يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 28 2024
کد خبر: 89390
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1402 00:28
یک اقتصاددان: صندوق های بازنشستگی، بمب ساعتی اند، آن وقت پرسپولیس را به اینها واگذار می کنند

جنجال واگذاری یک تیم زیان ده

اسلامی بیدگلی، کارشناس اقتصادی گفت: واگذاری تیم‌های فوتبال به بخش‌های شبه دولتی و شبه حاکمیتی مشکلات باشگاه‌ها را حل نخواهد کرد. مسأله کلیدی این است که شیوه این باشگاه‌ها برای درآمدزایی نامعلوم و مبهم است و بخش زیادی از درآمدشان سال هاست که مبهم باقی مانده است. مثلاً پخش تلویزیونی بازی‌ها بین صدا و سیما و وزارت ورزش سرگردان مانده است.
بر اساس مصوبه هیات وزیران، معادل ۸۰ درصد سهام شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس متعلق به وزارت ورزش و جوانان به صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه روستاییان و عشایر بابت رد دیون و سایر تکالیف دولت واگذار می‌شود. همواره واگذاری باشگاه‌های زیان ده به صندوق بازنشستگی، این سؤال را به وجود آورده که آیا با وجود بحران های صندوق‌های بازنشستگی، آنها توان اداره باشگاه‌های زیان ده را دارند؟
از جاده قدیم نرو! احتمالا شما هم بنرهایی که با یک روبان سفید از آینه بغل راننده آویزون شده رو دیدین.

«انتخاب» در این باره  با بیدگلی، کارشناس اقتصادی و واعظ آشتیانی، از مدیران سابق استقلال گفتگو کرده که به شرح زیر است: 

اسلامی بیدگلی، کارشناس اقتصادی، درباره واگذاری باشگاه‌های زیان ده به صندوق بازنشستگی به «انتخاب» گفت: الان که صحبت واگذاری فوتبال شده به مصاحبه‌ها در زمان عرضه باشگاه استقلال در بورس نگاه کنیم. تمامی فعالان معتقد بودند که واگذاری باشگاه‌ها با شکل فعلی برای باشگاه‌ها و بورس مشکل ایجاد می‌کند. نکته بزرگی که سیاست‌گذاران اقتصادی در تمامی دولت به آن توجه نمی‌کنند عدم علاقه به کار کارشناسی است. الان هم واگذاری تیم‌های فوتبال به بخش‌های شبه دولتی و شبه حاکمیتی مشکلات باشگاه‌ها را حل نخواهد کرد. مسأله کلیدی این است که شیوه این باشگاه‌ها برای درآمدزایی نامعلوم و مبهم است و بخش زیادی از درآمدشان سال هاست که مبهم باقی مانده است. مثلاً پخش تلویزیونی بازی‌ها بین صدا و سیما و وزارت ورزش سرگردان مانده است.

وی در ادامه در رابطه با سودده شدن این باشگاه‌ها بیان کرد: بله این اتفاق آسان خواهد بود اما مسأله اینجاست که آیا اجازه می‌دهیم شکل سهام داری این دو باشگاه شبیه باشگاه‌های مدرن اروپا برسد یا شکل اداره به صورت تعاونی از طرفداران باشد؟ ضریب نفوذ بالا این دو باشگاه در جامعه مانع از این است که مجموعه سیاست‌گذاران علاقه‌ای به واگذاری کامل داشته باشند.

اسلامی بیدگلی درباره زیان ده بودن صندوق بازنشستگی گفت: وضعیت صندوق‌های بازنشستگی ما و نهاد‌هایی که به امر بازنشستگی مشغول هستند، وضعیت مطلوبی نیست. عمده این نهاد‌ها یک بمب ساعتی هستند و جریان‌های مالی‌شان را اگر بررسی کنید در حال مواجهه با بحران هستند. نظام بازنشستگی ایران نیاز به فکر جدی دارد. افزایش سن بازنشستگان و... نشان از عمق بحران دارد اما نشان می‌دهد که راهکار‌ها بلندمدت نیست. تمایلی که برای عدم واگذاری کامل این باشگاه‌ها وجود ندارد، چالش را بیشتر می‌کند.

 واعظ آشتیانی:   کار دولت را در این مقطع با توجه به وقت محدود، منطقی می‌دانم
 
واعظ آشتیانی، از مدیران سابق استقلال، درباره واگذاری دو تیم زیان ده به صندوق بازنشستگی به «انتخاب» گفت:  من کار دولت را کار نادرستی نمی‌دانم؛ اینکه چرا این تیم‌ها را به تأمین اجتماعی داده است را کاری ندارم اما درستی این مسأله از انجاست که مشکل فدارسیون فوتبال را حل کرده است. فیفا و ای. اف. سی می‌گویند هیچ دولتی حق ندارد دو تیم فوتبال داشته باشد. مثل این می‌ماند که یک فرد حقیقی و حقوقی خارج از دولت دو تیم داشته باشند چون احتمال فساد وجود دارد. البته تأکید نشده که هر دو تیم را واگذار کنند. پیشنهاد خود من این بود که دولت حیاط خلوت‌هایی دارد و می‌تواند یکی از این دو باشگاه را به حیاط خلوت‌هایش واگذار کند. دولت باید مشکل ای. اف. سی را حل کند.

وی درباره ادعا سودده شدن این باشگاه‌ها بیان کرد: عده‌ای منتظر هستند که دولت این کار را نکند و این باشگاه‌ها محروم شوند. منتهی زیان ده بودن این باشگاه‌ها و یا واگذاری به صندوق‌ها بحث جداییست. وزیر کار گفته بود که این باشگاه قابلیت درآمدزایی دارد و با مدیران توانمند می‌توانند درآمدزا باشند.
 
او افزود: من به عنوان کسی که فضای فوتبال را رصد می‌کنم، کار دولت را در این مقطع با توجه به وقت محدود، منطقی می‌دانم. در طول دو سال گذشته سازمان خصوصی‌سازی نتوانست این موضوع را حل کند و من این کار دولت را منطقی می‌دانم. با توجه به اینکه برای بخش خصوصی این دو باشگاه توجیه اقتصادی نداشته است، لذا این کار دولت از نگاه دولتی‌ها کار درستی بوده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر