سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - May 21 2024
کد خبر: 8958
تاریخ انتشار: 01 دی 1392 09:40


به گزارش راه مردم، در فاصله چهار ماه به انتخابات پارلمانی ترکیه، دولت رجب طیب اردوغان با بزرگترین فساد مالی تاریخ خود روبرو شده است. ده‌ها تن، از جمله نزدیکان اردوغان به جرم فساد مالی و قاچاق طلا با ایران و پولشوئی دستگیر شده و تحت پیگرد قانونی قرار گرفته اند .

به گزارش «انتخاب» ؛ این در حالی است که رجب طیب اردوغان امروز تلویحا ًبه نقش سفیر آمریکا در ترکیه و برخی از سفرای خارجی در زمینه‌چینی عملیات بازداشت افراد نزدیک به دولتش انگشت گذاشته و آنها را تهدید به اخراج از خاک ترکیه کرده است.

وی گفت: «برخی از سفرا در اقدامات تحریک آمیز نقش دارند... کار خود را انجام دهید. ما مجبور نیستیم شما را در کشور خود نگاه داریم.»

بر اساس گزارش‌ها، اشاره اردوغان به فرانسیس ریکیاردون سفیر امریکا در آنکارا بود که گفته می‌شود به برخی از سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا گفته است واشنگتن از «هال‌بنک خواست که ارتباط خود را با ایران قطع کند. آنها به حرف ما گوش نکردند. شما شاهد سقوط یک امپراطوری هستید.»

ریکاردیون در حساب توئیتر خود گفت که گزارش رسانه‌ها «اتهامی بی‌اساس» است.


پسران وزیران کشور و اقتصاد ترکیه که پدرانشان از نزدیکان اردوغان در دولت اسلام گرای ترکیه هستند امروز در ارتباط با این فساد بزرگ  مالی بازداشت شدند.

رسانه های ترکیه رضا ضراب تاجر ایرانی تبار و سلیمان آصلان، رئیس کل بانک "حالک بانکی" را از عاملان اصلی این فساد مالی معرفی کرده اند.

این چهار تن متهم به فساد مالی، رشوه و پولشوئی در چهارچوب قاچاق طلا و معاملات پولی و بانکی غیر قانونی با ایران در جهت دور زدن تحریم های بین المللی علیه ایران هستند.

روزنامه های ترکیه از رشوه دهی رضا ضراب به وزرای کابینه اردوغان پرده برداشته اند. رضا ضراب به سه وزیر نزدیک به اردوغان، ظفر چاغلایان وزیراقتصاد ، معمر گولر وزیر کشور و اگِمِن باغیش وزیر امور اروپایی ترکیه و همچنین مدیرعامل "بانک حالکی" ترکیه مبالغ نسبتاً زیادی را به عنوان رشوه برای تسهیل قاچاق طلا و تسهیل در معاملات بانکی و پولی غیر قانونی و به هدف پولشویی پرداخت کرده است.

خبرگزاری ترکی "دوغان" پیش تر گزارش داده بود که به هنگام بازرسی از منزل رئیس کل بانک "حالک بانکی" در 17 دسامبر، مبلغ 5 میلیون و 400 هزار دلار ازبخانه شخصی وی کشف شده است.او این مبالغ را در داخل جعبه های کفش در گوشه و کنار خانه خود پنهان کرده بود.

روزنامه‌های ترکیه همچنین در گزارش‌های مختلف در خصوص این فساد مالی نام بابک زنجانی تاجر مشهور ایرانی را نیز به میان آورده اند. بابک زنجانی سهام‌دار عمده شرکت "انور ایر"، نخستین شرکت مسافربری هوایی خصوصی در ترکیه است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر