پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: 89714
تاریخ انتشار: 21 فروردين 1403 10:08
آمار توليد و فروش خودروسازان در سال ۱۴۰۲ نشان مي‌دهد

دپوي 4هزار خودرو در انبار

داده های منتشر شده در کدال بورس نشان می دهد،خودروسازان، بيش از ۴ هزار خودرو توليدي خود را در انبار نگه داشته‌اند و به بازار عرضه نکرده اند.
اطلاعات كدال نشان مي‌دهد، ايران خودرو در سال گذشته ۵۳۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه فروش داشته، اما توليد اين شركت ۵۳۵ هزار و ۶۳۶ دستگاه بوده است. اين آمار نشان مي‌دهد، اين خودروساز، حدود ۲هزار دستگاه از محصولات توليدي خود در سال گذشته را روانه بازار كرده است. همچنين طي سال ۱۴۰۲ شركت سايپا ۳۴۶ هزار و ۷۳۲ دستگاه خودرو فروخته است. اين در حالي است كه توليد سال گذشته سايپا ۳۴۵ هزار و ۹۴۶ دستگاه بوده و اين آمار از دپوي حدودا ۸۰۰ دستگاهي فروش دومين خودروساز بزرگ كشور خبر مي‌دهد. آمار كل فروش پارس‌خودرو در سال گذشته نيز ۱۰۱ هزار و ۵۵۸ دستگاه بوده، كه داده‌هاي كدال نشان مي‌دهد، ۱۰۰ هزار و ۲۴۸ دستگاه محصول را به توليد رسانده است. بنابراين اين شركت بيش از ۱۳۰۰ دستگاه از محصولات توليدي خود را به بازار عرضه نكرده است. اين آمارها گواه اين است كه خودروسازان كشور، بيش از ۴ هزار خودرو توليدي خود را در انبار نگه داشته‌اند.

كاهش ۱۲ درصدي فروش ايران خودرو

بررسي صورت‌هاي مالي گروه صنعتي ايران خودرو در كدال نشان مي‌دهد، اين گروه صنعتي، ۵۳۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو فروخته است در حالي كه اين رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ دستگاه بود كه بيانگر كاهش ۱۲ درصدي در فروش است. بر اين اساس در سال گذشته در گروه سمند ۶۲ هزار و ۸۲۸ دستگاه خودرو توليد و ۶۲ هزار و ۲۹۵ دستگاه عرضه شده است. در يك ماهه اسفند هم ۶ هزار و ۵۱۶ دستگاه توليد و ۶ هزار و ۲۴۶ دستگاه فروخته شده است. بنابراين ۵۳۳ دستگاه از محصولات گروه سمند در انبار مانده است. سال ۱۴۰۱ نيز ۷۱ هزار و ۳۳۴ دستگاه از گروه سمند توليد و ۷۲ هزار و ۴ دستگاه فروخته شده بود.

در سال ۱۴۰۲، ۲۴ هزار و ۵۶ دستگاه رانا توليد كرده و در مقابل تنها ۲۴ هزار و ۳۵ دستگاه فروخته است. صرفاً در اسفند ماه هم يك هزار و ۹۷۲ دستگاه رانا توليد و ۲ هزار و ۱۲۷ دستگاه فروخته شده است. اين آمارها حكايت از اين دارد كه در سال ۱۴۰۲، ۲۱ دستگاه از رانا به فروش نرفته است. در سال ۱۴۰۱ هم ۲۸ هزار و ۴۲۲ دستگاه رانا توليد و ۳۷ هزار و ۵۱۰ دستگاه فروخته شده بود. در مورد ديگري از خودروي هايما در سال گذشته ۲۲ هزار و ۸۱۰ دستگاه هايما توليد و در مقابل ۲۲ هزار و ۶۲۶ دستگاه عرضه شده؛ طي يك ماهه اسفند نيز از اين محصول ۲ هزار و ۵۶۱ دستگاه توليد و ۳ هزار و ۷۵۲ دستگاه به فروش رفته است. بنابراين در يك ساله ۱۴۰۲، ۱۸۴ دستگاه هايما در پاركينگ مانده است. در سال ۱۴۰۱ هم ۱۶ هزار و ۴۵۹ هايما توليد و ۱۶ هزار و ۳۹۳ دستگاه فروخته شده بود.

سال گذشته ۸۶ هزار و ۶۹۴ دستگاه دنا توليد شده با اين حال ميزان فروش اين محصول ۸۶ هزار ۵۸۲ دستگاه بوده است. صرفاً در اسفند ماه نيز ۷ هزار و ۹۴۷ دستگاه دنا توليد و ۸ هزار و ۸۳۸ دستگاه فروخته شده است. بنابراين ۱۱۲ دستگاه از دنا در انبارهاي ايران خودرو مانده است. در سال ۱۴۰۱ هم ۸۱ هزار و ۹۱۰ دستگاه دنا توليد و ۸۴ هزار و ۹۴۰ دستگاه فروخته شده بود. در ساير محصولات هم طي يك ساله ۱۴۰۲، ۲۰ هزار و ۵۰۵ دستگاه توليد و در مقابل ۱۷ هزار و ۱۷۱ دستگاه فروخته شده است. همچنين در يك ماهه اسفند از اين محصولات ۲ هزار و ۳۶۰ دستگاه توليد و تنها ۱۹۱ دستگاه عرضه شده است. بنابراين در اين بخش ۳ هزار و ۳۳۴ دستگاه در انبارها مانده است. در سال ۱۴۰۱ هم در اين بخش ۴ هزار و ۶۱۹ دستگاه توليد و ۶ هزار و ۱۱۳ دستگاه فروخته شده بود.

سال گذشته ۲۶۸ هزار و ۹۹۲ دستگاه خودرو در خانواده پژو توليد شده و ۲۷۵ هزار و ۵۹ دستگاه فروخته شده است؛ بنابراين ايران خودرو محصولات مانده در پاركينگ يا ناقص را نيز تكميل و به بازار عرضه كرده است. از اين خانواده صرفاً در اسفند ماه ۱۷ هزار و ۳۹۳ دستگاه توليد و ۱۹ هزار و ۷۸۱ دستگاه عرضه شده است. سال ۱۴۰۱ از اين گروه ۳۵۳ هزار و ۱۷۱ دستگاه توليد و ۳۶۴ هزار و ۵۴ هزار دستگاه فروخته شده بود. در سال ۱۴۰۲، ۴۹ هزار و ۷۵۱ دستگاه تارا توليد و ۴۹ هزار و ۸۳۲ دستگاه فروخته شد؛ صرفاً در اسفند ماه ۴ هزار و ۸۹۰ دستگاه توليد و ۵ هزار و ۲۰۸ دستگاه فروخته شده است. در سال ۱۴۰۱ هم ۲۷ هزار و ۳۱۹ تارا توليد و ۲۶ هزار و ۸۶ دستگاه فروخته شده بود. در مجموع ۴ هزار و ۱۸۴ دستگاه از محصولات ايران خودرو در سال ۱۴۰۲ به فروش نرفته است.

سايپا چه تعداد توليد كرده و چقدر فروخته؟

از سوي ديگر، اطلاعات توليد و فروش گروه خودروسازي سايپا (شركت‌هاي سايپا، پارس خودرو، زامياد و سايپا ديزل) منتشر شده روي سامانه كدال نيز نشان مي‌دهد، تعداد توليد در ۱۲ ماهه سال‌هاي ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتيب ۴۷۳,۲۸۴ دستگاه و ۴۸۰,۷۷۴ دستگاه بوده است. اين داده‌ها بيانگر رشد ۴درصدي است، اما درآمد فروش در بازه زماني ياد شده، به ترتيب ۹۱۷,۰۲۶,۱۹۴ ميليون ريال و ۱,۳۷۰,۵۹۸,۴۳۲ ميليون ريال است كه رشد ۴۹ درصدي را نشان مي‌دهد. در ادامه اطلاعات مربوط به توليد و فروش خودرو صرفاً در شركت سايپا آمده و اطلاعات مربوط به شركت‌هاي تابعه ذكر نشده است.

 بر اين اساس، سايپا در سال گذشته ۲۳۲ هزار و ۷۷۷ خودرو از خانواده x۲۰۰ (كوييك، تيبا، ساينا) توليد كرده و در مقابل ۲۳۳ هزار و ۳۸۸ خودرو فروخته است؛ اين در حالي است كه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۷۱ هزار و ۲۷۸ دستگاه از اين خانواده توليد شده و در مقابل ۳۰۷ هزار خودرو فروخته شده است كه نشان مي‌دهد پارسال سايپا خودروهاي ناقص را تكميل كرده و فروخته بود.

همچنين طي يك ماهه اسفند ۱۴۰۲ نيز ۱۶ هزار و ۸۳۱ دستگاه از خانواده x۲۰۰ توليد شده و ۲۰ هزار و ۴۱۱ دستگاه فروخته شده كه احتمالاً خودروهاي مانده در پاركينگ نيز فروخته شده است. طي سال گذشته ۵۰ هزار و ۸۱۷ دستگاه شاهين توليد و در مقابل ۵۰ هزار و ۶۹۹ دستگاه از اين محصول فروخته شده است. در سال ۱۴۰۱ از اين خودرو ۳۴ هزار و ۴۶۷ دستگاه توليد و ۳۴ هزار و ۱۲۲ دستگاه فروخته شده بود. همچنين طي يك ماهه اسفند ۱۴۰۲، ۴ هزار و ۱۰۹ شاهين توليد و ۵ هزار و ۵۴ دستگاه فروخته شده است.

در سال ۱۴۰۲ تعداد ۵۹ هزار و ۹۹۹ وانت ۱۵۱ توليد و در مقابل ۶۰ هزار و ۷۱۳ دستگاه فروخته شده است. در سال ۱۴۰۱ از اين خودرو ۴۳ هزار و ۷۰۲ خودرو توليد و ۴۶ هزار و ۶۰۰ دستگاه فروخته شده بود. طي يك ماهه اسفند ۱۴۰۲ نيز ۵ هزار و ۳۹۸ وانت ۱۵۱ توليد و ۵ هزار و ۵۳۳ دستگاه فروخته شده است. در ساير محصولات ۲ هزار و ۳۳۴ خودرو توليد و يك هزار و ۹۳۷ دستگاه فروخته شده است.

 اين ارقام در سال ۱۴۰۱ به ترتيب ۹۰ و ۲۲۷ دستگاه بود. از خودروي جديد آريو اتومات نيز در طول سال گذشته صرفاً ۱۹ دستگاه توليد شده است. در مجموع طي سال ۱۴۰۲ شركت سايپا ۳۴۶ هزار و ۷۳۲ دستگاه خودرو فروخته در حالي كه اين رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۸۶ هزار و ۸۵۵ دستگاه بود. بنابراين فروش خودرو در اين شركت خودروسازي ۱۱ درصد كاهش يافته است.

۴ هزار خودرو دپو شده!

طبق گزارش ارسالي خودروسازان به سامانه كدال بورس، در مجموع ۹۸۵ هزار و ۸۹۰ دستگاه فروش در سال ۱۴۰۲ داشته‌اند كه با توجه به فروش حدود يك‌ميليون و ۱۳۲ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۱، افت نزديك به ۱۳ درصدي را نشان مي‌دهد. بيشترين كاهش فروش ابتدا به ايران‌خودرو، سپس سايپا و در نهايت پارس‌خودرو تعلق داشته است. داده‌اي منتشر شده نشان مي‌دهد، ايران‌خودرو، در سال گذشته ۵۳۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه فروش داشته، اما توليد اين شركت ۵۳۵ هزار و ۶۳۶ دستگاه بوده؛ بنابراين ايران‌خودرو حدود ۲ هزار دستگاه از محصولات توليدي خود در سال گذشته را راهي انبار كرده است.

 گروه صنعتي سايپا نيز در سال گذشته ۳۴۶ هزار و ۷۳۲ دستگاه محصول را به فروش رسانده است. اين در حالي است كه توليد سال گذشته سايپا ۳۴۵ هزار و ۹۴۶ دستگاه بوده، كه اين آمار از دپوي حدودا ۸۰۰ دستگاهي فروش حكايت دارد. سايپا همچنين نسبت به سال ۱۴۰۱ بيش از ۴۰ هزار دستگاه افت فروش داشته‌ است.

آمار كل فروش پارس‌خودرو در سال گذشته نيز ۱۰۱ هزار و ۵۵۸ دستگاه بوده و اين شركت در بازه زماني تحت بررسي، ۱۰۰ هزار و ۲۴۸ دستگاه محصول را به توليد رسانده است. اين آمار گواه اين است كه بيش از هزار و ۳۰۰ دستگاه از محصولات توليدي خود در سال گذشته را عرضه نكرده است. از طرفي، در مقايسه با سال ۱۴۰۱، فروش پارش خودرو ۱,۵ درصد كاهش يافته است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر