسي صلاحيت توليد كننده يا عرضه‌كننده در جهت تائيد كيفيت موضوع بازرسي به دو طريق زير:


  (۱) بازديد و بررسي از تاسيسات، تجهيزات، سيستم كنترل كيفيت فرآيند و نحوه توليد.


(۲) بررسي گواهي‌نامه تضمين كيفيت توليدكننده يا عرضه‌كننده مثل گواهي كيفيت محصول، گواهي سيستم كيفيت مديريت و  غيره.


*قرارداد بازرسي:


« موضوع بازرسي » به سندي اطلاق مي شود كه بين مشتري و سازمان بازرسي كننده در خصوص موضوع بازرسی منعقد ميشود و در آن محورهاي ذيل بايد مشخص شده باشد:


كالاي مورد بازرسي (از جهت مشخصات ظاهري، فهرست كالا (Paking list)نام سازنده، سال ساخت، نو يا دست دوم بودن كالا، سري ساخت، مارك، برند، نوع كالا، ارزش كالا و ...)


• كميت (شامل مقدار، تعداد، حجم و ... به تفكيك فهرست كالا)


• بسته بندي و نشانه گذاري (نحوه، نوع و كيفيت آن)


• كيفيت كالا (شامل مشخصات فني يا استاندارد مورد نظر كه در قرار داد درج ميشود)


• زمان و محل بازرسي (در محل توليد يا محل نگهداري و استقرار كالا)


• دفعات بازرسي


حدود و دامنه بازرسي هاي كالاهاي مشمول مقررات استاندارد اجباري (گواهي COI):


مطابق ضوابط موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران


• روش بازرسي و ارزيابي انطباق اعم از :


« بازرسي چشمي و فيزيكي همراه با ارزيابي مستندات » يا « بازرسي چشمي و فيزيكي »


و يا « بازرسي چشمي و فيزيكي همراه با نمونه برداری وآزمون » ویا .....مشخص گردد.


• گزارشات و گواهي نامه هاي مورد نظر طرفين


• نوع تسهيلات و تعهدات مورد نظر طرفين


• كارمزد بازرسي و نحوه پرداخت آن


حدود و دامنه بازرسي هاي اختياري (گواهي  PSI) كه مي تواند شامل يك يا چند مورد ازموارد ذيل باشد:


بازرسي ظاهري و فيزيكي كالا، ارزيابي و تاييد مستندات سازنده كالا، ارزيابي و تاييد مستندات كالا


توسط شخص ثالت نمونه برداري و و آزمون كالا در آزمايشگاه سازنده (Witness) ، نمونه برداري وآزمون كالا در آزمايشگاه مستقل و اكروديته، آزمون ارزيابي عملكرد كالا حين كار، بازرسي حين ساخت جهت تاييد كميت، كيفيت و بسته بندي كالا و ...


رعايت موارد ذيل در پذيرش تقاضا، بازرسي قبل از حمل و صدور گواهي بازرسي الزامي است:


• موضوع بازرسي بايد منطبق با زمينه سازمان بازرسي كننده و مجاز « تاييد صلاحيت » شمرده شده باشد.


• فهرست كالا (Packing List) و ساير مستندات لازم بايد ضميمه «قرارداد بازرسي»سازمان بازرسي كننده « گواهي بازرسي »را پس از صدور بارنامه و انجام بازرسي مطابق  قرارداد و در صورت اطمينان از انطباق كالا و تاييد مستندات و ... صادر نمايد.


• سازمان بازرسي كننده، بدون داشتن « قرارداد بازرسي »و« شفاف شدن محدود بازرسي » و ... از پذيرش انجام بازرسي و صدور گواهينامه اجتناب نمايد.


• حسب ضرورت، بازرسي كالا حين بارگيري و تحويل به شركت حمل و نقل و اطمينان ازحمل كالاي بازرسي شده به ايران و تاييد شرايط مناسب حمل و نقل.


• وارد كننده و شركت بازرسي حق ندارد، دامنه بازرسي را مغاير با ضوابط بازرسي مورد نظرموسسه استاندارد (در خصوص كالاهاي مشمول مقررات استاندارد اجباري و مصوبه هيات محترم وزيران) تعيين و يا تغيير دهند.


« سازمان بازرسي كننده » موظف است در بازرسي قبل از حمل، الزامات ملي جمهوري اسلامي ايران بويژه ضوابط بانك مركزي، الزامات سازمان هاي دولتي و ضوابط موسسه استاندارد را رعايت نمايد . و در خصوص كالاهاي مشمول مقررات استاندارد اجباري و مصوبه هيات محترم وزيران مطابق ضوابط مربوطه گواهي COI صادر نمايد.


• در مورد بازرسي كالاهاي مشمول مقررات استاندارد اجباري، مصوبه هيئت محترم وزيران وبازرسي ساير كالاهايي كه توسط شعب بانك ها الزام مي شود، هر گونه شرط ضمن عقد مغاير با ضوابط موسسه و الزامات حقوقي و ملي، مورد پذيرش نخواهد بود.


• سازمان بازرسي كننده با توجه به« محدوده بازرسي »   مندرج در قرارداد بازرسي، در مقابل ذينفعان و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مسئول و پاسخگو خواهد بود.


*گواهی بازرسی


گواهی بازرسی یا گواهی سوریانس ( بازرسی کالا) سندی است که توسط یکی از شرکت های بازرسی کننده بین المللی صادرمی شود. دربازرگانی بین المللی که طرفین داد و ستد ساکن کشورهای مختلف می باشند ودر اکثرمعملات کالا نیز از کشور ثالثی بارگیری و حمل می شود، قاعدتاً خریدار قبل از وصول کالا نمی تواند از انطباق مشخصات کمی و کیفی و سایرخصوصیات کالا با قرارداد فروش اطمینان حاصل نماید. بنابراین پس ازجنگ جهانی دوم برای پاسخگویی به این نیاز تجارت جهانی و برطرف کردن این نقیصه و کمک به رشد تجارت بین المللی و دادن اطمینان بیشتر به طرفین دادوستد به ویژه وارد کنندگان، شرکت های بازرسی کننده بین المللی پا به عرصه تجارت جهانی گذاشتند ودرکنار فورواردرها، بانک ها، شرکت های بیمه و شرکتهای حمل و نقل جاگرفتند و به عنوان چشم و گوش و امین و به عبارتی بازوی فنی وارد کنندگان کالا معرفی گردیدند.


*گواهی های بازرسی انواع متعددی دارند:




  1. 1.    گواهینامه بازرسی که نشان دهنده انطباق کالا با سفارش با انجام ارزیابی و قضاوت و همچنین ارزیابی برگه نتایج آزمون می باشد.

  2. 2.      بازرسی قبل ازحمل

  3. 3.     گواهی تأیید قیمت (این سند به معنی تأیید قیمت کالا توسط شرکت بازرسی معتبراست.)

  4. 4.      گواهی کیفیت و کمیت و بسته بندی

  5. 5.    تأییدیه انطباق (سندی است که براساس آن یکی از شرکت های بازرسی یا مسئول کنترل کیفیت واحد تولیدی و یا مدیرعامل واحد تولیدی اظهارنامه عرضه کننده کالا را تأییدمی کند.)

  6. 6.      و........  .

  7. 7.   برخی اسناد و فرم ها نیز وجود دارد که استاندارد بودن کالا توسط عرضه کننده و یا تولید کننده به موجب آن تأیید می شود و ممکن است با نظرخریداربه تأیید شرکت های بازرسی نیز برسد وحست مورد از طرف سازمان استاندارد از وارد کننده یاصاحب کالا درخواست شود.


1-اظهارنامه عرضه کننده(SD): که به موجب آن فروشنده یا عرضه کننده رسما گواهی می کند که کالا با استاندارد یا الزامات اساسی انطباق دارد.


2-اظهارنامه تولید کننده(MD): که به موجب آن تولید کننده رسما گواهی میکند که کالا با استاندارد یا الزامات اساسی انطباق دارد.


3-برگه نتایج آزمون


*بازرسی قبل از حمل PRE  SHIPMENT  INSPECTION   یا :PSI


امر كنترل و نظارت و تائيد تبيني بر صحت كالاي سفارش داده شده از سوي مشتري براساس قرارداد خريد را بازرسي قبل از حمل (PRE-SHIPMENT INSPECTION) مي‌نامند.به عبارت ديگر بازرسي قبل از حمل فعاليتي است كه يك موسسه مستقيماً توسط يك واردكننده (سازمان دولتي، شركت يا شخص) يا توسط كشور واردكننده جهت كنترل مشخصات اختصاصي كالا به كار گمارده مي‌شود. در بند 9-ب شرايط اينكوترمز، بازرسي پيش از حمل يا PSI را در تعريفي كه به GATT ارائه نموده چنين بيان نموده است: " فعاليت‌هاي بازرسي پيش از حمل شامل تمامي اقداماتي است كه بررسي كميت، كيفيت، قيمت از جهت نرخ ارز و شرايط مالي و يا طبقه‌بندي گمركي كالايي كه به قلمرو كشور استفاده كننده صادر مي‌شود مربوط مي‌باشد، مشروط بر اين كه اقدامات گمركي كشوري كه كالا از آنجا صادر شده صورت گرفته باشد‏. "


*نحوه صدور گواهي ترخيص يا گواهي بازرسي PSI:




  • ·        بررسي مدارك خريد

  • ·        بررسي مدارك كنترل كيفي و بازرسي كالا (جهت انطباق محصول با استاندارد و سفارش)

  • ·        بازرسي ظاهري (چشمي) از كالا و اجزاي آن (كه مي تواند شامل بازرسي رنگ نيز

  • ·        باشد بازرسي كمي

  • ·        بررسي پكينگ ليست

  • ·        بازرسي بسته بندي كالا

  • ·        بازرسي حين بارگيري

  • ·        صدور گواهی ترخیص یا گواهی بازرسی


*گواهی  VOC (VERIFICATION OF CONFoRMITY) - تاییدیه انطباق کالا - گواهي انطباق كالا به استاندارد مورد نظر را گویند که توسط موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و یا شرکتها و موسسات مورد تایید آن صادر میگردد.


*گواهي COI:  COI (Certificate of inspection - گواهی بازرسی کالا- اين گواهي بيان مي دارد كه كالا از لحاظ كمي، كيفي و بسته بندي با شرايط موجود در پرفورما مطابقت دارد که توسط شرکتهای بازرسی کننده صادر میگردد.


اگر شركت بازرسي كننده، با آزمايش كالا در محل كارخانه سازنده يا در يك آزمايشگاه مستقل و تحت نظارت خودش به اين نتيجه برسد كه مشخصات كالاي وارداتي با استاندارد ملي يا بين‌المللي مطابقت دارد در آن صورت گواهي تطابق كالا را بر روي فرم ويژه‌اي كه توسط موسسه استاندارد تهيه و تائيد شده است، صادر مي‌نمايد. اين فرم مخصوص گواهي بارزسي يا COI نام دارد. بنابر اين صدور گواهي COI توسط يك شركت بازرسي مجاز، به اين معني است كه كالاي وارداتي به ايران از نظر كيفيت كنترل شده و مطابق با استاندارد ملي يا بين‌المللي مورد قبول موسسه مي‌باشد. بنابراين پس از ورود اين قبيل كالاها به ايران، موسسه استاندارد مجوزهاي لازم راجهت ترخيص كالا از گمرك. صادر خواهد كرد.


*مدارک لازم جهت صدور گواهی VOC,COI


1-    درخواست کتبی خریدار کالا جهت بازرسی و انعقاد قرارداد


2-    کپی اعتبار اسنادی یا برات وصولی و اصلاحیه های بعدی آن (در صورت وجود)


3-    کپی پروفرما و اصلاحیه های آن (در صورت وجود) (Performa Invoice)


4-    کپی لیست بسته بندی (Packing List)


5-    کپی فاکتور (Invoice)


6-    شماره استاندارد ملی یا بین المللی و شماره تعرفه


7-    کپی گواهی مبدا


8-    ارائه اظهارنامه مبنی بر تایید انطباق کالا با استاندارد یا ضوابط فنی توسط تولید کننده یا عرضه کننده کالا مرتبط با کالای موضوع فاکتور یا SD,MD - L/C


9-    اصل تست ریپورت TR)) که آزمون در آزمایشگاه مورد تائید صورت پذیرفته است.


به گزارش راه مردم، سازمان ملی استاندارد ایران توجه کلیه بازرگانان و واحدهای تولیدی را به موارد مشروحه ذیل جلب و توصیه می‌نماید متناسب با زمینه فعالیت خود و نوع کالای وارداتی نسبت به انتخاب صحیح یکی از روش‌های زیر اقدام نموده تا از طولانی شدن زمان ارزیابی انطباق کالا با استاندارد جلوگیری به عمل آید:


1-ارایه گواهی بازرسی کالا از مبدا: واردکنندگان می‌توانند با ارایه این گواهی در کوتاه‌ترین زمان ممکن کالای خود را بدون نمونه برداری وآزمون از گمرک ترخیص نمایند. به منظور کنترل عملکرد شرکت‌های بازرسی صادرکننده گواهی به صورت تصادفی و همزمان با صدور مجوز ترخیص از برخی محموله‌ها نمونه برداری به عمل می‌آید.


2-ثبت کالا در سازمان ملی استاندارد ایران: واردکنندگانی که در طول یک سال حداقل دوبار کالای منطبق با استاندارد وارد نموده باشند می‌توانند جهت همان کالا گواهینامه ثبت در سازمان دریافت نمایند. با ارایه این گواهینامه به ادارات کل استاندارد مبادی ورودی بدون نمونه برداری و آزمون برای کالا مجوز ترخیص صادر می‌گردد.به منظور اطمینان از استمرار کیفیت کالای وارداتی در طول سال دو نوبت نمونه برداری تصادفی و همزمان صورت می‌پذیرد.


3-ثبت برند (نشان معتبر) در سازمان ملی استاندارد ایران: جهت کالاهای دارای برند معتبر بین‌المللی که درایران دارای نمایندگی مجاز می‌باشندپس از ثبت در این سازمان گواهینامه صادر می‌گردد.واردکنندگان می‌توانند در طول اعتبار گواهینامه، با ارایه آن به ادارات کل استاندارد مبادی ورودی بدون نمونه برداری وآزمون برای کالا مجوز ترخیص دریافت نمایند. 4-مجوزهای کیفی که از سایر دستگاه‌های دولتی مانند وزارت بهداشت ،وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و... جهت واردات کالا صادر شده باشد مورد پذیرش این سازمان واقع شده و برای چنین کالاهایی مجوز ترخیص صادر می‌گردد.


5-کارخانجات و کارگاه‌های دارای مجوز تولید معتبر می‌توانند براساس بسته حمایتی این سازمان برای واردات مواد اولیه و کالای حد واسط در سقف سالانه مورد نیاز خود در اسرع وقت مجوز ترخیص دریافت نمایند.


6-برای کالاهای خاص مورد نیاز پروژه‌های ملی و دولتی و همچنین تجهیزات و ادوات مورد نیاز تولیدکنندگان در کوتاه ترین زمان ممکن مجوز ترخیص صادر خواهد شد. ارایه مستندات قانونی برای استفاده از این تسهیلات الزامی‌است.


*روش اجرایی ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی(مواد غذايي مشمول اجرای اجباری استاندارد(غلات،  گندم و ... ):


روش اجرایی ارزیابی انطباق کالاهای وارداتی(مواد غذايي مشمول اجرای اجباری استاندارد(غلات،  گندم و ... ) ارزيابی انطباق کالا در مبدأ قبل از حمل می باشد.


هدف اطمينان از انطباق کالاهای وارداتی با استاندارد های مورد قبول مؤسسه استاندارد و تسريع و تسهيل ورود کالا به کشور در سازگاری و هماهنگی با مقررات و روشهای متعارف در تجارت جهانی و به منظور حمايت از حقوق عمومی ( مصرف کنندگان ) از لحاظ بهداشتی ، ايمنی و ضوابط زيست محيطی و اقتصادی حمايت از حقوق توليدکنندگان داخلی در مقابل تخريب بازار و رقابت نامطلوب و ممانعت از ورود کالاهای با کيفيت نازل ؛ اجرای مواد ٤ و٦ و ٩ قانون اصلاح قوانين و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران و اجرای مواد ٣ و ٤ و ٦ آئين نامه اجرايي قانون مقررات صادرات و واردات می باشد.


مسئوليت اجرا به عهده مدير کل بازرسي کالا و امور صادرات و واردات و مدير کل استاندارد و تحقيقات صنعتي استانها می باشد.


وارد کنندگان می توانند با بازرسی کالا و انجام آزمون قبل از حمل و ارزيابی انطباق توسط شرکت بازرسی کننده تأئيد صلاحيت شده و با رعايت موارد زير گواهی نامه انطباق را حتی قبل از رسيدن کالا به گمرکات کشور دريافت نمايند :


- درج استاندارد( ها ) و يا ضوابط فنی مورد مورد قبول در اسناد خريد کالا شامل قرارداد خريد ، پروفرما و يا بروات وصولی يا اعتبارات اسنادی  بمنظور الزام فروشنده به رعايت استانداردها و يا ضوابط فنی معين شده


- ارائه اظهار نامه توليد کننده ( MD ) يا عرضه کننده ( SD ) مبنی بر انطباق کالا با استاندارد يا ضوابط فنی معين شده برای هر محموله


- ارائه برگه نتايج آزمون انجام شده از روی نمونه هر محموله خريداری شده در يکی از آزمايشگاههای مورد قبول و در سربرگ آزمايشگاه


- ملاحظه اسناد و مدارک مندرج در بندهای فوق و بررسی صحت ، ارتباط و اعتبار استاندارد ( ها ) و يا ضوابط فنی مندرج در اسناد توسط شرکت بازرسی کننده - شرکتهای بازرسی کننده موظف اند ضمن رعايت ضوابط سازمان استاندارد در بازرسی قبل از حمل و رعايت اين روش اجرائی به کليه الزامات مندرج در راهنماها و استانداردهای بين المللی ارزيابی انطباق کالا عمل نموده و آنگاه مبادرت به صدور گواهی بازرسی کالا


 ( COI ) نمايند


شرکت بازرسی کننده موظف است ، ضمن بازرسی ظاهری و فيزيکی همه جانبه)  و نه محدود به علائم ايمنی ، بر چسب و دستورالعمل های کاربرد کالا ) و تطبيق آنها با اسناد خريد ، مطابق استاندارد مورد قبول از محموله خريداری شده ، نمونه برداری و جهت آزمون به آزمايشگاه مورد قبول ارسال و برگه نتيجه آزمون را با ويژگيهای مندرج در استاندارد ( ها ) تطبيق دهد و به نحوی کار بازرسی را انجام دهد که اطمينان حاصل شود ، همان محموله بازرسی شده به ايران حمل می شود ( با علامت گذاری روی تمام محموله مورد بازرسی و حضور بازرس به هنگام تحويل و بارگيری کالا و صدور گواهی بازرسی در شرايط و زمان حمل و يا پس از حمل کالا)


 وارد کننده می تواند با ارائه اسناد مذکور و گواهی بازرسی  COI به ادارات کل استاندارد استانها مراجعه و گواهی نامه انطباق  ( (COC  جهت ترخيص دريافت نمايد


*شرکت بازرسی کننده موظف است يک نسخه از برگه نتايج آزمون و اظهار نامه توليد کننده يا عرضه کننده را ضميمه (COI) نمايد


*ملاحظات:


-     ادارات کل استاندارد استانها پس از صدور گواهی نامه انطباق ، به منظور حصول اطمينان از صحت گواهينامه های بازرسی صادره در مورد مواد غذايي ، از تمام محـمـوله ها و در خصـوص سـاير کـالاها بصورت موردی از برخی محموله ها نمونه برداری نموده و نتيج آزمون را در سوابق عملکردی وارد کنندگان و شرکت بازرسی ثبت می نمايند .


-      شرکت بازرسی موظف است برای صدور گواهی بازرسی ( COI ) مواد غذايي ، مطابق استاندارد تعيين شده ، کار نمونه برداری و آزمون را از تمام محموله انجام دهد و پس از بررسی نتايج آزمون که در يکی از آزمايشگاههای مورد قبول انجام شده است و بررسی اظهار نامه عرضه کننده ( SD ) ، انطباق يا عدم انطباق کالا با استاندارد مربوط يا ضوابط فنی آنرا اعلام   نماید. .


- مراجع صادر کننده ( SD ) يا ( MD ) و ( COI ) کالاهای مواد غذايي ، بهداشتی و آرايشی می بايستی روی گواهينامه ها تاريخ انقضاء اعتبار درج نمايند . - گواهی نامه انطباق مواد غذايي ، بهداشتی و آرايشی قبل از انجام آزمون توسط ادارات کل استانداد استانها ، در صورتی صادر می شود که محموله قبل از تاريخ انقضاء اظهارنامه عرضه کننده ( SD ) ُيا توليد کننده ( MD ) و گواهی بازرسی ( COI ) به گمرک رسيده باشد.


 

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر