شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89366
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1402 14:10
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با وجود خودروهای استاندارد بجای 115 میلیون لیتر بنزین، مصرف ما به 60 میلیون لیتر می‌رسد، گفت: در این صورت امکان صادرات بنزین مازاد مصرف داخل به دیگر کشورها امکانپذیر می شود.

به گزارش راه امروز - معصومه فریادرس: پیمان مولوی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با راه امروز، با بیان اینکه تحولات بازار نفت از چند جنبه قابل بررسی است، بیان‌ کرد: از همین ماه فوریه تا  ماه جون میلادی، شاهد کاهش نرخ‌ بهره ژنرال رزرو خواهیم‌بود، این قطعی است فقط اینکه در ماه های فوریه، مارس و یا جون که برابر با اواخر خرداد باشد، براساس گزارش‌های تورم آمریکا، کاهش نرخ بهره را از ۵ ونیم درصد خواهیم داشت.

وی افزود: در بازارهای موازی، کاهش نرخ بهره فدرال در کوتاه و میان مدت تاثیر مثبت بر روی بازار کالایی دارد از جمله بازار  نفت و بقیه بازارها، به این معناکه اول به سمت سهام‌ می رود و‌سهام‌ها مثبت می شوند و ‌بعد بازار کامودیتی‌( کالای اولیه) و حوزه انرژی که می تواند تقاضاها برای نفت را بالا ببرد.

مولوی خاطر  نشان کرد: در یک مقطع زمانی قرار داریم که در نیم‌کره شمالی، کاهش تقاضا وجود دارد اما ناخودآگاه تغییر نرخ بهره به سمت پایین و شروع سیاست انبساطی، برای قیمت نفت امیدبخش است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت حوزه بین الملل، ریسک های بین المللی و وضعیت منطقه و تنش‌هایی که در آن ایجاد شده، خاطرنشان کرد: این ریسک وجود دارد، حملاتی که آمریکا و متحدانش در منطقه داشتند و جوابی که ممکن است به اقدامات آنها داده شود،  روی تحولات حوزه نفت تاثیرگذار باشد.

وی گفت: در همین بازه زمانی فعلی، حرکت کشتی ها از کانال سوئز و طولانی شدن چرخه حرکت کشتی ها از سمت آفریقا و‌اروپا و بالعکس را داریم. این موضوع هم پتانسیل افزایش قیمتی برای نفت را در پی دارد.

مولوی با اشاره به توافق عربستان، آمریکا و‌روسیه برای تعیین قیمت نفت عنوان کرد: آمریکا از لحاظ تولید نفت خرسند اما از نظر تاثیرش روی تورم ناخرسند است؛ اولویت‌شان این است که‌چنین اتفاقی رخ ندهد و دنبال پایایی و حتی کاهش قیمت است.

وی درباره سهمیه بندی بنزین در کشور و آثار و تبعات این اقدام توضیح داد: همه دولت ها و افراد زیر بار این واقعیت نمی روند که خودروهای ما در ایران سه تا ۵ برابر استاندارد جهانی بنزین مصرف می کنند، متاسفانه مصرف شان بالاست و راه حلش در سال‌های قبل این بود که به انحصار واردات خودرو پایان دهند.

مولوی خاطرنشان کرد: در کشور با وجود خودروهای استاندارد بجای 115 میلیون لیتر بنزین مصرف ما به 60 میلیون لیتر می  رسد و امکان صادرات بنزین مازاد مصرف داخل به دیگر کشورها امکانپذیر می شود. این یک مشکل اساسی است و دولت می خواهد آن را درست کند و بعد از این به سمت افزایش پیش رود.

 این کارشناس حوزه انرژی درباره تاثیر میزان صادرات نفت ایران بر بازارهای جهانی نفت گفت: فرق زیادی بین 4 میلیون بشکه نفت ایران و 11 میلیون بشکه نفت صادراتی عربستان سعودی و 13 میلیون بشکه نفت آمریکا وجود دارد و همواره بازیگران اصلی هستند که تاثیر بیشتری بر بازارهای جهانی دارند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر