سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: 89771
تاریخ انتشار: 25 فروردين 1403 12:18
فلز گران‌بها رکورد جدیدی را به ثبت رساند

بازی دو سر برد طلا

طلا در بازارهای جهانی، طی ۴۰ روز گذشته ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده که در نوع خود کم‌نظیر است و این افزایش قابل توجه از دو عامل مهم و تاثیرگذار نشات گرفته است.

در حالی که پیش‌بینی‌ها از آغاز سیاست‌های انبساطی از سوی بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۴ حکایت دارند، ریسک‌های ژئوپلیتیک و آمار جدید تورم آمریکا موجب شد قیمت طلا رکورد جدیدی از خود برجا بگذارد و برای نخستین بار به عدد ۲۴۰۰ دلار در هر اونس برسد. ثبت تورم فراتر از انتظار در ماه مارس معامله‌گران را نگران کرده و موجب شده آن‌ها طلا را به عنوان پناهگاه امن خود در نظر بگیرند.

روز گذشته طلای جهانی توانست رکورد جدیدی از خود برجا بگذارد و به ارزش ۲۴۰۰ دلار در هر اونس برسد. هرچند پس از ساعاتی دوباره به پایین‌تر از این قله بازگشت. با این حساب فلز زرد طی ۴۰ روز گذشته ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده که در نوع خود کم‌نظیر است. این افزایش قابل توجه از دو عامل مهم و تاثیرگذار نشات گرفته است. در وهله نخست، انتشار آمار تورم آمریکا در ماه مارس موجب شد معامله‌گران احتمال دهند فدرال‌رزرو بر اساس پیش‌بینی‌ها نرخ بهره را کاهش نخواهد داد و به همین علت طلا را به عنوان پناهگاه امن خود در نظر بگیرند. از سوی دیگر، افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک در روز‌های اخیر موجب شده تا اقبال‌ها به این فلز گران‌بها افزایشی شود.

فلز زرد سوار بر موج تورم

آمار‌های اعلام شده حاکی از آن است که سطح تورم آمریکا در ماه مارس به ۳.۵ درصد رسیده است که اندکی بالاتر از ۳.۴ درصدی است که در پیش‌بینی‌ها ذکر می‌شد. همین نکته کافی بود تا معامله‌گران طلا را به عنوان پناهگاه خود در نظر بگیرند و به آن اقبال نشان دهند. بر این اساس، پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد که فدرال‌رزرو نرخ بهره سیاستی خود را طی سال ۲۰۲۴، در سه مرحله کاهش دهد. اما مقاومت تورم و ثبت اعدادی بالاتر از پیش‌بینی‌ها موجب شده تا بسیاری احتمال عدم کاهش نرخ بهره را دور از انتظار ندانند و به همین خاطر به طلا اقبال نشان دهند.

قیمت بیت کوین نسبت به سال پیش 3برابر شد
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر