شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: 89356
تاریخ انتشار: 19 اسفند 1402 11:03
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: برخی از افرادی که عمل‌های زیبایی غیرمتعارف را انجام داده‌اند، افراد شناخته‌شده و معروفی در اجتماع هستند که الگوی جوانان و نوجوانان می‌شوند و تاثیر بسیاری بر آن‌ها می‌گذارند.

دکتر ابراهیم رزم‌پا متخصص و جراح گوش و حلق و بینی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است که عمل‌های زیبایی در افرادی که زمینه بیماری‌های روحی و روانی دارند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: از جمله این درخواست‌ها به این صورت است که این برخی از این افراد حتی به دنبال نصف کردن زبان خود از وسط، تغییر حالت گوش خود به شکل گوش حیوانات و... هستند. بر همین اساس نیز تاکید می‌شود که در ابتدا این افراد باید به روانپزشک و متخصصین در این زمینه ارجاع داده شوند چراکه این افراد به روان‌درمانی نیاز دارند.

اتاق جراحی در زیرزمین خانه‌ها

این عضو هیات علمی دانشگاه اظهار کرد: علاوه بر آن، پزشکان نیز باید با مراجعه‌کنندگان صحبت و آن‌ها را متقاعد کنند که چنین آسیبی به خود وارد نکنند. اما متاسفانه امروزه پزشک‌نما‌هایی که این اعمال غیرمتعارف را انجام می‌دهند، افرادی هستند که غیرمجاز در این حوزه فعالیت می‌کنند و در مراکز غیر مجاز نیز این اعمال را انجام می‌دهند؛ بنابراین قاعدتا در بسیاری از مواقع حتی قابل پیگیری نیز نیستند.

وی ادامه داد: به طور مثال، یکی از مراکزی که این اعمال در آن‌ها انجام می‌شد مورد بررسی قرار گرفت که زیرزمین خانه‌ای را به اتاق عمل تبدیل کرده بودند و این اعمال در شرایط بهداشتی بسیار نامناسب و غیرطبیعی انجام می‌شد. از طرفی، به دلیل اینکه این اعمال در شرایط بهداشتی و مجاز انجام نمی‌شود، هزینه کمتری دارد و به همین دلیل نیز می‌توانند مراجعین را با تبلیغات و فریب جذب کنند و این مسأله بسیار مشکل‌آفرین است.

رزم‌پا تاکید کرد: اگر این اعمال توسط مراکز ذی‌ربط وزارت بهداشت کنترل شوند، به طوری که در هر محیطی و توسط هر فردی انجام نشود و مستقیما بر این اعمال نظارت، مراکز متخلف را شناسایی و متخلفان را به مراکز ذی‌صلاح معرفی کنند تا از فعالیت آن‌ها جلوگیری شود، می‌توان میزان چنین اعمالی را کنترل کرد.

نامتعارف‌هایی که عادی شده‌اند

این پزشک متخصص با تاکید بر این اینکه در این مسأله باید هم مردم آگاهی لازم را داشته باشند و به این مراکز مراجعه نکنند و هم پزشکان در مواجهه با این افراد از انجام چنین اعمالی خودداری کنند، گفت: انجمن‌های علمی نیز در کنترل این موضوع و فرهنگ‌سازی در میان مردم می‌توانند نقش تاثیرگذاری داشته باشند. متاسفانه این اعمال تقریبا رو به افزایش هستند و این خطر وجود دارد که دیگر به مرور از حالت نامتعارف خارج و یک اتفاق طبیعی تلقی شوند؛ بنابراین هر چقدر بتوانیم سریع‌تر این اعمال را کاهش دهیم و در جهت نظارت و کنترل آن‌ها اقدام شود، در عدم عادی‌سازی آن نیز موفق خواهیم بود.

وی با بیان اینکه میزان مراجعین خانم برای این اعمال نسبت به آقایان بیشتر است، ادامه داد: برخی از این افرادی که این اعمال غیر متعارف را انجام داده‌اند، افراد شناخته‌شده و معروفی در اجتماع هستند که الگوی جوانان و نوجوانان قرار می‌گیرند و تاثیرگذاری زیادی بر آن‌ها دارند. متاسفانه آمار‌ها نیز نشان‌دهنده این است که امروزه بیشتر افرادی که به این اعمال تمایل دارند و به این مراکز مراجعه می‌کنند، نوجوانان هستند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین اخبار - صفحه خبر