جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 03 2024
کد خبر: 89897
تاریخ انتشار: 01 ارديبهشت 1403 14:44
گلایه جدی بخش خصوصی از قیمت‌گذاری دستوری و تعدد مراجع تصمیم‌گیری:

16 همت زیان شرکت پشتیبانی امور دام

فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی تهران امروز شنبه در حضور رئیس دادگستری تهران و استاندار تهران عملکرد دولت را به نقد کشیدند و به تخلفات برخی مدیران و دستگاه‌های دولت اشاره کردند.
امروز شنبه اول اردیبهشت ماه 1403، در یکصدمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران،  علی القاصی‌مهر رئیس‌کل دادگستری تهران، علیرضا فخاری استاندار تهران، محمود نجفی‌عرب رئیس اتاق تهران و جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی حضور داشتند.

در این نشست فعالان اقتصادی از  بحران ناشی از  قیمت‌گذاری دستوری در تولید، اثر منفی تحریم‌ها بر تجارت خارجی، معضلات ناشی از سیاست رفع تعهدات ارزی، تعدد مراجع تصمیم‌گیری و تعدد قوانین و بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و چالش ناشی از سامانه‌های متعدد سخن گفتند. آنها به هک شدن سامانه‌ها و قفل شدن تجارت هم اشاره کردند. بخش خصوصی از  عدم تعهد دولت به اجرای قانون بهبود محیط کسب و کار و عدم مشورت گیری دولت و مجلس از فعالان اقتصادی در مسائل مهم از جمله تعطیلات آخر هفته سخن به میان آوردند.

فعالان اقتصادی مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس پیرامون انتخاب پنجشنبه به عنوان دومین روز تعطیلات آخر هفته را به نقد کشیدند و از ضعف‌های اصلاحیه قانون کار و عدم تامین امنیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی سخن گفتند.  عملکرد بانک مرکزی و سیاستهای ارزی این بانک نیز برای چندمین بار مورد نقد قرار گرفت.  فعالان اقتصادی چند قیمتی کالاهای مهم و اساسی را یکی از راه‌های فساد اعلام کردند.  موضوع نرخ تامین مالی یکی از مسائل دیگری بود که مورد نقد قرار گرفت.

در این نشست فعالان معدنی به طور مشخص از موانع واردات قطعی مواد اولیه معدنی و چالش‌های ورود موقت گلایه کردند.  فعالان معدنی اعلام کردند، ما قادر به تحمل «اقتصاد دستوری» و «تولید التماسی» نیستیم. اگر می‌خواهید این اتفاق بیافتد؛  کرسی هایی در دانشگاه ها ایجاد شود.

فعالان حوزه کشاورزی و غذا هم  به تخلفات ستادتنظیم بازار  اشاره کردند. براساس آنچه در این جلسه مطرح شد؛ ستاد تنظیم بازارا در نامه ای محرمانه به شرکت های زیرمجموعه موسسه جهاد استقلال یعنی شرکت جاهد، جهاد سبز، جهان صادرات سینا و سرمایه گذاری عشایر جاهد مجوز میدهد تا هر کدام تا سقف 200 میلیون یورو از سقف وسابقه برای واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی معاف شوند. فعالان اقتصادی از تحقق تخلفاتی مشابه چای دبش و آریو تجارت سهیل و ... هشدار دادند.

دراین نشست عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام و زیان 16 هزار میلیارد تومانی این شرکت هم مورد نقد قرار گرفت.

موضوع ناترازی برق و گاز نیز همچون گذشته مطرح شد. برخی فعالان اقتصادی نسبت به محرمانه شدن مسائل عادی گلایه کردند. به گفته یکی از این فعالان اقتصادی وظایف محوله به آنها محرمانه می‌شود و به آنها اعلام نمی‌شود از سوی بازرسی از مجموعه آنها محرمانه میشود و باز به آنها اطلاع داده نمی‌شود.

آنها در بخشی از اظهاراتشان پیش بینی کردند؛ با این دست فرمان دولت و مجلس، اهداف مدنظر رهبری و شعار سال تحقق نخواهد یافت.

پس از اینکه  فعالان اقتصادی نقطه نظرات خود را اعلام کردند.  رئیس کل دادگستری تهران با اشاره به نشست پیش از سال شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در دادگستری تهران گفت: ما براساس جلسه قبلی  40 آسیب را در نظام تولید استخراج کردیم و آن را به دولت و ریاست قوه قضائیه اعلام کردیم. در نهایت هم 12 کارگروه تشکیل دادیم که نمایندگان بخش خصوصی هم در این کارگروه ها باید حاضر شوند.

او از رئیس اتاق بازرگانی تهران خواست نمایندگان اتاق برای هر کدام از این کارگروه ها را معرفی کند تا مشکلات به طور جداگانه بررسی و حل و فصل شود.

در این نشست علیرضا فخاری استاندار تهران هم اعلام کرد بخش خصوصی تمام مشکلات را به همراه راه حل مطرح کند تا بتوان مشکلات را برطرف کرد. او اعلام کرد اگر بخش خصوصی فقط نقد کند ما هم می توانیم آنها را فقط نقد کنیم.

فخاری به طور مشخص در مورد ماجرای ستاد تنظیم بازار، خواست اطلاعات دقیق به استاندار تحویل داده شود تا او بررسی لازم را انجام دهد.

محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی تهران در واکنش به اظهارات مطرح شده اعلام کرد: بخش خصوصی تمام اطلاعات را دقیق در اختیار ریاست دادگستری و استاندار قرار خواهد داد. او که ابتدای جلسه به نقد عملکرد دولت پرداخته بود. مجددا به نقد عملکرد دولت و مجلس پرداخت. او از  بی توجهی دولت و مجلس به شعار سال و مشورت گیری از بخش خصوصی سخن گفت و اعلام کرد ما بیش از 10 سال در اتاق بازرگانی در مورد موضوع تعطیلات آخر هفته صحبت میکنیم ولی کمیسیون اجتماعی مجلس بدون مشورت گیری از ما پنج شنبه ها را تعطیل اعلام کرده است.  او تاکید کرد با روند کنونی شعار سال محقق نخواهد شد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر