شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89439
تاریخ انتشار: 26 اسفند 1402 09:43
«این سوال مطرح است که چه تفاوتی میان دختر علی لاریجاتی با پسر محمدباقر قالیباف وجود دارد؟ اگر ردصلاحیت بر این اساس باشد پس چرا قالیباف تایید شد و اعتراضی به حضور پسر او در خارج کشور نشد؟ فرزندان بسیاری از اصولگرایان در خارج کشور هستند و شاید سکوت پدران اصولگرا و دورشدن آن‌ها از قدرت به همین دلیل باشد چرا که سال‌ها شعار مبارزه با آمریکا و غرب دادند، اما فرزندانشان در این کشور‌ها ساکن هستند.»

روزنامه آرمان ملی در گزارشی به برخی ردصلاحیت‌ها، آقازاده‌های خارج‌نشین و برخورد دوگانه با علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف پرداخته است.

این روزنامه نوشت: ردصلاحیت همیشه با حرف و حدیث همراه است، ردصلاحیت شدگان قبول ندارند که صلاحیت ورود به نهاد‌های انتخاباتی را ندارند و از شورای نگهبان سوال می‌کنند که دلیل ردصلاحیت آن‌ها چه بوده است. برای افراد عادی شاید اعلام ردصلاحیت پایان کار باشد؛ اما شخصیت‌های مطرح به‌راحتی نمی‌پذیرند که ردصلاحیت شده‌اند و از شورای نگهبان می‌خواهند تا دلایل ردصلاحیت آن‌ها را علنی اعلام کند که البته این خواسته فراتر از قانون است بنابراین خودشان به انتشار دلایل ردصلاحیتشان می‌پردازند تا شائبه‌ای درباره زندگی آن‌ها ایجاد نشود.

ردصلاحیت لاریجانی برای دخترش

علی لاریجانی قصد داشت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ شرکت کند که با ردصلاحیت مواجه شد. او بار‌ها به شورای نگهبان نامه نوشت و خواستار اعلام دلایل ردصلاحیتش شد، اما در نهایت این دلایل به او اعلام شد و خودش اقدام به رسانه‌ای کردن دلایل ردصلاحیتش کرد. «عدم رعایت اصل ساده‌زیستی»، «مداخله» یکی از فرزندان علی لاریجانی در قرارداد‌های ساخت و ساز مجلس و «تلقی سهیم بودن» او در «وضع نامطلوب» دوران ریاست جمهوری حسن روحانی از جمله دلایل مطرح شده در نامه منتسب به شورای نگهبان برای ردصلاحیت وی است. اما «فارس» نوشته بود: «یکی از دلایل تاخیر در بررسی صلاحیت نامزدها، بحث و بررسی وضعیت اقامت فرزند یکی از کاندیدا‌های مشهور در آمریکا از نظر اقامت و تابعیت است و مساله مورد بحث دیگر مربوط به احراز سلامت جسمی یک کاندیدای باسابقه است.»

پس از ردصلاحیت لاریجانی بسیاری به دفاع از او درباره حضور دخترش در آمریکا پرداختند، به‌عنوان نمونه حسین مطهری درباره حضور دختر علی لاریجانی در آمریکا نوشت: «دختر عمه بنده خانم دکتر فاطمه لاریجانی فارغ‌التحصیل پزشکی دانشگاه تهران برای دوره تخصص همراه با همسرش به آمریکا رفته، نه تابعیت دارد، نه اقامت.» یا محمد مطهری که نوشت: «در این بازار داغ تهمت و شایعه‌سازی، جهت تنویر افکار عمومی با اطلاع دقیق عرض می‌کنم که ویزای خواهرزاده‌ام خانم فاطمه لاریجانی در آمریکا ویزای کار از نوع H۱ b است و امور دیگر مثل تابعیت و پاسپورت آمریکایی از جعلیات است. (در آمریکا برای گذراندن دوره تخصص فرد می‌تواند ویزای کار بگیرد).

او که به تقدیر الهی دوران دانشجویی‌اش مقارن با یکسال شیمی درمانی برای سرطان خون از نوع لنفوم بود، پس از پایان دوره دکتری، همراه با همسرش- رتبه ۱۰۴ کنکور پزشکی (سهمیه آزاد) و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران- که برای گذراندن دوره تخصصی عازم آمریکا بود همراه شد و پس از پایان تحصیل به ایران بازخواهد گشت. شایعات دیگر درباره خواهر و دو برادر فاطمه هم دقیقا منشأش یا بی‌اطلاعی است و یا بی‌تقوایی که در صورت لزوم توضیح خواهم داد.»

تایید صلاحیت قالیباف

اکنون حدود دو سال از ردصلاحیت لاریجانی می‌گذرد، اما یک تصمیم شورای نگهبان سبب ایجاد ابهاماتی شد و آن هم تایید صلاحیت قالیباف برای انتخابات مجلس بود. روز پنجشنبه محسن کوهکن، نماینده سابق مجلس به این ابهام، چنین اشاره کرد: «همچنین همگی باید یک نکته را بپذیریم وقتی در مورد خودمان اتفاقی می‌افتد، انتظار داریم طرف مقابل از کوه اشتباه ما بگذرد، اما وقتی ما قرار است برابر سلیقه‌های دیگر تصمیم بگیریم، از یک کاه اشتباه آن‌ها نمی‌گذریم، قطعا نمره قالیباف و روسای دیگر ۲۰ نیست.» وی افزود: «در هر صورت برای ریاست مجلس باید همه مسائل را کنار هم بگذاریم.

بله امکان دارد بنده هم انتقاداتی داشته باشم و به شورای نگهبان بگویم شما در مورد ردصلاحیت لاریجانی گفتید که فرزندان او در خارج از کشور هستند و شورای عالی امنیت ملی هم تصویب کرده که اقوام درجه یک خارج از کشور نباشند، اما همین اتفاق در مورد قالیباف هم افتاد به این ترتیب که دختر لاریجانی و دامادش در خارج از کشور بودند، اما قالیباف پسرش به‌دنبال مهاجرت بود».

کوهکن بیان داشت: «در مورد قالیباف همه مشاهده می‌کردند که شورای نگهبان چگونه برخورد می‌کند، خود قالیباف هم پاسخ روشنی نداد و مشاوران هم به فکر توجیه افتادند. اصلا فرض را بر این می‌گذاریم که پسر قالیباف به‌دنبال گرفتن اقامت در کانادا است.

در اینجا باید یک واقعیت را در نظر بگیریم و آن هم این است که وقتی پدر رئیس یک قوه شد، می‌تواند به پسرش که بزرگ شده و به سن رشد رسیده، تحکم کند، امکان دارد آن پسر بگوید من تبعیت نمی‌کنم، اما نحوه برخورد با این مسائل مهم است و یا مثلا برخوردی که در مورد ترکیه و سیسمونی انجام دادند، اگر چه طرفداران قالیباف معتقد هستند که نعوذبالله او معصوم است در صورتی‌که قطعا قالیباف در اداره‌کردن مجلس، تصمیم‌گیری‌ها و برخورد‌ها اشتباهاتی داشته است.»

فرق بین دختر لاریجانی با پسر قالییاف؟

اکنون این سوال مطرح است که چه تفاوتی میان دختر علی لاریجاتی با پسر محمدباقر قالیباف وجود دارد؟ اگر ردصلاحیت بر این اساس باشد پس چرا قالیباف تایید شد و اعتراضی به حضور پسر او در خارج کشور نشد؟

فرزندان بسیاری از اصولگرایان در خارج کشور هستند و شاید سکوت پدران اصولگرا و دورشدن آن‌ها از قدرت به همین دلیل باشد چرا که سال‌ها شعار مبارزه با آمریکا و غرب دادند، اما فرزندانشان در این کشور‌ها ساکن هستند، مانند دختر حدادعادل مدتی در آمریکا بود و او درباره یکی از دخترانش می‌گوید: «شوهرش در یک خانواده شهیدپرور در آمریکا متولد شده است.» یا ماجرای دختر محمد‌علی کی‌نژاد، عضو ارشد شورای انقلاب فرهنگی از یک تصویر کریسمسی شروع شد.

«فرارو» نوشت: «تصویری که خود سلوی خانم منتشر کرده بود و در آن به‌همراه همسر و دخترش لباس کریسمس پوشیده بودند.» احمد رضایی میرقائد متولد سال ۱۳۵۵ فرزند ارشد محسن رضایی- دبیر سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون فعلی اقتصادی رئیس جمهوری- بود. او در سال ۱۳۷۷ و در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی از طریق دوبی به آمریکا رفت و در آنجا به موضع‌گیری‌های تندی علیه جمهوری اسلامی پرداخت.

با این وجود در سال ۱۳۸۴ در سکوت کامل به ایران بازگشت و یکسال بعد، در اوایل اسفند ۱۳۸۵ محسن رضایی تأیید کرد که پسرش به ایران بازگشته است. سایت‌های خبری در سال ۱۳۸۸ گزارش دادند که وی به آمریکا بازگشته است. او پس از خروج دوباره از ایران در آمریکا با تبعه‌ای آمریکایی ازدواج کرد. شهرام گیل‌آبادی، معاون وقت اطلاع‌رسانی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام- ۲۲ آبان ۱۳۹۰ در گفت‌وگویی اظهارکرد: «احمد رضایی که در هتل گلوریای دوبی در طبقه ۱۸ اتاق ۲۳ اقامت داشته، به قتل رسیده است.»
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر