دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 20 2024
کد خبر: 8999
تاریخ انتشار: 02 دی 1392 12:40
داود رمّال در مقاله ای در السفیر با اشاره به حوادث پیش آمده  و افزایش نگرانی ها از گسترش افراطی گری ها در منطقه ،نوشت: حل بحران موجود در لبنان هم مانند بقیه کشورهای منطقه چشم انتظار سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به عربستان است.

به گزارش راه مردم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی به نقل از السفیر در این تحلیل آمده است:

مهم ترین بخش سفر آقای نبیه بری رئیس مجلس لبنان را به ایران باید در دیدار وی با آیت الله هاشمی رفسنجانی جستجو کرد. بخصوص که آیت الله قبل از آن در گفتگو با فاینشنال تایمز از آمادگی خود برای سفر به عربستان سعودی و آب کردن یخ روابط موجود فعلی خبر داده بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی قبلا در عمل نشان داده که توانایی رفع نگرانی های عربستان سعودی و تبدیل آن به رابطه معتمدانه با جمهوری اسلامی را دارد پس اگر ایشان وارد این گفت وگو با عربستان شود بطور قطع و یقین نتایج این موفقیت در کاهش تنش های موجود در سوریه ولبنان و نیز ایجاد توازان در احزاب سیاسی لبنان بسیار موثر خواهد بود.

آقای هاشمی یکبار دیگر نیز در سال 1387 به توافقاتی جامع با دولت عربستان رسیده بود که کارشکنی های دولت احمدی نژاد مانع تحقق آن شد ولی امروز با پیروزی دکتر روحانی در انتخابات  و موفقیت بدست آمده ایران  در مذاکرات1+5 فرصتی دیگر بدست آمده تا جمهوری اسلامی وارد مرحله  دیگری از مذاکرات آنهم  با کشورهای عربی بخصوص کشورهای خلیج فارس و در رأس آن عربستان سعودی شود.


درعرض یک هفته گذشته شاهد یک اتفاق شگفت دیگر بعد از مذکرات ژنو بودیم که آنهم سفر ناگهانی وزیر امور خارجه امارات متحده عربی عبدالله بن زاید آل نهیان به ایران بود تا صفحه جدیدی در روابط ایران با کشورهای عربی گشوده شود.


این صفحه جدید برای ایجاد روابط نه فقط با امارات بلکه با بیشترکشورهای عربی حوزه خلیج فارس مثل کویت  نیز خواهد بود که بزودی باید شاهد سفر مقامات ایرانی به آن کشورها باشیم.


امّا مهم ترین فصل این صفحه جدید را باید در احیاء دوباره روابط ایران و عربستان، این دو کشور بزرگ و عظیم خاورمیانه دانست و منتظر باشیم که آیا تعصبات فرقه ای (دینی) که بین ایران و عربستان رواج پیدا کرده می تواند به دوستی و برادری تبدیل شود؟


با توجه به اینکه سیاست خارجی آقای روحانی شباهت زیادی به سیاست آقای هاشمی در زمان ریاست جمهوری وی دارد واز نقش سالهای اخیر مخرب احمدی نژاد هم  خبری نیست امیدواری های زیادی بوجود آمده تا سفر آیت الله هاشمی رفسنجانی به عربستان و توافقات سیاسی و مذهبی احتمالی آن بتواند منطقه و کشورهای اسلامی را بسوی آرامش و امنیت هر چه بیشتر رهنمون سازد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر