شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89428
تاریخ انتشار: 23 اسفند 1402 11:48
ناکامی در مهار قیمت‌ها؛

گرانی سفره‌ی افطار

ماه رمضان در حالی آغاز شده که قیمت اقلام و کالا‌های مصرفی در وعده افطار و سحر در ماه رمضان سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ بالاتر از قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ است.

ماه رمضان در حالی آغاز شده که قیمت اقلام و کالا‌های مصرفی در وعده افطار و سحر در ماه رمضان سال ۱۴۰۲- ۱۴۰۳ بالاتر از قیمت‌ها در سال ۱۴۰۱- ۱۴۰۲ است. برخی کالا‌ها و اقلام خوراکی بیش از هر زمان دیگری در ماه رمضان مصرف می‌شوند. زولبیا و بامیه و حلیم و آش از جمله مهم‌ترین این کالا‌ها هستند.

طبق اعلام رئیس اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی و کافه قنادی تهران، قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه برای فروش در تهران برای واحد‌های درجه یک ۱۷۰ هزار تومان و واحد‌های درجه دو ۱۴۰ هزار تومان تعیین شد. همچنین قیمت هر پرس حلیم بدون مخلفات ۷۵ هزار تومان و با مخلفات ۸۵ هزار تومان خواهد بود. هر پرس آش شله‌قلم‌کار ۷۵ الی ۱۰۰ هزار تومان و قیمت آش رشته ۵۵ الی ۶۵ هزار تومان خواهد بود.

نان نسبت به سال قبل افزایش قیمت زیادی نداشته است. هر عدد نان بربری ساده ۳ هزار تومان و نان بربری کنجدی ۵ هزار تومان خواهد بود. قیمت ۱ عدد نان سنگک ساده ۵ هزار تومان و قیمت ۱ عدد نان سنگک مخصوص (بزرگ و کنجدی) ۱۵ هزار تومان است. ۱ عدد نان تافتون ۶۰۰ الی ۱۰۰۰ تومان است و نان لواش نیز ۲۰۰ تومان است.
قیمت اقلام مورد نیاز سحری

قیمت ۱ کیلو برنج ایرانی بین ۹۰ الی ۱۶۰ هزار تومان است. قیمت برنج خارجی پایین‌تر است. قیمت یک کیسه ۱۰ کیلویی برنج باسماتی هندی ۳۳۵ هزار تومان است. قیمت برنج هندی ۱۰ کیلویی حدود ۵۰۰ هزار تومان است. قیمت هر کیلو مرغ کشتار روز بین ۷۶ الی ۸۰ هزار تومان است. قیمت دام زنده کیلویی ۲۶۰ هزار تومان است؛ همچنین قیمت هر کیلو دام در کشتارگاه هم ۵۰۰ هزار تومان است. البته قیمت‌های فوق‌الذکر حدودی هستند و براساس میانگین نرخ‌های اعلام شده طی روز‌های اخیر است.

هزینه سفره افطار و سحر

پهن کردن یک وعده سفره افطاری برای یک خانواده پنج نفره شامل ۳۰۰ گرم خرما، ۳۰۰ گرم زولبیا و بامیه، نیم‌کیلو آش، ۳۰۰ گرم پنیر، نیم کیلو سبزی خوردن، چهار عدد نان است. در سال ۱۴۰۱ تهیه این سفره در حداقلی‌ترین حالت ممکن حدود ۱۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. این درحالی است که این مبلغ در سال ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ بسیار بیشتر شده و در کنار هزینه چای، شکر، قند و … ممکن است حدود چند صد هزار تومان هزینه روی دست خانواده‌ها بگذارد. در واقع سرپرست خانوار برای تهیه افطار و سحر کل ماه رمضان باید حدود ۵ الی ۹ میلیون تومان هزینه کند. البته اگر بخواهیم به سفره افطار خود یک وعده غذای گرم مانند زرشک پلو یا کباب را اضافه کنیم، هزینه سفره افطار به مراتب بالاتر هم خواهد رفت.
بوی عید بوی گرانی

حالا اگر همزمان با ماه مبارک رمضان و فرا رسیدن سال نو شهروندان ایرانی قصد داشته باشند، رسوم قدیمی را حفظ کنند و به خوردن سبزی پلو با ماهی در شب عید پایبند بمانند برای تهیه یک وعده آن حداقل باید هزینه بیش از نیم میلیون تومانی را متحمل شوند. بررسی نرخ‌های موجود در شرایط کنونی بازار حاکی از آن است که اکنون یک کیلو ماهی قزل‌آلا دست‌کم ۲۳۰ هزار تومان قیمت دارد. برنج نیز کالای غالب دیگر در این وعده غذایی است. همان طور که در بالا نیز گفته شد؛ درحال حاضر یک کیلوگرم برنج ایرانی نیز در جنوبی‌ترین نقاط تهران حداقل ۹۰ هزار تومان فروش می‌رود. تهیه سبزی‌پلو با ماهی به مخلفات دیگری ازجمله سبزی، روغن، زعفران، لیمو، سیر و … نیاز دارد که این اقلام نیز برای یک وعده حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارند. بر این اساس یک وعده دو تا چهار نفره سبزی‌پلو با ماهی ۵۲۰ هزار تومان رقم می‌خورد.
هفت‌سین نیم میلیون تومانی

هفت‌سین که به نوعی مهم‌ترین نماد عید نوروز شناخته می‌شود نیز اکنون به نماد دیگری برای گرانی و افزایش هزینه سفره شب عید نوروز تبدیل شده است. بررسی بازار‌های مختلف در شهر تهران نشان می‌دهد که سبزه به عنوان ارزان‌ترین سین این سفره درحال حاضر حداقل ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

حال اگر خانوار قصد داشته باشند که برای سفره هفت‌سین خود در تنگ یا آکواریومی که از قبل داشته‌اند از دو ماهی قرمز استفاده کنند حداقل ۸۰ هزار تومان برای آن باید بپردازند. سیر که جزء جدایی‌ناپذیر دیگر سفره هفت‌سین است نیز اکنون در هر کیلو حدود ۲۰ هزار تومان فروش می‌رود. البته بدیهی است که هیچ خانواده‌ای برای چینش سفره هفت‌سین از یک کیلو سیر استفاده نمی‌کند و مقدار کمتری از آن استفاده می‌شود.

سیب قرمز نیز چنین وضعیتی دارد؛ با این حال خرید یک کیلو از جنس اعلای این میوه هم ۶۰ هزار تومان رقم می‌خورد. سمنو نیز قیمت مشابه سیب قرمز دارد. خانواده‌های ایرانی برای تکمیل سفره هفت‌سین خود ۱۰۰ هزار تومان هم باید بابت خرید ۱۰۰ گرم سماق و یک لیتر سرکه کنار بگذارند. خرید یک کیلو سنجد نیز حدود ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد تا بدین ترتیب سفره هفت‌سین بیش از نیم‌میلیون تومان قیمت بخورد. با اضافه شدن یک وعده سبزی پلو با ماهی به این سین‌ها هزینه سفره شب عید نوروز قبل از تحویل سال یک میلیون و ۶۰ هزار تومان می‌شود.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر