سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 30 2024
کد خبر: 89593
تاریخ انتشار: 14 فروردين 1403 20:19
بازارها در چه وضعیتی قرار دارند؟

حرکت دلار پس از تعطیلات نوروز

دلار تهران سال جاری را نیز مانند سنوات سال قبل افزایشی شروع به کار کرد ولی تا یازدهم فروردین بازارها تقریبا نیمه تعطیل هستند و جانی ندارند، به همین خاطر از فردای سیزده بدر بازار ارز و طلا با عمق بیشتری از سر گرفته می‌شود.

بررسی قیمت دلار در دو سال گذشته نشان می‌دهد که قیمت دلار با شروع سال نو رشد کرده و در ادامه متوقف شده است. 

در فروردین ۱۴۰۲ دلار تا دهم فروردین افزایشی بود و پس از آن دچار اصلاح قیمتی شد در اولین ماه سال ۱۴۰۱ هم دلار تا تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه رشد کرد و پس از آن متوقف شد.

دلار تهران سال جاری را نیز مانند سنوات سال قبل افزایشی شروع به کار کرد ولی تا یازدهم فروردین بازارها تقریبا نیمه تعطیل هستند و جانی ندارند، به همین خاطر از فردای سیزده بدر بازار ارز و طلا با عمق بیشتری از سر گرفته می‌شود.

دلار تهران غالبا تحت‌تاثیر دو عامل انتظارات و نقدینگی رشد می‌کند و در چندسال گذشته اهمیت انتظارات برای بازار ارز پررنگ‌تر شده است. در آخرین روز تعطیلات نوروزی، سفارت ایران در سوریه مورد اصابت حمله موشکی از جانب اسرائیل قرار گرفت.

در اثر این انفجار گفته می‌شود احتمالا حدود هفت نفر مجروح و یا کشته شده‌اند. بر اثر این حادثه تروریستی محمدرضا زاهدی مسئول پرونده سوریه و لبنان در سپاه پاسداران به همراه معاونش به شهادت رسیده‌اند.

پیش از این وزیر اقتصاد ناآرامی منطقه‌ای در یمن را دلیل نوسان افزایشی دلار مطرح کرده بود که تایید می‌کند تنش‌های منطقه‌ای بر نوسانات افزایشی دلار بی‌تاثیر نیست، باتوجه به تعطیلی بازارها، پس از این حادثه قیمت تتر در معاملات شبانه افزایش یافت و سطح قیمتی تازه‌ای را لمس کرد.

ردیابی اثر ترور بر بازارها نشانگر این است که در گذشته اثر ترور بر بازارها محدود بوده است و با فروکش کردن هیجانات، بازارها در مسیر قبلی خود حرکت می‌کردند.

سیگنال اونس طلا به طلای داخلی

اونس جهانی طلا در تعطیلات نوروزی رشد کرد و به طور سریالی سقف شکنی کرد. نوسانات اونس جهانی طلا بر قیمت طلای داخل موثر است. روز قبل اونس طلا محدوده قیمتی تازه‌ای را لمس کرد و در روز دوشنبه در کانال دو هزار و دویست و پنجاه دلاری حرکت کرد.

با توجه به تقویت اونس جهانی طلا انتظار رشد قیمت طلا در روز جاری بالاست و در صورتی که دلار هم رشد کند میزان تغییر قیمت طلا بیشتر خواهد شد.

بورس تهران در چه وضعیتی است؟

بازار سرمایه که در سال گذشته از سایر بازارها جامانده است،  با شروع سال نو روند صعودی به خود گرفته و تاکنون شرایط بهتری را تجربه کرده است.

به طور کلی بازار سرمایه ریسک گریز است و حمله روزقبل اسرائیل به کنسولگری ایران یک ریسک برای بازار سرمایه تلقی می‌شود که می‌تواند احتیاط را در میان معامله‌‌گران افزایش دهد.

در صورتی که بازار سرمایه دچار عقب‌نشینی شود محدوده دو میلیون و ۲۲۰ هزار واحد حمایت جدی شاخص کل است، در صورت رشد بازار سرمایه شاخص کل می‌تواند تا محدوده دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی پیشروی کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر