شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89495
تاریخ انتشار: 05 فروردين 1403 11:52
کشورهای صادرکننده کالا به ایران کدامند؟

«طلا، موبایل و ذرت دامی» در صدر واردات

در یازده ماه سال ۱۴۰۲«تلفن هوشمند» و «دانه سویا» رقابت کردند و در این میان طلا چهارم شد. اما داده‌های گمرک نشان می‌دهد در بیشتر ماه‌های سال جاری «ذرت دامی» صدرنشین بلامنازع واردات کشور بوده است.

 صدرنشینی «ذرت دامی» در 11ماه سال جاری نشان از وابستگی کشور به واردات نهاده‌های دامی دارد؛ ذرت دامی یکی از مهم‌ترین ارکان در صنعت مرغداری و دامپروری است.

همچنین براساس داده‌های اعلام شده در جایگاه دوم و سوم اقلام وارداتی به کشور، «تلفن هوشمند» و «دانه سویا تراریخته» قرار گرفته‌اند. موبایل از دیگر کالاهای پرمصرف در کشور است که به دلیل عدم تولید داخلی از طریق واردات تامین می‌شود. از سوی دیگر با توجه به داده‌های اعلام شده می‌توان به اهمیت خوراک دام در میان کالاهای وارداتی اشاره کرد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای کاهش وابستگی به واردات نهاده‌های دامی، باید اقداماتی در جهت افزایش تولید داخلی این محصولات انجام شود.

داده‌های اعلام شده از سوی گمرک بیانگر آن است که میزان واردات کشور در 11 ماه سال جاری، با افزایشی 6.40 درصدی در وزن و 11.11 درصدی در ازرش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو بوده است. براساس آمار گمرک در این مدت ارزش دلاری کالاهای وارداتی به 59 میلیارد و 884 میلیون دلار رسید.

کالاهای‌ وارداتی در 11 ماه سال

 براساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بازه زمانی مورد بررسی «ذرت دامی»، «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور»، «دانه سویا تراریخته»، «طلا به اشکال خام (ازجمله طلای آبکاری شده باپلاتین) برای مصارف غیرپولی»، «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری»، «برنج کامل سفید شده صیقلی»، «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام»، «گندم معمولی»، «کنجاله و سایر آخل‌های جامد و ... » و « تراکتور ها  فقط با موتور  پیستونی درونسوز» در میان 10 محصول با بیشترین ارزش وارداتی قرار داشته‌اند.  

وضعیت واردات محصولات غیرنفتی

ارزیابی از روند واردات کشور در 11ماه سال جاری نشان دهنده آن است که ارزش «ذرت دامی» دامی در مدت زمان مورد بررسی 3 میلیارد و 470 میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر روند واردات کالا به کشور نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ارزش واردات «سایر تلفن های هوشمند غیر مذکور» برابر با 2 میلیارد و 560 میلیون دلار ارزیابی شده است. این کد وارداتی شامل تلفن‌های هوشمندی که به صورت قطعه قطعه شده وارد شده و در کشور سرهم می‌شوند، نمی‌شود. این آمار نشان دهنده اهمیت واردات این کالا و تقاضای آن در داخل کشور است که باعث شده میزان واردات این محصول در رتبه دوم وارداتی کشور باشد.

در جایگاه سوم نیز «دانه سویا تراریخته» با ارزش یک میلیارد و 780 میلیون دلار قرار دارد.           ارزش واردات این محصول به خوبی نشان می‌دهد که «ذرت دامی» یکی از مهمترین نهاده‌های کشور است  و واردات این محصول در ماه‌های پیش نیز بیشتر از سایر محصولات وارداتی کشور بوده است.

ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی واردات «طلا به اشکال خام (ازجمله طلای آبکاری شده باپلاتین) برای مصارف غیرپولی» برابر با یک میلیارد و 710 میلیون دلار بوده است.

براساس آمار گمرک در رتبه پنجم کالاهای وارداتی کشور هم «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر 2000 سی‌سی» قرار دارد و ارزش واردات آن برابر با یک میلیارد و 450 میلیون دلار ارزیابی شده و در جایگاه پنجم هم «روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب و...» به ارزش یک میلیارد و 110 میلیون دلار قرار دارد.

کشورهای صادرکننده کالا به ایران

داده‌های اعلام شده نشان دهنده آن است در مدت زمان مورد بررسی کشورهای « امارات متحدده عربی»، «چین»، ترکیه»، «آلمان»، «هند» ،«فدارسیون روسیه»،«هلند»،  «انگستان»، «سوییس» و «عمان» 10 صادرکننده اصلی کالا به ایران بوده‌اند. نیم‌نگاهی به فروشندگان کالا به ایران نشان می‌دهد 5 کشور اروپایی در جمع کشورهای واردکنندگان به ایران قرار دارد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر